Kodin Kuvalehti

Milloin viimeksi pesit tyynyliinasi? Entä itse tyynyn? Kuinka pitkään olet sitä jo käyttänyt? Lue tästä ohjeet sänkyhygieniaan!

Ihoon ilmestyy näppyjä. Onko syynä stressi, ruokavalio vai kenties uusi kosmetiikkatuote? Jos mikään näistä ei ole muuttunut elämässäsi, syy voi löytyä vuodevaatteista.

Koska viimeksi vaihdoit ne?

Tyynyliina on syytä vaihtaa kerran viikossa kasvojen ihon hyvinvoinnin ja yleisen hygienian kannalta. Mikäli iholla on tulehduksia, kannattaa tyynyliina vaihtaa jopa tätäkin useammin, Koulutuskeskus Lumoavan prokosmetologi Krista Ranta sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puhtailla kasvoilla ja hiukset kiinni petiin

Oletuksena tyynyliinan kerran viikossa -vaihtotahdille on se, että kasvot ovat iltaisin puhtaat. Hiuksia ei sen sijaan tarvitse pestä joka ilta, vaikka haluaisikin taata kasvoilleen mahdollisimman puhtaat olosuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kun pitkähiuksiset pitävät hiuksia yöllä kiinni, ne eivät juuri sotke tyynyliinaa, Ranta sanoo.

Myös itse tyyny tulisi pestä säännöllisesti. Vanha ja likainen tyyny on todellinen pöpöpesä, joka voi aiheuttaa ihotulehdusten lisäksi silmä- ja korvatulehduksia. Tyyny kannattaa pestä 3–4 kertaa vuodessa.


Vaihda uuteen kolmen vuoden välein

Ostajan kannattaa aina tarkistaa myös tyynyn pesuohjeet. Hyvän tyynyn pitää kestää 60 asteen konepesu.

– Huonolaatuista tyynyä ei edes uskalla panna koneeseen, koska se paakkuuntuu pesussa muodottomaksi palloksi, kertoo työfysioterapeutti Jenni Ahopelto, joka on kirjoittanut kirjan Paranna untasi – opas nukkumisergonomiaan (Fitra).

Tyyny kerää hiuksista ja päänahasta hikeä ja talia. Sen vuoksi se pitää pestä Ahopellon mukaan vähintään neljän kuukauden välein. Jos hikoilet enemmän, pesuvälikin on tiheämpi.

Pesun jälkeen voit iloksesi huomata, että nenä ei olekaan enää tukossa aamuisin.

– Säännöllinen pesu myös kuohkeuttaa laadukasta tyynyä. Huuhteluainetta ei kuitenkaan saa käyttää. Se paakkuunnuttaa täytteen, Jenni Ahopelto muistuttaa.

Tyyny on hygieniatuote. Sen vuoksi se ei kestä äidiltä tyttärelle eikä isältä pojalle.

– Vaikka tyynyä hoitaisi huolellisesti, se on aika panna vaihtoon kolmen vuoden käytön jälkeen. Voimakkaasti hikoilevan on syytä tarkistaa tyynyn kunto tiheämmin.

Myttäätkö tyynyä yöllä?

Ei ole yhdentekevää, millainen tyyny hyväilee poskeasi noin kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Vääränlaisesta tyynystä seuraa levotonta unta, niskakipua, kuorsausta, tukkoista nenää ja hampaiden narskutusta.

– Silloin on usein kyse pehmoisesta muutaman euron perustyynystä, jonka täyte häviää jo lyhyen käytön jälkeen pois kaularangan kohdalta. Juuri siellä tukea tarvittaisiin, fysioterapeutti Jenni Ahopelto sanoo.

Kun tyyny ei anna tukea, sitä joutuu myttäämään kasaan ja kaksinkerroin ja on pakko tunkea kättä tyynyn alle asentoa tukemaan. Tyynyn muokkaaminen häiritsee nukkumista, ja mytty vääntää pään huonoon asentoon. Aamulla niska sitten tuntuu kipeän jäykältä.


Kuorsaatko, narskutatko? Tyynysi voi olla liian korkea

Kun lähdet ostamaan yöunta edistävää tyynyä, älä osta sovittamatta. Käy kaupassa pötkölleen ja aseta tyynykandidaatti pään alle.

– Totuus tyynystä ei paljastu sillä, että sitä kokeilee vähän poskea vasten tai käsituntumalla, Jenni Ahopelto neuvoo.

– Ja jos niskat ovat pahasti kipeät tai kaularangassa on rakenteellisia muutoksia, kannattaa olla varovainen voimakkaasti muotoiltujen tyynyjen kanssa. Liian korkea ja napakka tyyny saattaa vain pahentaa tilannetta.

Hyvä idea on lähteä valitsemaan omaansa säädettävien tyynyjen joukosta. Silloin ei ole niin vaarallista, vaikka tyyny tuntuisi kotisängyssä erilaiselta kuin myymälässä. Sitä pystyy aina fiksaamaan sopivammaksi.

– Hyvässä säädettävässä tyynyssä on monta vetoketjuilla varustettua lokeroa. Pallokuituista täytettä voi lisätä tai poistaa niin, että tyyny täyttää tukevasti kaulan ja hartian väliin jäävän kolon. Silloin tyyny on oikean korkuinen, tukee luontaista ryhtiä ja viimeistelee pään oikeaan asentoon.

Säätömahdollisuus voi hillitä kuorsaamistakin. Jos kuorsaat aina selällään nukkuessasi, syy voi olla liian korkeassa tyynyssä. Se työntää leuan kohti rintaa ja tukkii hengitysteitä. Myös hampaiden narskutus voi pahentua, jos pää on huonossa asennossa.

– Pään pitäisi myös selällään nukkuessa olla suorassa linjassa muun kropan kanssa. Jos on tottunut nukkumaan liian korkealla tyynyllä, oikea asento vaatii totuttelua. Se tuntuu aluksi siltä kuin nukkuisi pää alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla