Sport
Ansku Bergström muutti hiljattain Helsingin keskustasta Klaukkalaan, koska tahtoi lähemmäs luontoa. "Se on tehnyt henkiselle hyvinvoinnilleni hirveän hyvää." KUVA: Panu Pälviä.
Ansku Bergström muutti hiljattain Helsingin keskustasta Klaukkalaan, koska tahtoi lähemmäs luontoa. "Se on tehnyt henkiselle hyvinvoinnilleni hirveän hyvää." KUVA: Panu Pälviä.

Tanssija, valmentaja Ansku Bergström, 33, kertoo kolme tärkeää keinoaan, joilla hän pitää henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa tasapainossa. 

Aamupalan jälkeen reipas metsälenkki, perään salitreeni, loppupäivä tanssituntien ohjaamista. Tanssija Ansku Bergströmin, 33, päivään saattaa helposti kuulua jopa 9 tuntia liikuntaa. 

Lisäksi Ansku luo uraa teattereissa ja produktioissa. Syksyllä hän sijoittui Tanssii tähtien kanssa -kisassa pronssille parinsa Tuure Boeliuksen kanssa. Ansku ehti myös kilpailla vuosia latinalaistansseissa.

Vaikka keho on välillä kovilla, Ansku on säästynyt haavereilta ja loppuunpalamisilta.  

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Olen kestänyt pyöritystä hyvin. Se varmaankin johtuu siitä, että pidän kehostani todella hyvää huolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ansku kertoo 3 tärkeää keinoa, joilla hän on onnistunut pitämään kehonsa ja mielensä tasapainossa:

1. Tervettä itsekkyyttä

"Käyn säännöllisesti fysioterapeutilla, kerran kuussa hierojalla ja venyttelen viikoittain. Rakastan myös saunomista ja aamujoogaa.

Kun en jaksa enää venytellä iltaisin, tiedän haalineeni liikaa tekemistä. En saa enää nukuttua hyvin, eikä uni ole syvää.  Minusta on tullut viime aikoina itsekkäämpi: kirjoitan rukseja kalenteriin ja merkkaan itselleni vapaapäivät."

2. Joka päivä hiljaisuutta

""Työni on sosiaalista: olen koko ajan ihmisten kanssa. Nautin siitä, mutta on ihanaa saada vastapainoksi rauhaa. Herään seitsemän, kahdeksan pintaan, kun mieheni lähtee töihin. Aamupala on tärkeä. Pyrin aina aloittamaan päivän niin, että saan omaa aikaa.

Muutimme hiljattain Helsingin keskustasta Klaukkalaan. Yritän viettää joka päivä tunnin metsässä, se on henkireikä. Työpäiväni alkaa kolmen, neljän aikaan iltapäivällä ja päättyy yhdeksän, kymmenen aikaan. Siksi yritän viettää aamupäivän ulkoillen.

Moni kysyy, mitä musiikkia kuuntelen kävelyllä, mutta vastaus on, että en mitään. Rakastan sitä, että on ihan hiljaista."

3. Tiukka ei dieeteille 

"Olen valmentanut joitain nuoria aikuiseksi asti. Painotan sitä, että pitää muistaa syödä kunnolla. Tanssi on esteettinen laji, ja varsinkin naiset alkavat herkästi rajoittaa syömisiään. En ole koskaan ollut dieetillä enkä ikinä ryhtyisi sellaiseen. Rakastan ruokaa ja syön todella paljon.

Valehtelisin jos sanoisin, ettei minulla ole ikinä ulkonäköpaineita. Mutta puhun luonnollisuuden puolesta. Kaikki saavat olla sellaisia kuin haluavat, ja suon saman kohtelun myös itselleni."

Lue koko haastattelu Sport-lehden numerosta 2/2019. Treenaa kuin tanssija! Mukana Anskun barre-kotitreeni, jolla saat vahvat jalat, lujan keskivartalon  ja paremman ryhdin. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla