Kädestä näkee, kuinka paljon treeneissä on vietetty aikaa. Kuva: Shutterstock
Kädestä näkee, kuinka paljon treeneissä on vietetty aikaa. Kuva: Shutterstock

Pinkeiden lihasten päällä pullistelevat verisuonet ovat kuumaa kamaa salikissojen ja -kollien keskuudessa.

Verisuonet ovat uudet lihakset, kirjoittaa Yahoo! Health -sivusto. Terhakoiden reisien ja pyöreiden olkapäiden lisäksi fitnessharrastajat tavoittelevat nyt sitä, että verisuonet näkyvät selvästi ihon alta.

Se on ehkä vanha juttu kehonrakentajille, mutta artikkelin mukaan suonien näkymistä toivovat myös muut kovaa treenaavat, oli lajina sitten jooga tai lihaskuntoharjoittelu.

– Suonikkuus on uusi sixpack, kertoo sivuston haastattelema personal trainer ja malli Elias Carmelo.

Newyorkilainen kertoo, että suonista tärkein kulkee kättä pitkin olkavarren lihasten yli ranteeseen. Sen pitäisi näkyä, koska se kertoo, että salilla on käyty. Lihastrendi on muuttunut, eikä iso koko ole enää tärkeintä. Olennaista on näyttää timmiltä ja kovakuntoiselta.

Suonten erottuminen edellyttää, että vartalon rasvaprosentti on hyvin alhainen. Monet rajoittavat vedenjuontiaan saadakseen suonet näkyviin ja käyttävät aineita, jotka tehostavat verenkiertoa. Artikkelin perusteella suonet ovat tärkeämpiä miesten kuin naisten keskuudessa.

Lue myös:

Yllättävä laji haastaa bikini-fitnessin: ”Sen kun tietäisi, miksi naiset ovat yhtäkkiä innostuneet”

Tällainen on Janni Hussin ruokavalio – lue fitnessurheilijan ruokapäiväkirja

Salkkari-näyttelijä ja Jere Karalahden rakas saavat oman sarjan

Tämä hyvinvointijippo auttaa pitämään stressin aisoissa – ja se vie pari vain sekuntia päivästäsi.

Päiväkirjan kirjoittaminen on palkitsevaa puuhaa. Pään tyhjentämisen ja onnellisten muistojen tallettamisen lisäksi siitä voi olla uskomattomia terveyshyötyjä. PsyCentralin mukaan tutkimukset ovat todenneet sen helpottavan jopa astman ja nivelreuman oireita.

Mutta mitä tehdä, jos kolmesivuinen syväselonteko päivän tapahtumista jäi ala-asteelle? Puhumattakaan kiitollisuuspäiväkirjasta, joka ihanalta ajatukselta, mutta lopahti alkuunsa, koska päivässä on vain 24 tuntia.

Jos kuvaus kuulostaa tutulta, muista tämä: Päiväkirjan pitämisen ei tarvitse viedä aikaa, kertoo PureWow-sivusto.

Sivusto kertoo uudesta mindfulness-tekniikkasta, joka sopii kiireiselle, eikä sitä varten tarvitse kärsiä luovuudentuskista. Sen kun alat tiivistää kuulumiset yhteen sanaan, joka tuntuu kuvaavan parhaiten tunnetilojasi päivän osalta!

Tallenna hetki kerrallaan

Idean takana on onnellisuuskirjailija Nataly Kogan, joka sai inspiraationsa alunperin valokuvaamisesta. Tekniikan tarkoitus on tiivistää päivän tunnelmat yhteen, vaistomaisesti merkittävimmältä tuntuvaan sanaan. Eli ikuistaisit hetken kameran linssin kautta. Pääpaino on fiiliksissä pikemmin kuin tapahtumien selostamisessa.

Sanalle päivässä luulisi jo kiireisimmänkin turbopakkauksen löytävän aikaa. Jos vieläkin epäilyttää, kokeile älypuhelinajan päiväkirjaa ja lataa testiin esimerkiksi DayOne -sovellus.

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.