kuva: Sutterstock
kuva: Sutterstock

Avovedessä uiminen voi tuntua tähän aikaan syksystä extremepuuhalta, mutta triahtlonisti porskuttaa yhä. Lue, mistä harrastaja nappaa energiansa.

Uintia, pyöräilyä ja juoksua yhdistävien kisojen aika ei suinkaan ole tältä syksyltä vielä ohi. Triathlonia, maratoneja, suunnistusta ja swimrunia harrastava Anu Uhotoinen valmistautuu parhaillaan viikonloppuna pidettävään kisaan – kuinkas muutenkaan kuin syömällä hyvin.

Hiilareita, karkkia!

Kisaa edeltävällä viikolla Anu syö tavallista enemmän hiilihydraattipitoisia ruokia, kuten pastoja ja banaania eikä välttele karkkitankkausta.

–Syön ihan samaa ruokaa kuin muulloinkin, mutta normaalia enemmän. Myös treenit ovat ennen kisoja kevyempiä, joten energiaa jää kehoon.

Tankkaamisen Anu lopettaa vuorokauden ennen kisaa, ettei ruoka sitten juostessa hölsky vatsassa. Viimeisen vuorokauden hän syö kevyemmin.

Kahvia kisoissa

Kisan aikana Anu pyrkii syömään niin usein kuin pystyy. Energiageelejä kuluu muutama, ja huoltopisteitä Anu kerää mukaan kaikkea, mitä on tarjolla.

–Yleensä mukaan saa napattua suolakurkkua, energiapatukan tai suklaata. Joissain kisoissa huoltopisteellä on tarjottu korvapuustia ja kahvia, joissain hot dogeja. Kahvi on pitkän päivän viimeiselle puristukselle todella kiva piriste.

Vaikka mikään ei kisahurmoksessa maistuisi, Anu pakottaa itsensä edes näykkäisemään ruuasta.

–Minusta on pienempi paha, jos vatsa menee juoksun aikana sekaisin kuin se, että hyytyy ihan täysin. Liikaa tuskin pystyy vauhdissa kuitenkaan syömään.

Suolakurkun syöminen on hyvä idea varsinkin, jos ällömakeat, sokeriset energiageelit eivät maistu.

Vauhdissa syömiseen on opeteltava. Anu on harjoitellut geelien syömistä harjoituksissa. Siten selviää, miten vatsa reagoi uusiin ravintoaineisiin tai saako geeliä edes kurkusta alas, kun elimistö käy urheillessa kierroksilla.

Lue myös:

Nämä ovat parhaat vihreät voimailijalle ja kestävyysliikkujalle

Fitnessmalli Janni Hussi paljastaa treeniruokavalionsa