Kysy iltseltäsi: tuoko tämä viherpirtelö minulle iloa? Jos tuo, saat hörpätä. Kuva: Shutterstock
Kysy iltseltäsi: tuoko tämä viherpirtelö minulle iloa? Jos tuo, saat hörpätä. Kuva: Shutterstock

Mitä lautaseltasi joutuisi pois ja mitä jäisi, jos söisit vain elintarvikkeita, jotka tuottavat sinulle iloa? Kysyimme ravitsemusterapeutilta, kannattaako Marie Kondon karsimisfilosofiaa todella soveltaa lautaselle.

Marie Kondon konmari-metodista toden teolla innostunut Kirsi Aironen kertoo Kodin Kuvalehdessä marittaneensa koko elämänsä ruokavaliota myöten ja laihtuneensa iloa tuottavia ruokia syömällä 21 kiloa. 

Tässähän on vuosituhannen dieetti! Pelkkiä suosikkiherkkuja ja lempiruokia napaan, ja kilot karisevat! 

Ihan niin yksinkertainen Kirsin tarina ei kuitenkaan ole. Hänen ”iloinen ruokavalionsa” ei kuulemma sisällä juurikaan sokeria, valmisruokia eikä valkoista vehnäjauhoa, ja apuna painonpudotuksessa on ollut muutakin kuin konmari.

Turhat tilan täyttäjät pois

Oli laihdutustavoitteita tai ei, voisiko konmari-tyylinen karsinta olla muillekin hyvä tapa parantaa ruokavaliota? 

– Jos karsitaan turhia tilan täyttäjiä, kuten karkkeja, leivonnaisia ja energiajuomia, se voi kyllä olla ihan järkevää. Kasviksia, täysjyvää, kuitua, kasvirasvoja ja vähärasvaista proteiinia ei ole mitään syytä karsia pois, laillistettu ravitsemusterapeutti Kirsi Englund sanoo. 

”Konmari-filosofian avulla lisääntyy tietoisuus elämäntavoista ja syömisestä.”

Konmari-ruokavalion järkevyys riippuukin siitä, millaisista ruuista nauttii. Tiedämme, että tietyt ravintoaineet ovat hyödyllisiä ja tarpeellisia terveyden kannalta, mutta kokemus ruuan tuomasta ilosta on henkilökohtainen. 

– Jos minulle toisi iloa jäätelönsyönti, ja karsisin muita ruokia siksi, että syön jäätelöä niin paljon, se ei olisi terveydelle hyväksi missään tapauksessa, Englund toteaa. 


Arvot pohdittaviksi

Kirsi Englund näkee ruokavalion marittamisessa silti hyvääkin. Konmari-filosofia pakottaa pohtimaan omia arvoja, oli kyse sitten tavaroista, ruuasta tai jopa ihmissuhteista, ja se on pääsääntöisesti hyväksi.

Arvopohdinta voi parantaa omaa hyvinvointia, koska se saa miettimään, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ja miten ne näkyvät arjessa. Pohdiskelun seurauksena voi vaikka innostua vähentämään perusruokavaliosta epäterveellisiä ruokia ja toisaalta nauttimaan herkuista ilman syyllisyyttä juhlahetkinä. 

– Konmari-filosofiaa voi ajatella myös niin, että sen avulla lisääntyy tietoisuus elämäntavoista ja syömisestä, kuten siitä, milloin on oikeasti nälkä ja milloin olo on kylläinen. Psykologisten tutkimusten perusteella tiedetään, että se on hyödyllistä.