Slumflower-blogia pitävä Chidara Eggerue haluaa näyttää, että riippuviakaan rintoja ei ole pakko verhota rintaliiveihin. Kuva: iStock ja Instagram
Slumflower-blogia pitävä Chidara Eggerue haluaa näyttää, että riippuviakaan rintoja ei ole pakko verhota rintaliiveihin. Kuva: iStock ja Instagram

Roikkutisseillä on väliä, kuuluu englantilaisen Chidera Eggeruen motto.

Siitä lähtien kun kehopositiivisuus nousi laajojen joukkojen tietoisuuteen, on sosiaalisen median syövereistä putkahtanut säännöllisin väliajoin hashtageja, joiden tarkoitus on normalisoida ja näyttää ihmiskehoja sellaisina kuin ne tosielämässä ovat. 

Niinpä somessa on viime vuosina ihasteltu muun muassa viululanteita, merenneitoreisiä ja mekon alta näkyviä vatsakumpuja

Uusimpana valokeilaan ovat päässeet riippuvat rinnat. Lontoossa asuva bloggaaja ja puhuja Chidera Eggerue keksi viime kesänä hashtagin #saggyboobsmatter – suomeksi roikkutisseillä on väliä – ja ryhtyi julkaisemaan Instagram-tilillään ja blogissaan asukuviaan ilman rintaliivejä. 

 

A post shared by Chidera (@theslumflower) on

Katseita tulee

Eggerue selittää Slumflower-nimisessä blogissaan, miksi roikkuvilla rinnoilla on väliä:

”Koska mediassa ei näy roikkuvia rintoja, meidät opetetaan ajattelemaan, että on vain yksi tapa olla kaunis, ja siihen kuuluvat todella terhakkaat rinnat.”

Hän kirjoittaa saavansa ihmisiltä kummallisia katseita liikkuessaan julkisella paikalla ilman rintaliivejä. Hän kuitenkin huomauttaa, että nuo katseet kertovat lähinnä katsojien omista epävarmuuksista.

”Jos sinulla on vaikeuksia hyväksyä kehosi, katso minun kroppaani ja sitä, miten sosiaalisesti hyväksyttävät rintani ovat”, Eggerue kehottaa. 

 

A post shared by Chidera (@theslumflower) on

Hän kirjoittaa blogissaan myös siitä, että kaikki rinnat eivät tietenkään ole riippuvia, ja sekin on ihan ok. 

Onko muiden mielipiteillä väliä?

Chidera Eggerue ja #saggyboobsmatter ovat saaneet runsaasti mediahuomiota. 

BBC:n haastattelussa Eggerue kertoo tunteneensa murrosikäisenä kovasti painetta näyttää samalta kuin muut ja käyttäneensä siksi epämukavia push up -liivejä ja haaveilleensa plastiikkakirurgiasta. 

BBC:n toimittaja kysyy, eikö Eggerue voinut vain ajatella, ettei muiden mielipiteillä ole väliä. 

– Ajattelen juuri niin. Tein tämän siksi, että on muita naisia, joilla ei vielä ole voimaa ajatella niin. 

 

In case you forgot that #SAGGYBOOBSMATTER, here’s your reminder. Enjoy your day x

A post shared by Chidera (@theslumflower) on

Riipputissien omistaja

Nyt tulevat roikkutissit! Bloggaaja heitti rintsikat nurkkaan näyttääkseen, että riippuvat rinnat ovat ok

Joo, mainoksissa on yleensä vain tosi terhakoita puolipallon muotoisia tissejä. Se voi aiheuttaa epävarmuutta muunnäköisten tissien omistajalle. Isojen ja roikkuvien tissien kanssa olo ei vain ole ilman rintaliivejä mukava. Isot tissit painavat paljon ja ilman kunnollista tukea niiden kantajan ryhti menee äkkiä huonoksi. Siis, maksan mielelläni laatuliiveistä, koska liikkuminen niiden kanssa on paljon mukavampaa kuin ilman rintaliivejä.
Lue kommentti

Aina hierojaa ei ole saatavilla tai ammattihierojalle ei ole mahdollista mennä. Hartioiden ja jalkojen jumit ja jomotukset helpottuvat myös itse tehdyllä pikahieronnalla.

Netti on pullollaan erilaisia tee se itse -hierontoja, jotka voi tehdä omin käsin – usein sekin on parempi kuin ei mitään. Kokeilimme kolmea lyhyttä hierontaa, jotka voi tehdä kätevästi kotona tai vaikka kahvitauolla.

Hartiahieronta

Miten tehdään? Monipuolinen 15 minuutin hieronta sulattaa ihanasti niska - ja hartiajumeja. Rachel Richardsin videolla näytetään, miten hartiat saa auki hieromalla ja käsiä pyörittelemällä.

Miltä tuntui? Tämä hieronta on päätetyöntekijän unelma! Muutamat liikkeet tuntuivat aluksi hieman erikoisilta, eivätkä ne olleet tuttuja hierojakäynneiltä. Esimerkiksi rintalihaksia hierottiin kainalon seinämää painelemalla. Käsittelyn jälkeen iho punoitti ja olo oli virkeämpi. Kahvitauolla tehtynä tämä virkistää taatusti enemmän kuin kuppi kahvia.

Niskahieronta

Miten tehdään? Hieronnan on tarkoitus helpottaa niskan jumeja. Osa liikkeistä on hierontaa, osa yhdistää hierontaa ja venytystä.

Miltä tuntui? Liikkeet kannattaa tehdä varovaisesti ja hellällä kädellä, koska käsiteltävät alueet ovat herkkiä. Muutamat liikkeistä tuntuivat aluksi hankalilta, ja myös ohjaaja muistutti videolla, että hieroessa pitää myös hengittää. Se kun meinaa unohtua, kun keskittyy miettimään, tekeekö liikkeen oikein. Toisella kerralla hieronnasta sai jo enemmän irti, ja se rentoutti selvästi kipeää someniskaa.


Jalkahieronta

Miten tehdään? Tässä hieronnassa keskitytään jalkapohjiin, varpaisiin ja kantapäihin. Neljän minuutin videolla ehditään käydä läpi toinen jalka. Video pitää siis katsoa kahteen kertaan, jotta molemmat jalat tulevat hierotuksi. Aikaa kuluu silloin kahdeksan minuuttia.

Miltä tuntui? Tein jalkahieronnan lämpimän jalkakylvyn jälkeen ja käytin hierontaöljyn sijaan jalkavoidetta – napakymppi, yhdistelmä osoittautui täydelliseksi. Jalkahieronta on itse tehtynäkin todella rentouttava, ja kun jalkojen jumit saa auki, koko kroppa ja mieli rentoutuvat. Omia jalkoja hieroessa myös tajuaa, että jaloista kannattaisi pitää huolta hyviä kenkiä käyttämällä ja muistamalla jalkapohjien säännöllisen rasvauksen. Hieroessa huomaa myös, että jalkapohjissakin voi olla lihasjumeja.

Videon ohjeet ovat helpot, ja hieronta onnistuu varmasti jokaiselta. Muutaman kokeilukerran jälkeen vaiheet muistaa ulkoa, joten hieronnan voi tehdä vain rentouttavaa musiikkia kuunnellen. Jalkapohjahieronta on myös hyvä hemmotteluhetki omalle rakkaalle!

Ärsyttävistä pikkuasioista viis veisaaminen vapauttaa aikaa ja energiaa asioihin, joilla todella on väliä. Sarah Knight neuvoo juuri suomennetussa bestseller-kirjassaan, miten muutos onnistuu.

Kun toimittaja Sarah Knight luki Marie Kondon siivouskirjan, hän innostui paitsi siivoamaan miehensä sukkalaatikon myös elämänsä.

Sarah irtisanoutui työstään kustannustoimittajana, ryhtyi freelancetoimittajaksi ja alkoi viis veisata ärsyttävistä pikkuasioista. Hän poisti Facebookista pari todella ärsyttävää tyyppiä, kieltäytyi viikonloppureissusta, jolle oli tulossa taaperoikäisiä ja lakkasi katsomasta True Detectiven kakkoskautta heti ensimmäisen jakson jälkeen. Hän pystyi jälleen keskittymään asioihin, jotka – Marie Kondon sanoin – pirskahtelivat iloa.

Elämänlaadun parannuttua Sarah kirjoitti bestselleriksi nousseen kirjan The Life-Changing Magic of Not Giving A F*ck (Viis veisaamisen elämänmullistava taika, Art House).

Oppaassaan Sarah Knight kertoo, miten ikävistä velvollisuuksista ja riippakivistä, häpeästä ja syyllisyydestä voi hankkiutua eroon ja kuinka aikaa voi alkaa käyttää ihmisiin ja asioihin, jotka tekevät onnelliseksi. Hänellä on simppeli kaksiosainen menetelmä: 

  1. Päätä ensi, mistä et piittaa.
  2. Viis veisaa.

Keräsimme Sarahin parhaat vinkit viis veisaamiseen.

1. Uskalla sanoa ei

Aluksi Sarah Knight kehottaa miettimään, oletko stressaantunut, liian kiireinen tai elämän jyräämä? Jos vastaat yhteenkin kysymykseen kyllä, pysähdy miettimään: miksi?

Moni kantaa huolta useista asioista, koska kuvittelee, että niin täytyy tehdä. Se voi aiheuttaa stressiä. Siitä eroon pääsemiseksi Sarah Knight suosittelee sitä perinteistä, eli ei-sanan opettelua. Jos jokin aiheuttaa ärsytystä tai ahdistusta, saattaa olla hyvä hetki hieman viis veisata.

– Viis veisaaminen merkitsee aivan erityisesti sitä, että luovut kieltäviä vastauksiasi seuraavasta huolesta, ahdistuksesta, pelosta ja syyllisyyden tunteesta. Sinun ei tarvitse viettää aikaa ihmisten kanssa, joista et edes pidä, tai tehdä asioita, joita et oikeasti halua tehdä, Sarah Knight kirjoittaa.

2. Älä piittaa siitä, mitä muut ajattelevat

Ihminen kantaa usein huolta toisten mielipiteistä, koska ei halua olla huono ihminen tai koska ei halua vaikuttaa huonolta ihmiseltä. Sarahin mielestä sen miettimiseen on turha käyttää energiaa, koska muiden ajatuksien hallitseminen on mahdotonta.

Sarah työskenteli aiemmin kustannustoimittajana. Hän mietti, irtisanoutuisiko työpaikastaan ja ryhtyisikö freelanceriksi. Aluksi päätöksen tekeminen hermostutti. Urakehityksen tyssäämisen ja rahan lisäksi häntä mietitytti, mitä muut ajattelevat. Pitävätkö he häntä laiskana, oikukkaana tai äkkirikastuneena?

Sarah kuitenkin päätti, ettei aio pyydellä anteeksi.

– Jos ihmiset kuvittelevat, että olen laiska, se on hitto vie heidän ongelmansa.  

”Jos ihmiset kuvittelevat, että olen laiska, se on hitto vie heidän ongelmansa.”

3. Päätä, mistä et piittaa

Lajittele huolenaiheesi ärsyttäviin ja iloa tuoviin. Päätä sen jälkeen, mistä piittaat ja mistä et. Sarah Knight kehottaa lajittelemaan ärsytyksen aiheet neljään ärsytyskategoriaan: asiat, työ, ystävät, tutut ja tuntemattomat sekä perhe. Sarah ei omalla listallaan piittaa esimerkiksi bikinivartalon saamisesta, Taylor Swiftistä, Google Plussasta tai siitä, että yhteiskunta tuntuu arvostavan enemmän aamuihmisiä.

– Olen viettänyt suurimman osan elämästäni häveten sitä, että olen aamuisin niin toivoton enkä halua sopia tärkeitä tapaamisia aamupäiväksi – ja että olen jatkuvasti vähällä myöhästyä aamupalavereista, Sarah kirjoittaa.

– Kun lähdin freelanceriksi, aloin viis veisata siitä ajatuksesta, että minun pitäisi olla aamuihminen. Siitä saitte, aamuihmiset. 

4. Sinun ei ole pakko, koska kaikki muutkin

Viis veisaaminen on tärkeää myös ajankäytön kannalta. Jos kuntosalilla käyminen tuntuu pakkopullalta, aika kannattaa käyttää johonkin, josta tulee oikeasti hyvä olo ja mieli.

– Käytän aikani mieluummin nukkumiseen kuin painojen nosteluun. Säästän energiaa ja jos kuntosalijäsenyyden hinnan laskee mukaan, rahaakin, Sarah kirjoittaa.

Jos liikkuminen tuntuu kuitenkin tärkeältä, kannattaa etsiä laji, jonka parissa viihtyy.


5. Hukkatunnit kuriin

Sarah Knightin mukaan ihmiset vihaavat elämässään eniten työtä: esimiehiä, kollegoita, IT-osastoa ja sen sellaista. On kuitenkin olemassa tapoja rajoittaa kokemaansa ärsytystä saamatta potkuja. Esimerkiksi: jos työviikossa on yhdestä viiteen ”hukkatuntia”, se merkitsee vähintään viittäkymmentäkahta ja enintään kahtasataakuuttakymmentä tuntia vuodessa. Senkin ajan voisi käyttää asioihin, joilla on merkitystä.

– Voit esimerkiksi livistää täysin turhasta kokouksesta, karttaa tarpeetonta paperityötä tai kieltäytyä kohteliaasti kutsusta kollegan juhliin, Knight neuvoo kirjassaan.

Hänen mukaansa ”työ kuhisee kahdeksan tuntia päivässä ihmisiä, asioita ja käytäntöjä, joita emme todellakaan ole valinneet itse”. Siksi myös töissä on tärkeintä muistaa, että kannattaa välittää vain niistä asioista, joihin voi vaikuttaa.

6. Vapaudu suosiokurimuksesta

Ihminen, joka on enemmän arvostettu kuin pidetty, säilyttää työpaikkansa varmemmin kuin pidetty ihminen, jota ei arvosteta. Siksi töissä kannattaa laittaa enemmän paukkuja siihen, että keskittyy tekemään asiat hyvin.

– Voit olla hauska tyyppi, mutta huumorintajusi ei välttämättä osu yksiin toisten kanssa, joten he eivät pidä sinusta. Voit olla superystävällinen, mutta toiset voivat pitää sinua outona, joten he eivät pidä sinusta. Voit olla täysin harmiton, mutta muistutat heitä heidän ex-poikaystävästään, joten he eivät pidä sinusta.

”Kannattaa välittää vain niistä asioista, joihin voi vaikuttaa.”

7. Valitse menosi itse

Juhliin ei ole pakko osallistua vain velvollisuudentunteesta. Sarah Knightin mukaan kutsuihin on lupa vastata myös kieltävästi.

Jopa sukulaisen häistä voi kieltäytyä, jos juhlien odottaminen ei aiheuta innostusta. Mieti, miltä sinusta tuntuu juhlia edeltävänä iltana, kun jonotat lentokentällä lähtöselvityksessä matkalla häihin. Jos sinua alkaa todella ahdistaa, kohtelias kieltäytyminen ja hääparille toimitettu samppanjapullo säästävät väkinäiseltä juhlalta.

Knightin mukaan myös ystävän lapsen synttäreistä voi kieltäytyä jo ihan sillä perusteella, etteivät ne kiinnosta. Kutsusta kieltäytyminen tosin vaatii äärimmäistä kohteliaisuutta.