Sienistä puhutaan ennen kaikkea niiden hyvän maun vuoksi, mutta harva tietää, että ne ovat ravintoarvoltaan erinomaista syötävää. Metsästä itse haettuina ne ovat lisäksi ilmaisia. 

Sinkkiä ja rautaa

Sienissä on paljon kaliumia, seleeniä, sinkkiä ja rautaa. Myös D-vitamiinia on runsaasti, erityisesti kantarelleissa sekä suppilo- ja kosteikkovahveroissa. Sienten proteiini on hyvälaatuista ja sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joten ne sopivat hyvin myös lihan korvikkeeksi.

Superruokaa suolistolle

Siitakkeissa, lampaankäävissä ja kantarellin sukuisissa sienissä on kuituja jopa puolet kuivapainosta, herkkusienissä ja -tateissa noin 30 prosenttia. Kuidut pitävät olon kylläisenä pitkään ja tasoittavat verensokerin heilahteluja. Lisäksi ne edistävät suoliston hyvinvointia ja auttavat ehkäisemään muun
muassa paksusuolensyöpää.

Niukasti energiaa

Sienet ovat muiden kasvisten tavoin kevyttä syötävää: niiden tuorepainosta 85–95 prosenttia on vettä. Rasvaa on minimaalisesti, ja sekin on hyvälaatuista. Energiapitoisuus kasvaa kuitenkin reippaasti, jos sienet paistaa rasvassa ja kuorruttaa kermalla tai juustoraasteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vatsanväänteitä

Sienten sisältämän sienisokerin, trehaloosin, hajottamiseen tarvitaan erityistä ruuansulatusentsyymiä, trehalaasia. Tämä entsyymi puuttuu osalta ihmisistä, jolloin sienisokeri ei imeydy, vaan kulkeutuu paksusuoleen ja voi aiheuttaa laktoosi-intoleranssin kaltaisia vatsavaivoja. Eniten trehaloosia on kantarelleissa, herkkutateissa sekä vaalea- ja rusko-orakkaissa. 20 minuutin lempeä kypsennys auttaa vähentämään vatsahaittoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Säteilyä vain hiukan

Sieniä voi kerätä huoletta ruuaksi, sillä tavanomaisessa käytössä niistä ei suuremmin kerry säteilyannosta. Sienistä saatavasta cesiumista aiheutuva säteilyannos on Säteilyturvakeskuksen mukaan keskimäärin alle 0,01 millisievertiä vuodessa, kun säteilyannos kaikista lähteistä on noin 3,2  millisievertiä vuodessa.

Asiantuntijana keruutuotealan opettaja, sienineuvoja Kirsti Eskelinen 

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla