Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Jos vaa’an lukema junnaa paikallaan, vaikka treenaat ja syöt kurinalaisesti, kannattaa tarkistaa, ettet sorru näihin virheisiin.

Eikö paino putoa, vaikka tekisit mitä? Women’s Health listasi kahdeksan tapaa, joilla saatat hidastaa aineenvaihduntaasi. Neuvot lehdelle antoi The Little Book of Thin -kirjan kirjoittanut ravintoasiantuntija Lauren Slayton.

1. Juot liian vähän vettä

Keho tarvitsee nestettä toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Kun elimistö käy täydellä teholla, myös kalorit palavat paremmin. Keholta kuluu myös energiaa kylmän veden lämmittämiseen, joten lasillinen jääkylmää vettä saattaa olla parempi ratkaisu kuin kupillinen kuumaa.

2. Jätät D-vitamiinilisän väliin

D-vitamiinin puutos hidastaa painonpudotusta ja nostaa nälkähormoni greliinin määrää elimistössä. Kesällä auringonvalo saa kehon tuottamaan D-vitamiininsa itse, mutta pimeinä talvikuukausina vitamiinilisää kannattaa popsia purkista.

3. Suosit vain aerobista liikuntaa

Aineenvaihdunta pysyy vauhdissa juoksemalla ja pyöräilemällä, mutta myös lihasten kasvattaminen salilla kannattaa. Mitä enemmän lihasmassaa kehossa on, sitä enemmän energiaa kuluu myös levossa.

4. Napostelet iltamyöhällä

Säännöllinen ruokailu on tärkeää, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Jotkut tutkimukset tosin vihjaavat, että keholle voi olla hyväksi myös pitää muutamia tunteja taukoa syömisessä. Lauren Slayton suosittelee asiakkailleen yleensä 12 tunnin pätkää ilman ruokaa. Se onnistuu, kun iltanapostelun jättää väliin.

5. Olet luopunut kofeiinista

Vaikka kofeiinilla on vähän huono maine, se myös saa aineenvaihdunnan liikkeelle. Jos kahvi ja tee ovat kuuluneet ruokavalioosi tähänkin saakka, jatka samaan malliin.

6. Yöunesi jäävät lyhyiksi

Tutkimusten mukaan jatkuva univaje sekoittaa hormonitoimintaa, mikä puolestaan lisää näläntunnetta ja saa syömään enemmän. Huolehdi siitä, että pää on tyynyssä ainakin seitsemän tuntia yössä.

7. Olet jatkuvasti stressaantunut

Sen lisäksi, että stressi laskee mielialaa, stressihormoni kortisoli saa kehon varastoimaan tehokkaammin rasvaa. Pidä huoli siitä, että päivässäsi on myös hengähdyshetkiä.

8. Ruuassasi on kemikaaleja

Tuntuuko yhä siltä, että teet kaiken oikein? Jos paino ei siltikään putoa, kannattaa tarkastella ruuan sisältämiä kemikaaleja. Syy aineenvaihdunnan häiriöihin voi olla muoveista liukenevissa aineissa tai tuholaismyrkyissä.

Lue myös:

Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi

Personal trainerin vinkit: Näin vältät kesäkilot – ja samalla syksyn laihdutusrumban

Terassikausi uhkaa dieettiäsi – näin pidät terveellisen ruokavalion