Kokeilimme lantionpohjalihaksille räätälöityä Bailamama-ryhmäliikuntatuntia.

Kuva Sami Siilin


– Lantionpohjalihakset ovat kuin riippumatto. Supista sitä riippumattoa!

Fysioterapeutti Maija Kiljusen ja kätilö Emilia Ekin kehittelemän Bailamama-tunnin tarkoitus on parantaa lantionpohjan lihasten kuntoa. Meneillään on Bailamama Women -tunti, joka on suunniteltu sopimaan kaikille naisille. Raskaana oleville on omansa.

Lantionpohjalihasten treenaaminen on yksinäistä puurtamista, ja se unohtuu helposti. Toisaalta aktivoidaan niitä myös esimerkiksi pilateksessa.

Bailamamassa on kuitenkin eri meininki kuin seesteisillä pilatessaleilla. Tunti on naisten juttu, ja naisenergiasta otetaan kaikki irti. Lantio veivaa, diivailu sekä poseeraus sallitaan ja tunti huipentuu lopun bailarinkiin.

Lihaskuntoa ja erityisesti lantionpohjalihaksia treenataan tunnin keskivaiheilla. Ensin tehdään kesto- ja nopeusvoimaharjoitukset. Maksimivoimaa kehitetään jännittämällä lantionpohjaa ja nousemalla varpaille. Liike tuntuu aika kevyeltä ollakseen maksimivoimaharjoitus.

– Posket rentoina, rentouta kasvot, ohjaaja toistelee.

Lantionpohjan supistaminen ja muiden liikkeiden tekeminen samanaikaisesti saa naaman ruttuun, vaikka lihakset eivät menekään hapoille. Koko kropan lisäksi jumppaa taisivat saada myös aivot.

Plussat

+ Vaikka tunnilla harjoitetaan hyvin yksityisiä paikkoja, treenaaminen ryhmässä ei tunnu kiusalliselta.
+ Tunnille varta vasten räätälöity musiikki toimii hyvin lantionpohjaharjoitteissa.
+ Tuntiin mahtuu monta osiota, joten tunnin aikana ei ehdi tylsistyä.

Miinukset

– Ajoittain tempo on hieman hidas. Himojumppari saattaa pettyä.
– Lantionpohjatreenin osuus tuntuu lyhyeltä ja toistot vähäisiltä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?