Kyllä, terveellinen ruoka näyttää juuri tältä. Enää pitäisi muistaa kohtuus! Kuva: Shutterstock
Kyllä, terveellinen ruoka näyttää juuri tältä. Enää pitäisi muistaa kohtuus! Kuva: Shutterstock

Pelkästään herkuttelemalla vuodet eivät tosin lisäänny. Pitää muistaa syödä myös esimerkiksi kasviksia ja täysjyvää!

Juusto, punaviini ja suklaa ovat kiistatta herkullisia asioita. Huipputerveelliseksi harva niitä kuitenkaan tohtii väittää. Moni mieltää alkoholijuomat ja rasvaiset herkut nimenomaan ruuiksi, joita kannattaa vältellä, jos haluaa pitää kroppansa kondiksessa.

Tuore ruotsalaistutkimus todistaa ajatuksen kuitenkin virheelliseksi. Tutkimuksen mukaan terveelliseen ruokavalioon voi varsin hyvillä mielin sälyttää herkkuja – itse asiassa, se on jopa suotavaa.

Syyskuussa Journal of Internal Medicine -tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin ruokavalion vaikutuksia yli 68 000 ruotsalaiseen. Tutkimukseen osallistuneet olivat iältään 45–83-vuotiaita.

Tutkijat huomasivat, että niillä ruotsalaisilla, joiden ruokavalioon kuuluu runsaasti kehon matala-asteista tulehdustilaa vähentäviä ruokia, on 18 prosenttia muita pienempi todennäköisyys kuolla ennenaikaisesti.

Kehon tulehdustilaa vähentäviin ruokiin muun muassa:

  • hedelmät ja kasvikset
  • tee ja kahvi
  • kuitupitoiset täysviljatuotteet 
  • oliiviöljy ja rypsiöljy
  • pähkinät 
  • suklaan
  • vähärasvaiset juustot
  • punaviini 
  • olut

Erityisen hyvin tulehdusta vähentävä ruokavalio näyttäisi tehoavan sydän- ja verisuonisairauksia vastaan. Kyseistä ruokavaliota noudattavilla havaittiin myös 13 prosenttia vähemmän syöpiä kuin heillä, jotka eivät ruokavaliota noudattaneet. Myös ne ruokavaliota noudattavat, jotka tupakoivat, hyötyivät ruokavaliosta.

– Tulehdusta vähentävän ruokavalion osittainenkin noudattaminen on terveydelle hyväksi, toteaa tutkimusta johtanut Joanna Kaluza.


Herkut kuuluvat myös painonhallintaan

Suklaan, juustojen ja punaviinin terveysvaikutukset ovat nousseet aiemminkin esiin. Pari vuotta sitten genetiikan professori Tim Spector linjasi kirjallisuustapahtumassa Oxfordissa, että ne ovat oleellinen osa myös painonpudotusta ja -hallintaa. Hän totesi, että laihdutus menee usein pieleen, koska suoliston mikrobeihin ei kiinnitetä riittävästi huomiota.

Professori väitti tutkimustulostensa perusteella, että ihmiset, joiden suolistossa on monipuolinen mikrobikanta ovat terveimpiä. Hänen mukaansa yksi parhaista tavoista ruokkia suoliston mikrobeja ja saada ne lisääntymään, on nauttia runsaasti polyfenoleja eli antioksidantteja.

Viinissä ja suklaan sisältämässä kaakaossa on runsaasti flavonoideja, joka on yksi polyfenolityypeistä. Juusot hellivät Spectorin mukaan suolistoa siksi, että niissä on paljon erilaisia mikrobeja.