”Liikunnan käsite on laaja. Se voi olla tanssimista tai siivoamista”, psykologi Satu Lähteenkorva muistuttaa. Kuva: Rami Marjamäki
”Liikunnan käsite on laaja. Se voi olla tanssimista tai siivoamista”, psykologi Satu Lähteenkorva muistuttaa. Kuva: Rami Marjamäki

Kun haluaa muutosta, ei ole hyvä jäädä yksin. – Ajattele, että olet verso, jolla on tukipylväs, psykologi Satu Lähteenkorva sanoo ja antaa 14 muutakin vinkkiä.

Psykologi Satu Lähteenkorva, 43, on Ylellä alkavan Vaaka-kapina-ohjelman asiantuntija. Hän itse sanoo harjoitelleensa painonhallintaa koko elämänsä.

– Olen kulinaristi ja rakastan ruuanlaittoa ja syömistä. Inhosin ennen liikuntaa, mutta liikuin esteettisistä syistä, hän kertoo.

Lähteenkorva löysi liikkumisen ilon nelisen vuotta sitten.

– Ymmärsin silloin, että liikunnan käsite on todella laaja. Ei tarvitse juosta hampaat irvessä lenkkejä, vaan tanssiminen, siivoaminen ja kävely ovat liikuntaa yhtä lailla.

”Syön rennosti, niin kuin elämään sillä hetkellä sopii.”

Samalla muuttui suhde painonhallintaan.

– Nykyään painan hieman enemmän kuin nuorempana mutta olen tyytyväinen. En käy juuri koskaan vaa’alla, sillä vaatteeni ja oloni kertovat riittävästi.

– Annan myös painoni vaihdella viidellä kilolla vuoden sisällä. Kutsun sitä vapausasteeksi. Syön rennosti, niin kuin elämään sillä hetkellä sopii. Jos on stressaava kausi töissä, en ota lisäpaineita oikein syömisestä tai liikunnasta.

Näin Lähteenkorva vinkkaa:

1. Olemme oppineet, että hoikka ihminen on onnellinen, ahkera ja hänellä on hyvä itsekuri. Mutta hoikkuus ei tee onnelliseksi, eikä kukaan saa arvostella sinua, jos painosi nousee.

2. Rakasta itseäsi. Jos tykkäät itsestäsi, haluat itsellesi hyvää. Jos olosi on epämukava, tee itsellesi hyvä olo.

3. Kun muutosvimma iskee, moni syöksyy aloittamaan dieetin. Silloin muutos epäonnistuu helposti. Pysähdy ensin miettimään, miksi haluat muutosta. Jos syy ei ole selvä, toteuttamisesta lipsuu helpommin.

”Ota aikaperspektiiviksi hauta: miten olet tyytyväinen koko elämäsi.”

4. Ota realistinen tavoite. Jos haluat hoikistua 8 kiloa kuukaudessa, sohvalle on helppo jämähtää pienestäkin epäonnistumisesta, koska tavoite on mahdoton. Ota aikaperspektiiviksi hauta: miten olet tyytyväinen koko elämäsi.

5. Painon muuttaminen vaatii mielen muuttumista. Se taas vaatii ainakin puolesta vuodesta vuoteen. Vasta silloin alkaa tapahtua. Kun lakkaa laihduttamasta, laihtuu.

6. Jos haluat elämääsi lisää liikuntaa tai aikaa hyvinvoinnillesi, karsi jotain muuta. Tee henkinen Konmari: karsi töitä, harrastuksia, muita menoja, jopa ihmisiä. Et saa hyvää itsellesi, jos aika menee aina kaikkeen muuhun.

7. Hanki itsellesi hyväntahtoinen ihmissuhde, jossa saat olla sellainen kuin olet. Sen ei tarvitse olla parisuhde, vaan ystävä, Facebook-yhteisö, jumpparyhmä. Ajattele, että olet verso, jolla on tukipylväs.

8. Puhu itsestäsi kauniisti, sillä kieli vaikuttaa mieleen ja myös mieli kieleen.

” Ota niin pieniä askeleita, että onnistut niissä ja innostut.”

9. Mieti, missä olet hyvä. Jos hallitset painoasi päiväsaikaan ja osaat kieltäytyä pullasta työpaikalla, käytä onnistumisen tunnetta iltaisin apunasi, kun makeanhimo iskee.

10. Onnistuminen tuo innostumista ja innostuminen onnistumista. Ota niin pieniä askeleita, että onnistut niissä ja innostut. Jos olet esimerkiksi nollakuntoinen etkä jaksa liikkua yhtään, kävele viikossa kaksi kertaa viisi minuuttia. Kun onnistut, voit innostua kävelemään kolmekin kertaa.

Näin Lähteenkorva itse tekee:

1. Tiedän, että onnistun painonhallinnassa arkipäivisin. Siksi sallin itseni herkutella viikonloppuisin.

2. Pidän aina esillä hedelmiä ja yrttejä. Ne muistuttavat terveellisistä vaihtoehdoista.

3. Jos makeanhimo iskee illalla, juon puoli litraa vettä ja keitän teetä. Otan aikalisän. Sinä aikana ehdin miettiä, haluanko makeaa sittenkään.

4. Moni syö kuin hengenhädässä. Minäkin saatoin perjantai-iltaisin syödä puoli peltiä pizzaa, mutta nykyään sanon itselleni, että ei hätää, kaikki on hyvin. Rauhoitun ja syön sopivasti.

5. Silittelen vatsaani ja kehun kehoani. Vaikka runsautta on nyt enemmän, olen tyytyväinen. Olen kuin latinomama: olen saanut runsautta myös persoonaani ja nautin siitä.

Voisiko eteerisistä öljyistä olla apua uniongelmiin? Nukahtamisongelmista kärsivä toimittaja Susanna Koivisto päätti testata laventelia.

Nukahtaminen on minulle haastavaa. Mielessä pyörii sata erilaista asiaa, ja rauhoittuminen ottaa aikansa. Kuulin, että laventeliöljyllä voisi olla rauhoittava vaikutus, jos sitä käyttää ennen nukkumaanmenoa. Päätin kokeilla eteerisen laventeliöljyn toimivuutta. 

Käytin öljyä yhteensä kahden viikon verran. Ensin hieroin sitä sormiini ja haistoin. Pidin laventelin tuoksusta, ja se auttoi minua rentoutumaan nopeasti. Hieroin sitä myös isovarpaisiini, mutta en ole varma oliko siitä hyötyä. Lisäksi laitoin ensimmäisinä testi-iltoina tipan öljyä tyynylleni, mutta en kokenut siitä olevan hyötyä.

Unilääkäri ei suosittele laventelia 

Kasveja on käytetty ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen jo vuosituhansien ajan. 

– Eri kasvien kemialliset koostumukset vaikuttavat eri tavalla ihmiskehoon. Jotkut koostumukset voivat olla viilentäviä, toiset ovat aisteja avaavia ja virkistäviä, laventeli taas on rauhoittava, kertoo doTerra-öljyjä markkinoiva Merja Priest

Laventelissa vaikuttava ainesosa on Priestin mukaan linaloli.

– Linalolia on monissa muissa kasveissa myös, kuten kamomillassa. Sen takia kamomillateetä suositellaan usein juotavaksi ennen nukkumaanmenoa.

Priest muistuttaa kuitenkin olemaan tarkkana laventeliöljyostoksilla. Monet öljyt, joiden väitetään olevan laventelia, ovat synteettisiä, jolloin niillä ei ole samanlaista vaikutusta.

– Kuluttajan pitää olla tarkka, mikäli hän haluaa oikeaa kasvia. 

”Melatoniini on luonnonmukaisista lisätuotteista todistetusti ainoa, joka tehoaa.”

Terveystalon unilääkäri Henri Tuomilehto ei kuitenkaan usko, että laventeliöljyn käyttö helpottaa nukahtamista. 

– En suosittelisi laventeliöljyä. Sen toimivuudesta ei ole mitään lääketieteellistä näyttöä, Tuomilehto kommentoi. 

– Nukahtamiseen on paljon omia konsteja, joita voi kokeilla, mutta melatoniini on luonnonmukaisista lisätuotteista todistetusti ainoa, joka tehoaa. 

Tuomilehto suosittelee nukahtamisvaikeuksista kärsivää selvittämään lääkärin kanssa, mistä ongelmassa on kyse. Unihäiriöitä on Tuomilehdon mukaan yli 80 erilaista, joten yhtä ratkaisua uniongelmiin ei ole. 

Voisiko öljystä tulla unirutiini?

Itse totesin, että hyvä yöuni on monen asian summa.

Niinä testipäivinä, kun olin muutenkin illalla rättiväsynyt, laventeli auttoi saamaan hyvän olon tunteen ennen nukahtamista. Kaikista parhaiten se auttoi juuri ennen sänkyyn menoa, sillä öljyn tuoma rentouttava vaikutus katosi nopeasti, jos lähdin vielä puuhastelemaan jotain. Niinä testipäivinä, jolloin olin stressaantunut illalla ennen nukkumaanmenoa, laventeliöljyllä rentouttaminen väkisin ei ollut kovin hyödyllistä. 

Uskon, että mikäli olisin käyttänyt laventeliöljyä pidemmän aikaa, siitä olisi ollut enemmän hyötyä. Öljyn levittämisestä voisi muodostua nukahtamista edeltävä rutiini, joka muistuttaa aivoja nukkumaanmenosta.

Kaikista eniten hyötyä laventelista on varmasti niille, jotka todella rakastavat sen tuoksua.

Uraauurtavassa tutkimuksessa analysoitiin aineistoa lähes 1 600 migreeniperheestä.

Yli puoli miljoonaa suomalaista sairastaa migreeniä. Aivosairaus on yleinen, mutta sen puhkeamissyistä on toistaiseksi ollut vain vähän tietoa.

Keväällä julkaistu suomalaisjohtoinen tutkimus valottaa nyt migreenin periytyvyyttä. Kyseessä on kaikkien aikojen laajin migreenin perhetutkimus, johon osallistui lähes 1 600 perhettä. Yhteensä analysoitavaa aineistoa oli yli 8 300 henkilöstä.

Tutkimuksessa saatiin selville, että migreenin periytymisen taustalla on tuhansia sairausriskiä lisääviä geenimuotoja. Muutaman vahvan geenin sijaan migreeniä voivatkin aiheuttaa lukuisat eri riskitekijät geeneissä. Tutkimuksen julkaisi Neuron-tiedelehti. 

Tieto mutkistaa aiempaa käsitystä migreenistä, mutta toisaalta tulevaisuudessa sen avulla voidaan kehitellä uusia hoitomuotoja.

– Yleisten geneettisten riskitekijöiden merkitys perheissä yllätti meidät. Toisaalta suurin osa migreenin geneettisestä alttiudesta on edelleen selittämättä ja lisätutkimuksissa tunnistetaan varmasti lisää sekä yleisiä että harvinaisia migreenin riskitekijöitä, toteaa tutkimusta johtanut professori Aarno Palotie Helsingin yliopiston Suomen molekyylilääketieteen instituutista (FIMM) tiedotteessa.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että eri migreenityypit periytyvät eri tavoilla. Aurallista migreeniä sairastavien perinnöllinen riski oli suurempi kuin auratonta migreeniä sairastavien.

Eri migreenityypit periytyvät eri tavoilla.

Harvinaisempaa, hemiplegistä migreeniä sairastavilla oli kaikkein suurin yleisten geenimuotojen riskitaakka. Aiemmin on ajateltu, että kyseinen migreenityyppi johtuu pääasiassa harvinaisista mutaatioista tautigeeneissä.

Harvinaisen migreenin periytyminen seuraavalle sukupolvelle on siis todennäköisempää kuin yleisemmän. Migreeni periytyy myös todennäköisemmin, jos siihen sairastuu alle 20-vuotiaana.

Helsingin Sanomat kirjoitti keväällä, että migreeniä estävä biologinen lääke saadaan Yhdysvalloissa markkinoille todennäköisesti jo tänä vuonna. Se on tarkoitettu erityisen vaikean migreenin hoitoon.