Ravintosovellukset palvelevat etenkin viitseliästä ruokien kirjaajaa. Kuva: Shutterstock.
Ravintosovellukset palvelevat etenkin viitseliästä ruokien kirjaajaa. Kuva: Shutterstock.

Testasimme viisi mobiilisovellusta, jotka lupaavat auttaa syömään terveellisemmin. Lue ruusut ja risut!

LoseIt! Calorie Counter

Mitä lupaa? Elämänmuutossovellus, johon on helppo kirjata päivän aterioiden kalorit ja näin huomata syömisten sudenkuopat.

Testikokemus:

+ Selkeä ja helppokäyttöinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

+ Sovelluksessa on viivakoodinlukija, joka tunnistaa ainakin Lidlin tuotteita ja kertoo niiden kalorit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kotimaisia tuotteita viivakoodinlukija ei tunnista.

+/– Kun yhdistää sovelluksen esimerkiksi puhelimen terveyssovellukseen, kävelemällä voi tienata bonuskaloreita. Vielä 1800 askelta, niin voit syödä vaikka ekstravoileivän! Käy kyllä mielessä, herkistääköhän tällainen syömishäiriölle.

+/– Jos et ole muistanut kirjata päivän aterioita, sovellus huikkaa muistutuksia ja tsemppaa jatkamaan projektia. You can do it! (Mikä on toisaalta myös aika kuumottavaa.)

Hinta: Perusversio ilmainen. Premium-versio (39,99 €/v) auttaa ruokasuunnittelussa ja antaa lisätietoa mm. ravintoarvoista ja ruokarytmistä.

Kenelle sopii? Sille, joka ei aina ihan muista, että pari suklaakonvehtia ja ruokalusikallinen cashewpähkinöitä vastaa kaloriensa puolesta kokonaista iltapalaa.

Arvosana (1–5): 5–

8fit

Mitä lupaa? Auttaa elämäntapamuutoksessa: antaa eripituisia ja -tasoisia jumppaohjelmia sekä koko viikon terveelliset ateriavinkit resepteineen.

Testikokemus:

+ Ruokaohjelma räätälöidään melko tarkasti käyttäjän toiveiden ja ravintorajoitteiden mukaan: Helppoa vai haastavaa? Vaihtelua vai rutiineja? Syötkö maitotuotteita, punaista lihaa, kookosta? Nappaisiko paleodieetti?

+ Lyhyet treeniohjelmat sopivat kiireiselle.

Realismi hakusessa ainakin aamiaisten suhteen.

– Kuka alkaa aamukiireissä värkätä jotain pinaattifrittatoja 45 minuuttia?

– Omavalintaista treeniä ei voi asettaa tallentumaan automaattisesti sovellukseen heti suorituksen alkaessa, vaan se pitää muistaa kirjata jälkikäteen. Kauanko se hiihtoreissu nyt kestikään?

– Jos ei syöty ateria löydykään valmiilta listalta, sen voi itse kirjata – mutta aika sinne päin. Ruuan nimi (kirjoita itse), annoskoko (S–L) ja oliko se arviosi mukaan terveellinen vai ei. Siinä ainoat vaihtoehdot.

Hinta: Ilmaisen testijakson jälkeen 59,99 €/vuosi.

Kenelle sopii? Jos kaipaat vaihtelua dieettiruokiin etkä jaksa itse miettiä, mitä sitä tänään söisi. 

Arvosana (1–5): 2

MyFitnessPal

Mitä lupaa? Yksi maailman tunnetuimmista laihdutussovelluksista, johon on mahdollista kirjata myös liikuntamäärät. Sovellukseen voi asettaa päivittäisen energiatarpeen painonpudotustavoitteen mukaisesti. Voi yhdistää ainakin Polarin ja Garminin älykelloihin sekä joihinkin liikuntasovelluksiin.

Testikokemus:

Helppo ottaa käyttöön. Syötän vain perustiedot ja määrittelen painotavoitteen sekä toivotun tahdin, esimerkiksi 0,5 kiloa viikossa. Sovellus laskee automaattisesti päivittäisen energiantarpeen ja päivittää sitä reaaliajassa syötyjen aterioiden ja treenien mukaan.

Suurin yllätys itselleni oli, kuinka paljon esimerkiksi puolentoista tunnin beach volley -treeni ja itselleni normaali päivittäinen aktiivisuus (pyöräily ja kävely) kasvattivat päivittäistä energiantarvetta. Treenipäivinä teki tiukkaa saada kalorimäärä täyteen – varsinkin, jos lounaalla söi pelkän salaatin.

Oli myös mielenkiintoista huomata, kuinka nopeasti esimerkiksi alkoholi ja irtokarkit heilauttivat kalorimäärän yli tavoitteesta.

+ Voi käyttää myös painon kerryttämiseen tai samassa lukemassa pysymiseen.

+ Puhelimeen tulee muistutus, jos ateria jää merkkaamatta.

+ Laskee myös päivän aikana otetut askeleet ja kompensoi sillä päivän energiantarvetta.

Kiva kannustin hyötyliikuntaan!

+ Kieli on englanti, mutta suurin osa ruuista löytyy suomeksi.

– Ruokien hakutoiminto toimii suhteellisen hyvin, mutta lounasaikoina tulee hankaluuksia. Ruuan määrää on vaikea arvioida silmämääräisesti, ja monet ruuat täytyi syöttää yksittäisten ainesosien kautta sovellukseen. Vie liikaa aikaa.

Hinta: Perusversio maksuton, premium 49,99 €/v tai 9,99 €/kk.

Kenelle sopii? Sopivan selkeä, sopii erityisen hyvin laihduttajalle. Auttaa hahmottamaan ruokien ja juomien sisältämät kalorimäärät ja vastaavasti treenien vaikutuksen energiantarpeeseen.

Arvosana (1–5): 4

Wholesome

Mitä lupaa? Opas terveellisempään ruokavalioon. Sovellus arvioi reseptien ravintopitoisuudet makrotasolla ja pisteyttää ne terveellisyyden mukaan.

Laskee päivittäisen energiantarpeesi ja jakaa sen makroravinteisiin: ensin proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat, sitten hiilihydraattien koostumus (kuidut, sokerit, muut) ja lopuksi kaikki mahdolliset makroravinteet magnesiumista rautaan ja vitamiineihin.

Lupaa tehdä reseptien vertailemisesta helppoa ja varmistaa, että saat ruoasta kaikki ravintoaineet, joita tarvitset.

Testikokemus:

+ Ei vaadi rekisteröitymistä, vaan reseptejä pääsee selaamaan heti.

+ Monipuolinen valikoima herkullisia reseptejä: burritoja paahdetulla kukkakaalilla, munakoisocurrya, marokkolaista linssipataa…

+ Kertoo ruokien ravintosisällöt tarkasti.

+ Pääosin kasvisruokaa, mutta lihavaihtoehtojakin löytyy.

+ Valikoimaa voi rajata omien mieltymysten mukaan, esimerkiksi poistaa liharuuat.

+ Reseptejä voi arvioida, mikä tekee parhaiden ruokien löytämisestä helppoa.

+ Sovelluksessa voi etsiä ruokia myös yksittäisten makroravintoaineiden mukaan. Samalla sovellus kertoo ravintoaineen ominaisuuksista. Siitä voi kyllä olla montaa mieltä, miten tärkeää moinen tieto on perustallaajalle.

Terveyshifistelijä kiittää!

– Ruokapäiväkirja ei tee vaikutusta ainakaan perusversiossa. Ruokien sisältämät ravintoaineet pitää kirjata itse, ja se vaatisi hurjasti aikaa.

– Hakutoimintoa ei löydy – tai ainakaan se ei toimi.

Hinta: Perusversio ilmainen, Wholesome Pro 4,49e. Pro-versiossa sovellus laskee jatkuvasti saatuja ravintoaineita ja antaa sen perusteella ehdotuksia siitä, mitä kannattaisi syödä seuraavaksi.

Kenelle sopii? Terveyshifistelijälle, joka haluaa seurata tarkasti syömiensä ruokien ravintoarvoja.

Arvosana (1–5): 2.

 

Lifesum

Mitä lupaa? Ravitsemusterapeutti puhelimessasi. Sovelluksesta löytyy personoituja ruokavalioita ja painonpudotussuunnitelmia, ruokapäiväkirja, kalorilaskuri, terveellisiä reseptejä sekä apua ateriasuunnitteluun. Perusversioon kuuluu ”classic”-ruokavalio, jossa sovellus määrittelee päivittäisen energiantarpeen kertomiesi tietojen perusteella.

Testikokemus:

+ Jokaiselle aterialle määritellään ihanteellinen kalorimäärä. Sovelluksesta näkee kätevästi, miten energiansaanti on jakautunut päivälle. Näen reaaliajassa myös, kuinka paljon proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa päivän aterioista on kertynyt.

+ Sovellukseen voi syöttää myös juodun veden määrän ja päivän liikunnat.

+ Ottaa aktiivisuuden huomioon energiantarpeessa.

+ Voi asettaa muistutuksia punnituksesta, aterioista ja vedenjuonnista.

+ Selkeä käyttöliittymä.

Nyyh, personoidut ruokavaliot kuuluvat vain maksulliseen versioon.

+/– Hakutoiminto toimii kiitettävästi myös suomeksi ja löytää suomalaisia tuotteita. Liikuntaosiossa ja resepteissä kielenä on vain englanti.

– Kiinnostavimmat ominaisuudet ovat tarjolla vain premium-versiossa. Esimerkiksi minulle tulee ensimmäisenä suositus ketogeenisestä dieetistä, mutta sitä varten pitäisi maksaa.

Hinta: Perusversio ilmainen, premium 44,99€/v, 21,99€/3kk, 9,99€/kk.

Kenelle sopii? Laihduttajalle, joka haluaa pitää tarkasti kirjaa painon ja kehonmittojen muutoksesta.

Arvosana (1–5): 3

Kaikki testatut sovellukset toimivat iOS- ja Android-käyttöympäristöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla