Sport
Myös runsas kahvin kittaaminen vaatii reippaasti vettä kaverikseen. Kuva: Shutterstock
Myös runsas kahvin kittaaminen vaatii reippaasti vettä kaverikseen. Kuva: Shutterstock

Jos vatsa on turvonnut ja väsyttää, syynä voi olla ravinteiden huono imeytyminen. 

Saat vitamiineja ravinnosta, ehkä purkistakin, mutta aina vain väsyttää. Ehkä vatsa on jatkuvasti turvonnut.

Usein epämääräisten suolisto-oireiden takana on se, että ravinteet eivät imeydy kunnolla. Urheilulääkäri Arja Uusitalon mukaan isoin haaste imeytymisessä on suoliston huono kunto ja siihen liittyvät sairaudet.

– Huonokuntoisessa suolistossa suolen sisälle kertyy nestettä. Ravintoaineet jäävät suolen sisälle tukkeeksi tai poistuvat vauhdilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloin edes purkista lisäravinteina popsittavat ravintoaineet eivät imeydy. Erityisesti B-ryhmän vitamiinien imeytyminen ohutsuolessa huononee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oireita voi usein helpottaa tekemällä yksinkertaisia muutoksia aamupalalla: 

Ota tavaksi juoda ensimmäisenä aamulla iso lasi vettä, sillä se herättää suoliston lempeästi. Näin se on jo aamiaisen aikaan valmiina hyödyntämään vitamiineja ja kivennäisiä.

Runsas veden juominen on muutenkin hyväksi, kannustaa ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

– Riittävä nesteen saanti parantaa ravintoaineiden etenemistä ruoansulatuskanavassa.

Samoin jos käytät aamuisin kuitulisää, kuten psylliumia ja pellavansiemenrouhetta, ne vaativat aina kyytikaverikseen vettä. Muuten ne keräävät nestettä suolessa ja aiheuttavat turvotusta ja ilmavaivoja.

– Jos sekoitat kuitulisää lasilliseen vettä, huikkaa varmuudeksi vielä toinen vesilasi perään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvoja sitä oikein uskaltaa käyttää . ?

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat. ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, palmuöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla