Kalaöljyvalmisteet eivät korvaa kalaa, eikä niitä tarvitse syödä elintärkeää omega-3:a saadakseen. Vaan mitä?

Kysymys:

Kalan terveellisyyttä hehkutetaan joka paikassa, mutta syö sitä kovin usein enkä siis saa tarpeeksi tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Voinko korjata puutteen kalaöljykapseleilla? Mikä kalaöljy olisi puhtainta, härskiintymätöntä?

Vastaus:

Henkilöille, jotka eivät syö kalaa, ei suositella kalaöljyvalmisteita. Sen sijaan heidän tulee kiinnittää huomiota siihen, että ruokavaliossa on riittävästi omega-3-rasvahappoja kasvikunnasta.

Hyviä lähteitä ovat mm. pellavansiemen-, camelina-, hampunsiemen-, rypsi-, rapsi-, soija- ja saksanpähkinäöljyt sekä pellavan- ja hampunsiemenrouhe ja saksanpähkinät. Pellavan- ja hampunsiemenrouhetta ei kuitenkaan suositella yli 15 grammaa päivässä (2 pientä ruokalusikallista) niiden sisältämien raskasmetallien vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Keskikokoisen ihmisen omega-3-rasvahappojen saannin turvaa

  • noin 2 ruokalusikallista rypsi-, rapsi- tai soijaöljyä päivässä TAI
  • noin ruokalusikallinen camelinaöljyä TAI
  • vajaa ruokalusikallinen ja hampunsiemenöljyä TAI
  • noin puoli ruokalusikallista pellavansiemenöljyä päivässä
  • myös margariinit, jotka sisältävät rypsi- ja camelinaöljyjä, toimivat omega-3-rasvahappojen lähteinä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Olis nyt selventäny vähän

Miksi sellaiselle ihmiselle mikä ei syö kalaa tai syö vähän kalaa, ei suositella kalaöljyvalmisteita? Eikös ne nimen omaan sitä varten ole?,korvaamaan kalan syönnin? Tai oiskeastaan kalan syönnin puutteesta johtuvan omega3 vajeen?

Vierailija

Suomessa ja Ruotsissa markkinoidaan harhaanjohtavasti rypsiöljyä hyvänä omega-3-lähteenä. Tosiasiassa, ollakseen biologisesti tehokasta rypsiöljyn omega-3eli ALA on ensin muututtava maksassa EPA-, DPA- ja DHA-rasvahapoiksi. Maksa kykenee muuntamaan ALA:sta vain 5–10 % EPAksi, mutta ei juuri ollenkaan DHA:ksi, osoittaa New Yorkin Cornell-yliopiston tutkimus. Tulokset vahvistavat muualla julkaistuja havaintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla