Kun korjaat sudenkuopan lautasella, huomaat eron jo muutamassa päivässä. 

On tarua, etteikö aineenvaihdunnan vauhtiin voisi vaikuttaa. Geenit määräävät aineenvaihdunnan vilkkaudesta noin 10–40 prosenttia, joten vähintään yli puolet on itsestä kiinni.

Liian vähäinen syöminen on monen laihduttajan kompastuskivi, joka hidastaa aineenvaihduntaa. Jotta laihtuisi, aineenvaihdunta on pidettävä hyrisemässä. Mitä rajumpia ja pidempiä dieettejä tai jojolaihdutusta on taustalla, sitä kärkkäämmin aineenvaihdunta mukautuu jatkuvaan energiavajeeseen ja hidastuu. Tyypillinen piirre on jatkuva vetämätön olo. 

Säännöllinen, jämpti ateriarytmi on tärkeä, jotta aineenvaihdunta pysyy vikkelänä. Kenties vieläkin merkittävämpi syyllinen jumittavan aineenvaihdunnan takana on liian yksipuolinen syöminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aineenvaihdunta kaipaa jopa säännöllistä ateriarytmiä enemmän sitä, että ravintoaineryhmät ovat tasapainossa eli ruoasta saa riittävästi proteiinia, hiilihydraattia ja rasvoja. Huolehdi siis siitä, että saat tasaisesti kaikkea ja mielellään jokaisesta ravintoaineryhmästä jotain joka aterialla. Tasainen saanti parantaa myös ravintoaineiden imeytymistä ja lisää jaksamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lihomisen pelko ja laihduttamisen halu johtavat herkästi ongelmiin eli liian vähäiseen syömiseen. On fiksumpaa ajatella panostavansa terveyteen ja suorituskyvyn lisäämiseen.

Yksittäisiä ruoka-aineita markkinoidaan joskus niiden aineenvaihduntaa kiihdyttävien ominaisuuksien takia, mutta toisaalta niiden vaikutus on hyvin pieni. Chili, vihreä tee, kahvi tai sitruunavesi saattavat kyllä kirittää aineenvaihduntaa ripauksen, mutta hokkuspokkusratkaisuja ne eivät ole. Monipuolinen syöminen on kaiken A ja O.


Totuta suolisto vähitellen

Ruokapihtailu iskee aineenvaihdunnan säästöliekille, ja se taas ei tue myöskään liikunnallista elmäntapaa. jolloin hormonaaliset muutokset voivat saada entisen lempitreeninkin tuntumaan vastenmieliseltä. Jos ruoka ei maita, pitää harjoittaa vatsalaukkua ottamaan enemmän ravintoa vastaan.

Urheilulääkäri Arja Uusitalo huomauttaa, että varsinkin moni aktiivisesti liikkuva nainen syö turhan vähän.

– Ei autokaan kulje ilman bensaa! Jos ei saa ruoasta tarpeeksi energiaa, kehityksen kannalta olennaisia ravintoaineita ei saa tarpeeksi.

Silloin on turha haaveilla painojen lisäämistä kyykkyihin ja sairastelukierre voi katkoa ikävästi treeniputken.

Harjoita vatsalaukkua lisäämällä ruokamäärää pikku hiljaa joka aterialla ja panostamalla terveellisiin välipaloihin. Suolisto sopeutuu ottamaan enemmän tavaraa vastaan ja poimimaan tärkeät ravintoaineet käyttöön. Eron huomaa jo muutamissa päivissä.

Treenaa oikein, saat vauhtia moottoriin

Lihasmassan määrällä on suurin vaikutus aineenvaihduntaan. Treeni pääsääntöisesti kiihdyttää aineenvaihduntaa, kunhan muistaa syödä tarpeeksi. Kun lihasmassa kehossa kasvaa, myös aineenvaihdunta vilkastuu: se kuluttaa energiaa rasvakudokseen verrattuna kolminkertaisesti, myös levossa.

Myös kevyestä, matalatehoisesta liikunnasta on apua. Kun liikutaan matalalla sykkeellä, solujen mitokondrioiden eli energiantuottolaitosten koko ja määrä kasvavat, jolloin aineenvaihdunta kiihtyy.

Aineenvaihdunnan aktivoimiseksi kannattaa kuitenkin yhdistellä lihaskuntotreeniä, aerobisia harjoituksia ja räväköitä, sykettä nostattavia pyrähdyksiä. Löydä lempilajisi, mutta mausta sitä myös muilla lajeilla. Kävelylenkit palauttavat salitreenistä, ja keho saa erilaisia ärsykkeitä. Siitä pitää myös aineenvaihdunta. Myös hyötyliikunta kannattaa aina!

Ei ymmärrä

Lääkörien mukaan arkiliikunnasta ei ole mitään hyötyä painonhallinnassa (tai sitten mulle on osunut tosi kehnoja lääkäreitä).

Kun kävelen rappusia ja kerrostalosta toiseen noin 40 h viikossa töiden puolesta, sillä ei (kuulemma) ole mitään terveysvaikutteita. Mutta tunnin kävely viikonloppuisin olisi tehokas aineenvaihduttaja ja piristyttäjä.

Anteeksi, mitä? Viikolla en ehdi levätä tarpeeksi (kaksi osa-aikatyötä + työmatkat) ja liikun runsaasti ja yllättäen terveydelleni olisi hyväksi jättää lepo vähemmälle ja liikkua lisää.

Ei oikein aina ymmärrä näitä "viisaiden" lausuntoja. Lihashuollonkin ymmärrän, mutta mitä hittoa siinä 1 tunnissa voi tapahtua aineenvaihdunnalle mitä ei tapahdu 40 tunnissa?

Tinni

Siis hetkinen? Jos syö pitkin päivää, ei rasva kropasta pala kun pitää koko ajan olla polttamassa ruokaa jota tulee koko ajan mahaan. Ei tuollaisilla ohjeilla paino lähde. Ja jos vararavintoa on kropassa, ei koko aika tarvitse syödä että jaksaa kuntoilla. Juoksepa maratoni täydellä mahalla ja kerro miltä tuntuu. Ainoa asia joka meni oikein on kalorivajeella laihduttamisen yrittämisen toimimattomuus. Ei se vain ole niin että kalorivajeella laihtuu. Ja jos laihtuu, kilot palaavat pian kun kroppa tottuu säästöliekkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla