Sport
Ennen kuin käsi käy keksikulholla, kuulostele oloasi: tunnetko nälkää vai jotain ihan muuta? Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Ennen kuin käsi käy keksikulholla, kuulostele oloasi: tunnetko nälkää vai jotain ihan muuta? Kuva: Shutterstock

Ärsyttää, turhauttaa, tylsistyttää – ja kas, suklaapala onkin eksynyt jo suuhun. Monille napostelu on tapa, josta on yllättävän vaikea pyristellä eroon, etenkin jos se liittyy johonkin tunteeseen.

Siellä se taas välkkyy, Netflixin logo tv-ruudussa. Monet meistä ovat tottuneet yhdistämään telkkarin katsomisen ja herkut toisiinsa, jolloin pelkkä ruudun avaaminen laukaisee syömishimon. Kun opit tunnistamaan nämä himoja laukaisevat ärsykkeet, niitä on helpompi vastustaa. Jos sinulla todella on nälkä, syö oikeaa ruokaa ja säästä herkut jälkkäriksi.

Kehon nälkä- ja kylläisyysviestit on luotu huolehtimaan siitä, että syöt energiantarpeesi mukaan. Se näkyy myös tutkimuksissa: intuitiivisesti syövät eivät ehkä laihdu, mutta eivät myöskään liho helposti.

Näin harjoittelet kehon viestien tunnistamista:

  • Ota lounasseuralaiseksesi kynä ja paperia. Piirrä paperille kymmenen kohdan jana, jonka toisessa päässä on nälkä ja toisessa päässä ähky. Ala sitten syödä niin rauhallisesti, että ehdit kuulostella tuntemuksiasi. Merkitse paperiin viiden minuutin välein, missä kohdassa janaa olet, ja miltä se tuntuu. Kun olet tehnyt harjoituksen muutaman kerran, alat hahmottaa, miltä tuntuu, kun olet kylläinen muttet ähky.
  • Onko se nälkää vai mielihalu? Koska söit viimeksi? Jos lounaasta on tunti, et todennäköisesti ole nälkäinen. Sopiva aterioiden väli on yleensä 3–4 tuntia.
  • Laukaisiko syömishimon jokin ulkoinen ärsyke? Kuljitko kaupan pullantuoksuisen paistopisteen ohi tai näitkö telkkarissa tiriseviä grillivartaita? Ärsykkeen laukaisema himo katoaa vähitellen.
  • Kyllästyttääkö? Kukapa meistä ei yrittäisi keksiä tekosyitä karata tylsän työtehtävän tai veroilmoituksen ääreltä.
  • Kaipaatko oikeasti jotain muuta? Toisille syöminen on tapa rentoutua, paeta yksinäisyyttä tai hoitaa sydänsuruja, mutta syöminen harvemmin ratkaisee alkuperäistä ongelmaa
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla