Ria Kataja päätyi terapiakoulutukseen, kun eräät palkkaneuvottelut eivät sujuneet odotetusti. Kuva: Anssi Lauri
Ria Kataja päätyi terapiakoulutukseen, kun eräät palkkaneuvottelut eivät sujuneet odotetusti. Kuva: Anssi Lauri

Sauna puhdistaa niin fyysisesti kuin henkisestikin, sanoo saunaterapeutiksi opiskellut näyttelijä Ria Kataja.

Ria Kataja, 41, tekee nykyään muutakin kuin näyttelee. Nimittäin kuppaa, vuoraa lauteita muovitetulla froteella, sekoittelee raikkaita juomia, sitoo vihtoja ja hoitaa ihmisiä saunassa savella, turpeella, suolalla ja hunajalla.

Tämä kaikki kuuluu vastavalmistuneen saunaterapeutin toimenkuvaan.

– Hoidon aikana saatetaan kulkea saunasta ulos ja sisään ja saven tai turpeen kanssa loiskitaan sinne ja tänne. Siksi sauna on suojattava katosta lattiaan, Ria kertoo.

Usein Rian asiakkaana on porukka, joka haluaa saunailtaansa jotain extraa. Ria vahtii hoidossa käytettävien aineiden vaikutusaikoja, komentelee saunojia lauteilta huuhtelemaan mömmöjä pois ja vilvoittelemaan.

– Saunahoidon aikana pitää juoda tosi paljon. Vähintään 1,5 litraa nestettä per saunoja pitäisi saada menemään, Ria kertoo.

Monta ammattia

Ria on edelliseltä ammatiltaan mielenterveyshoitaja. Hän on tehnyt töitä vanhusten kanssa ja saunottanut ihmisiä ennenkin.

– Minulla on selvästi aina ollut vahva hoitajavietti. Mutta olen myös näytellyt 9-vuotiaasta asti ja tajusin aika pian, etten voi tehdä kolmivuorotyötä, jos haluan työskennellä teatterissa.

Saunaterapeutiksi Ria päätti kouluttautua, kun hänellä pari vuotta sitten kiireisten työprojektien jälkeen oli siihen yhtäkkiä aikaa.

– Olin yksissä palkkaneuvotteluissa, jotka eivät menneet ihan niin kuin olisin halunnut. Päätin sanoa työtarjoukselle ei ja hypätä terapiakoulutukseen.

”Sauna ja teatteri oikein käytettyinä ovat puhdistavia ja terveyttä ylläpitäviä.”

Näyttelemistä Ria ei kuitenkaan ole jättämässä. Saunaterapeutin töitä hän aikoo tehdä teatterin ja kuvausten ohessa sen verran kuin hyvältä tuntuu.

Eivätkä sauna ja teatteri loppujen lopuksi ole kaukana toisistaan. Teatteri lähti aikoinaan leirinuotiolta, missä ihmiset kertoivat toisilleen tarinoita vähän samaan tapaan kuin saunan lauteilla.

– Molemmat paikat oikein käytettyinä ovat puhdistavia ja terveyttä ylläpitäviä.

Päätökset lauteilla

Sauna on aina ollut Rialle tärkeä paikka. Saunassa on puhdistauduttu niin fyysisesti kuin henkisesti, ja saunan lauteilla Ria on tehnyt isoja päätöksiä.

– Olen mennyt saunaan suremaan ja iloitsemaan ja hakemaan lohtua ja selviytymään. Minkä tahansa muutoksen tai kriisin pohtimiseen yksin tai yhdessä ystävän kanssa sauna on ollut hyvä paikka, Ria kertoo.

– Saunomiseen liittyykin usein tunnustuksellisuus. Jos mennään ystävän kanssa saunaan, siellä usein päivitetään elämäntilanne ja voidaan puhua tosi isoista ja kipeistäkin asioista.

”Kun saunoja hieroo itseään, iho alkaa muistaa ja aistia asioita.”

Saunaterapeuttinakin Ria on kuullut, miten voimaannuttavia keskusteluja lauteilla käydään. Hän uskoo, että haju- ja tunnemuisti saavat saunassa aikaan ihmeellisiä asioita.

– Kun saunoja hieroo itseään, iho alkaa muistaa ja aistia asioita. Ihmiset aikamatkailevat ja muistelevat vaikka lapsuutensa saunaa, koska tuoksut muistuttavat yhtäkkiä monista asioista.

– Kaikki se, mitä saunassa puhutaan, jää saunaan. Se on kirjoittamaton sääntö.

Lapsuuden sauna

Rian tärkeimmät saunamuistot liittyvät hänen tätinsä saunaan Kiskossa. Hienointa oli, kun lapsena sai joskus lämmittää sen itse.

– Muistan miten saunaan kuljettiin pihapolkua pitkin ja miltä kuulosti, kun padan kansi aukaistiin ja sieltä otettiin lähes kiehuvaa vettä kuupalla, Ria kertoo.

”Ihminen tarvitsee tässä ajassa myös pysähtymistä ja hiljentymistä.”

Vanhan ajan saunassa pesut tehtiin samassa huoneessa ja Rialle on jäänyt mieleen ikkunasta pellolle avautuva maisema:

– Pellolta nousi sumua ja joskus näin, miten kauriit hyppelivät siellä, Ria sanoo.

Rian äiti on syntynyt saunassa, ja Ria uskoo, että saunominen ja saunomisen tarve kulkee hänellä perimässä. Siihen liittyy myös kiinteästi kaipuu luontoon.

– Olen välillä häkeltynyt nykyajasta, jossa pitäisi koko ajan olla nopeampi ja keksiä jatkuvasti uutta. Saunaterapiassa voi ajatella vähän sitä vastaan: että hetkinen, pitäisikö meidän kuitenkin mennä vähän taaksepäin ja palata juurille. Ihminen tarvitsee tässä ajassa myös pysähtymistä ja hiljentymistä.

Sauno Rian ohjein

Ota saunaan mukana hunajaa. Siinä on 200 vaikuttavaa ainetta. Hunaja pehmittää ihoa, ja sitä voi hieroa suoraan ihoon löylyssä.

Suola poistaa ihosta kuollutta pintasolukkoa. Helposti levitettävän seoksen saa suolasta ja hunajasta. Kuona-aineet kerääntyvät yleensä niveliin, joten kannattaa aloittaa hieromalla kaikki liikkuvat kohdat. Kun ihoa hieroo ja kuorii, suola sulaa ja se pestään lopuksi pois. Varo haavoja ja suonikohjuja. Sydämen päältä ei myöskään kannata hieroa.

Savi puhdistaa ihon alta, kun sen hoitavat aineet menevät kehoon ja imevät kuona-aineita. Savi lähtee hyvin pesemällä pois kuivanakin. Savea voi ostaa luontaistuotekaupoista tuubissa, sekoitettavina jauheina tai savipuikuloina.

Turpeen kanssa läträäminen on astetta haastavampaa, sillä jos turve ehtii kuivua, se ei meinaa lähteä ihosta millään. Turvetta kannattaa levittää iholle paksu kerros ja liikutella sitä koko ajan.

3 x vihta

1. Koivuvihta toimii aina, sillä koivu on yleispuhdistava ja vaikuttaa positiivisesti kehon immuunijärjestelmään.

3. Pajuvihta. Paju on oiva vihdan aines, sillä se antaa energiaa. Pajua kannattaisi aina olla vihdassa vähän mukana ja erityisesti väsyneenä koko vihdan voi sitoa siitä.

2. Katajavihta. Vanha kansa sanoo, että katajavihdalla lähtevät kaikki vaivat. Vihta kannattaa sitoa niin, ettei siitä rönsyile kovasti piikikkäitä oksia. Ennen vihtomista katajavihta muhitetaan lämpimässä vedessä. Kun katajavihdalla ropsuttelun aloittaa jaloista, saa samalla mikrohieronnan ja akupisteiden painelun.

Lue myös Rian vinkit kotihoitoihin: Pajua, savea, kylmää vettä – 3 vinkkiä, joiden avulla otat kaiken irti saunomisesta

mikä saunaterapia?

Mervi Hongisto ja Merja Pihlajamäki aloittivat saunaterapiakoulutuksen kymmenisen vuotta sitten. Tällä hetkellä Suomessa on yli 60 saunaterapeuttia, jotka kaikki ovat käyneet puolitoista vuotta kestävän koulutuksen.

Saunaterapian perusidea on voimistaa aineenvaihduntaa, jotta kuona-aineet saadaan elimistöstä pois ja nesteet liikkeelle. Sauna tekee sitä jo itsessään, mutta hieronnalla ja hoitavilla aineilla vaikutusta voimistetaan. Riittävä nesteytys ja oikeanlainen ravinto ovat hoidoissa tärkeitä.

Lue lisää saunaterapiasta Rian kirjasta Mama Koon saunakirja (Mesenaatti.me).

 

Kokosimme kahdeksan tapaa treenata tehokkaasti seinän avulla.

Kehonpainotreeni on sekä trendikästä että tehokasta. Joskus lattialla kieriminen voi kuitenkin kyllästyttää tai mielikuvitus lyödä tyhjää. Treeniliikkeitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin vaihtaa, harjoitteli sitten kuntosalilaitteilla tai oman kehon painolla. 

Vaihtelua ja tarpeen mukaan joko lisätehoa tai helpotusta treeniin voi tuoda seinä. Eikä nyt puhuta mistään erityisestä kiipeily- tai treeniseinästä, vaan ihan mistä tahansa tavallisesta seinästä kotona tai muussa kuntoilupaikassa. 

Kokosimme kahdeksan tapaa hyödyntää seinää kehonpainoharjoittelussa.

  1. Istahda ilmaan. Selkä seinää vasten tyhjän päällä istuminen on seinän avulla tehtävän kehonpainotreenin klassikko, jolla saa takuuvarmasti reisilihakset polttelemaan. Tarkista tekniikka HIIT-treenin ohjeista ja kokeile, kuinka kauan jaksat istua. 
  2. Lankuta seinää vasten. Aina hyödyllinen lankutus saa uutta haastetta, kun jalat nostetaan seinälle. Kylkiä vahvistava sivulankku sopii erityisen hyvin jalat seinällä tehtäväksi. 
    Lisää vaihtelua ja haastetta seinällä tehtävään lankkuun saa irrottamalla toisen jalan seinästä.
  3. Vuorikiipeile. Tehokas vuorikiipeilijä-liike vie nopeasti mehut kovemmastakin treenaajasta, varsinkin, jos jalat nostaa seinälle. Katso videolta, miten liike tehdään seinää vasten.
  4. Mene kulmaksi. Käsilläseisonta lantio 90 asteen kulmassa ei vaadi yhtä paljon taitoja kuin varsinainen käsilläseisonta, mutta kova treeni on silti taattu. Liike tehdään asettamalla jalkapohjat seinää vasten ja kädet sopivan kauas seinästä niin, että lantio on 90 asteen kulmassa. Jalat, kädet ja selkä on tarkoitus pitää mahdollisimman suorina. 
  5. Lisää tehoja kulmaan. Edellä esitellyssä kulma-asennossa voi myös kyykätä jaloilla tai punnertaa käsillä – jälkimmäinen on jo hyvin vaativaa treeniä lihaksille ja kehonhallinnalle. 
    Kulmakäsilläseisonnassa kyykkääminen treenaa myös käsiä.
  6. Kyykkää yhdellä jalalla. Yhden jalan kyykky helpottuu jalkalihasten kannalta inhimilliselle tasolle mutta tarjoaa sopivasti tasapainohaastetta, kun toisen jalan jalkapohjan nostaa seinälle. Rauhallisuus on valttia tässä harjoituksessa.
    Yhden jalan kyykyt harjoittavat sekä voimaa että tasapainoa.
  7. Punnerra helpommin. Punnerrus on erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen liike, mutta oikealla tekniikalla ja jalat suorina tehtynä se on monelle liian raskas. Kevyemmän version liikkeestä saa, kun punnertaakin seisaallaan kädet seinää vasten. Mitä pienemmässä kulmassa vartalo on lattiaan nähden, sen raskaampi punnerrus on.
  8. Kävele seinää vasten. Käsilläseisonta selkä seinää vasten on perinteinen tapa harjoitella käsilläseisontaa. Paremmin käsilläseisontaa ja lihaskuntoa kuitenkin saa harjoitettua, kun seisoo käsillään vatsa eikä selkä seinää vasten. Aloita lankkuasennosta jalkapohjat seinällä ja kävele askel kerrallaan käsiä kohti seinää ja jalkoja ylöspäin seinää pitkin niin, että lopulta olet melkein käsilläseisonnassa. Kävele sitten takaisin alas lankkuasentoon. Vatsa on syytä pitää tiukkana koko liikkeen ajan. 
     

    #wallworkout 두 번째 with @ballet_jy 벽이 있는 곳이면 어디서든 가능한 전신운동👍🏼 친구와 연인과 함께 해보세요💕 꿀잼에 건강은 덤으로👏🏼💪🏼

    Henkilön 도곡동치과 양재역치과 양재치과 치과의사 닥터홍 치아교정 (@dr.hong_) jakama julkaisu

    Selän pitäminen suorana on jalat seinällä treenatessa tärkeää.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)