Sport
Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tiesitkö, että älypuhelimen jatkuva tuijottaminen tuo niskaan jopa 27 kilon lisäkuorman? Lue, miten voit ehkäistä niskajumit ajoissa!

Älypuhelimen näyttöä silitellään keskimäärin 2–4 tuntia päivässä. Tähän päälle moni istuu kahdeksan tuntia tietokoneella. Etukumarassa voi siis vierähtää päivittäin 12 tuntia! Tällä on seurauksensa...

27 kilon lisäkuorma niskassa

Tämä tuntuu ensimmäisenä niskassa. Pää painaa noin viisi kiloa, ja eteenpäin kallistuessa sen paino tuplaantuu. Lisäkuorma niskassa voi nousta jopa 27 kiloon. Kun kaularangan ojentajalihakset venyvät ja koukistajat kiristyvät, seuraukset tuntuvat kivun lisäksi puutumisena jopa sormissa ja pahimmillaan hermopinteinä niskassa. Jopa 80 prosenttia älypuhelimen käyttäjistä saa oireita liiallisesta puhelimen selailusta. Jos et halua kuulua tähän joukkoon, toimi seuraavasti.

Näin ehkäiset vaivat:

1. Pitele älypuhelinta noin suun korkeudella. Pidä kyynärpäät lähellä kehoa ja tue ne pöytään. Näin niska pysyy suorana eivätkä hartialihakset jännity.
2. Vaihda välillä puhelinta pitelevää kättä ja selaa peukalon lisäksi etusormella tai selaamiseen tarkoitetulla kynällä.
3. Ojenna niskaa usein ja pidä vähintään puolen tunnin välein taukoa: vedä leuka sisään ja hengitä kolme kertaa syvään sisään ja ulos.
4. Venyttele rinta- ja kaulalihaksia ja vahvista niskan ojentajalihaksia vastaliikkeenä etukumaralle asennolle.
5. Jos puhut paljon, käytä nappikuulokkeita.
6. Liiku päivittäin ja muista treenata myös yläselän lihaksia.
7. Tarkkaile, kuinka paljon käytät puhelinta päivän aikana, ja onko ehkä iso osa siitä turhaa ajanvietettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensiapua jumittuneelle niskalle

Jos niska on ehtinyt jo jumiutua, nämä neljä auttavat: lämpö, tulehduskipulääkkeet, hieronta ja liikkuvuusharjoittelu. Palauta lihastasapaino vahvistamalla kaularangan ojentajalihaksia ja venyttämällä koukistajalihaksia. Jumppaohjeita tekstariniskalle selkakanava.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntijana TtM, fysioterapeutti Linnéa von Hedenberg Selkäliitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla