ET Terveys
”Liian tiukka ei saa olla. Omassa versiossani painoneutraalista ruokavaliosta saan syödä mahani täyteen eikä paino nouse”, Jouni Heikkinen sanoo.
”Liian tiukka ei saa olla. Omassa versiossani painoneutraalista ruokavaliosta saan syödä mahani täyteen eikä paino nouse”, Jouni Heikkinen sanoo.

Kun kuopiolainen Jouni Heikkinen kuuli tarvitsevansa diabeteslääkitystä, hän alkoi noudattaa omaa versiotaan painoneutraalista ruokavaliosta. Jouni syö pääosin ruokaa, jossa on alle 200 kilokaloria 100 grammassa.

Jouni Heikkinen:

”Tupakoinnin lopettamiseen verrattuna painonpudotus oli helppoa”

”Vielä 10 vuotta sitten saatoin juoda parvekkeella aamukahvin, syödä munkin ja polttaa päälle pari kolme tupakkaa. Nykyisin päiväni alkavat kaalimössöllä: raastan kaalia sipulikeiton joukkoon ja lisään lihaliemikuution sekä pikkuisen pippuria. Se maistuu hyvältä näkkärin ja anjovisfileen kanssa. Tupakkaa en polta.

Kun lääkäri kertoi 2014, että korkea verensokerini vaatii diabeteslääkkeitä, säikähdin tosissani. Diabetes on ikävä tauti, ja halusin välttää sitä viimeiseen asti.

Painoin tuolloin 90 kiloa, ja tiesin, että laihduttamalla saattaisin saada verensokerin kohdalleen. Sanoin lääkärille, että odotahan puoli vuotta, niin pudotan painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin nähnyt lehtijutun, jossa kerrottiin painoneutraaleista ruuista. Niillä tarkoitetaan syötäviä, joissa on alle 150 kilokaloria 100 grammassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Päätin helpottaa urakkaani vähän, ja aloin valikoida ruokia, joissa oli 200 kaloria 100 grammassa. Aloitin myös lenkkeilyn.

”Kokonaiskolesterolini on laskenut 6:sta 4,2:en, vaikka syön edelleen paketillisen munia viikossa.”
”Kokonaiskolesterolini on laskenut 6:sta 4,2:en, vaikka syön edelleen paketillisen munia viikossa.”

Kaupassakäynti muuttui

Ruokakaupassa oli opeteltava uusi rutiini. Aloin lukea elintarvikepakkausten tuoteselosteita. Kalorimäärä on kerrottu tuoteselosteen ylimmäisenä, ja tarkistin sen jokaisesta paketista.

Ruuat, joissa oli yli 200 kilokaloria 100 grammassa, hylkäsin kylmästi hyllyyn. Sinne jäivät lempiruokani makkarat ja pizzat.

Juhlissa otan enimmäkseen salaattia, mutta lisäksi saatan nautiskella pari karjalanpiirakkaa. Aikaisemmin nautin juhlan kunniaksi giniä ja viskiäkin, mutta nykyisin valitsen valkoviiniä. Saatan joskus torilla käydessäni herkutella grillimakkaralla.

”Liian tiukka ei saa olla.”

Syön joka päivä banaaneja, omenoita ja porkkanoita, niissä ei ole paljon kaloreita. On hienoa, että kotimaisia omenoita saa näin keväälläkin – kiitos vähähappisen varastoinnin. Leivälle laitan kasvirasvasekoitetta, rypsiöljyä ja kalkkunaleikkelettä. Punajuurisalaatti on intohimoni, ja se käy makeasta iltapalasta.

Painon pudottaminen on korvien välistä kiinni. Harjoittelin elämäntapamuutosta 10 vuotta sitten lopettamalla tupakoinnin topan päivävauhdista, ja siihen verrattuna laihdutus oli helppoa.

Liian tiukka ei saa olla. Omassa versiossani painoneutraalista ruokavaliosta saan syödä mahani täyteen eikä paino nouse.

Astma hävisi ja allergiat helpottivat

Kilot karisivat pikku hiljaa kolmen vuoden aikana. Kun laihduttaa hitaasti, mahanahka ei jää roikkumaan, eikä naamaan tule ryppyjä. Nyt painan 70 kiloa, mutta haluan nipistää vielä pari kiloa pois. Sitten paino on mielestäni sopiva 170 sentin pituuteeni.

Kokonaiskolesterolini on laskenut 6:sta 4,2:en, vaikka syön edelleen paketillisen munia viikossa. Verenpainelääkkeen saatoin puolittaa. Kummallisinta oli, että astmani hävisi ja allergiat helpottivat.

”Aion noudattaa 200-ruokavaliota loppuelämäni.”

Kun aloitin urakkani, vyötärömittani oli 113 senttiä. 95 sentin mitan saavutettuani terveydenhoitaja sanoi, että 89 olisi hyvä. Se on kyllä jo naisen mitta. Siihen en lähde.

Aion noudattaa 200-ruokavaliota loppuelämäni. Jatkan myös liikuntaa. Teen päivittäin tunnin kävelylenkin aamulla ja toisen illalla. Käyn tanssimassa pari kertaa viikossa.

Kesällä harrastan takaperinjuoksua Väinölänniemen radalla. Se luo aivoihin uusia kytkentöjä ja korjaa motoriikkaa.

Joku leukaili, että on uhkarohkeaa juosta takaperin – siinähän nollautuvat kaikki kävellyt kilometrit. Olen lenkkeillyt kolmen vuoden aikana 4 000 kilometriä. On siinä nollattavaakin.”

Painoneutraali ruokavalio

  • Kun syöt pääosin ruokia, joissa on 120–150 kcal 100 grammassa, voit syödä lihomatta.
  • Ennen kuin lähdet ruokaostoksille, tutki ruokien energiatiheyttä luotettavasta lähteestä: fineli.fi.
  • Kuitu lisää kylläisyyttä: suosi täysjyväviljaa, juureksia, marjoja, hedelmiä.
  • Käytä kasviöljyjä.
  • Varmista, että saat proteiinia noin gramman yhtä painokiloasi kohden päivässä.
  • Hyviä proteiininlähteitä ovat vähärasvainen liha, kala tai kananmuna sekä soija, nyhtökaura ja härkis.
  • Aterioi 3-4 tunnin välein.

Lue lisää painoneutraalista ruokavaliosta: Pertti Mustajoki: Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Dodecim 2016

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET Terveyden juttuja osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

VHH (vähähiilihydraattinen ruokavalio, jota myös karppaukseksi kutsutaan) on yli 200 vuotta vanha ruokavalio (karppauksen historia alkaa 1800-luvun puolivälistä ja ensimmäinen julkaistu kirja aiheesta on vuodelta 1864), jolla saa verensokerin hallintaan, ihminen laihtuu, pysyy hoikkana ja energisenä sekä  pääsee eroon elitapasairauksien oireiden hoitoon käytetyistä "turhista" lääkkeistä (kolesteroli, masennus, verenpaine, närästys, nesteenpoisto, tyypin 2 diabeteslääkkeet jne...). 

Media ja virallinen taho sekä heidän edustajansa (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) virheellisesti väittävät, että VHH olisi rasva- ja/tai proteiinidieetti, jossa syödään elimistön tarpeisiin nähden liikaa rasvaa ja/tai proteiinia, vaikka näin ei ole.

Miksi?

Ihmiset pudottavat painoa ja voivat paremmin - mutta virallisten asiantuntijoiden mukaan se on väärin, kun lautaselta puuttuu vilja, rypsiöljy ja lasista maito. 

Viralliset asiantuntijat sanoo just sen, mitä koulussa on opetettu ja mitä pomo käskee. Muuten heillä ei ole töitä ja heidät lynkataan julkisesti ja ura pysähtyy siihen. Aivan sama kuka virallinen asiantuntija esim. mediassa on, aina samat jutut, mitä johto käskee kertomaan auktoriteettiuskovaiselle kansalle. 

Kirjastossa on lukuisia kirjoja, joista voi katsoa ruokaohjeita sekä myös internet on täynnä ruokaohjeita, joilla saat ravitsevaa ja maukasta ruokaa.

Vähähiilihydraattinen eli hiilihydraattitietoinen ruokavalio sopii ihan kaikille ja normalisoi nopeasti tyypin 2 diabeteksen nostamat verensokeriarvot ja monet pääsevät lääkkeistä kokonaan eroon.

Samalla ruokavaliolla väistämättä verenpaine laskee, ihon kunto paranee, väsymys vähenee, maksan rasvoittuminen pysähtyy, huonot kolesteroliarvot laskevat, hiljainen tulehdus vähenee, ihminen laihtuu, suoliston kunto paranee, nivelkivut vähenevät jne...

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan.

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset aikuiselle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 70 ja miehen n. 100 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50 µg ja yli 10-vuotiaalle 100 µg.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10 µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät keskosvauvoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla