Sport
Jenny on tarkka rutiineistaan. ”Tiedän, että ne saavat minut voimaan hyvin.” Kuva: <span class="photographer">Mikko Hannula</span>
Jenny on tarkka rutiineistaan. ”Tiedän, että ne saavat minut voimaan hyvin.” Kuva: Mikko Hannula

Mikään ei ole niin tärkeää kuin säännöllinen syöminen, Jenny sanoo.

Viisi ateriaa päivässä, ei alkoholia ja viikonloppuna nukkumaan iltayhdeksältä. Toimittaja ja ryhmäliikuntaohjaaja Jenny Belitz-Henrikssonin elämä kuulostaa kurinalaiselta. Rutiineistaan hän pitää kuitenkin tiukasti kiinni, koska tietää, miten hyvää ne tekevät.

Kun Jenny sai nuorimman lapsensa, hän ajautui ylikuntoon ja vuosien laihdutuskierteeseen. Hän rajoitti syömisiään ja liikkui pakkomielteisesti. Olo oli huono ja vetämätön. 

– Jojoilin kuusi vuotta, kunnes päätin oppia syömään oikein. Kummasti paino alkoi laskea, vaikka söin paremmin ja enemmän kuin koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kotiruokaa kyllästymiseen saakka

Syömisessä oli paljon parannettavaa: aamiainen jäi usein välistä ja lounas yksipuoliseksi. Iltaan mennessä nälkä oli jo niin suuri, että Jenny söi kaiken, mitä eteen tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kun aloin syödä aamiaisen ja kunnollisen, terveellisen lounaan, oli hämmentävää, miten hyvä olo siitä tuli. Pyrin nyt syömään myös proteiinia joka aterialla.

Pääpaino on yksinkertaisella kotiruoalla. Se helpottaa säännöllistä syömistä keskellä kiireistä arkea. Lämpimillä aterioilla toistuvat täysjyväpasta, kalapuikot perunamuusilla ja itse tehdyt pinaattiletut. 

– Syön jatkuvasti samoja ruokia, kunnes kyllästyn niihin. Esimerkiksi rahkakautena voin syödä kuukausia putkeen saman rahka-annoksen hedelmillä ja pähkinöillä joka aamu.


Älä tee turhia kieltoja

Myös urheilu on alkanut sujua, kun energiaa tulee tasaisesti. Viime vuosina varsinkin ultrajuoksu on vienyt mennessään. Palautumisesta on pakko huolehtia, kun urheilumäärät ovat isoja. Jenny menee aina ajoissa sänkyyn ja lukee kirjaa, kunnes alkaa unettaa. Nykyään uni on laadukasta: useimpina aamuna hän herää virkeänä ennen herätyskelloa.

Elämänmuutos opetti, että säännöllinen syöminen on paljon helpompi tapa pitää itsensä hyvinvoivana kuin rankka hikiliikunta. Jenny ei kiellä itseltään mitään tai pidä herkkuja sortumisina.

– Opetan myös tytöilleni, että syömistä ei tarvitse pelätä. Kieltäminen ja rajoittaminen eivät kanna pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla