Sport

Valmentaja Oona Tolppanen näyttää kaksi teholiikettä, joilla treenaat tärkeän lapatuen kuntoon. Samassa paketissa vahvistuu core.

Olkapäät taakse, vatsa sisään! Tämän ohjeen on jokainen kuullut joskus. Totuus on kuitenkin, että se on aika tehoton tapa hankkia ylväs ryhti ja kivuton selkä.

Usein unohdettu, mutta sitäkin tärkeämpi on lapaluiden seutu yläselässä. Lapojen lihakset kannattelevat rintakehää ja hartioita ylväästi auki, ja se taas vaikuttaa suoraan niskan ja pään asentoon. Kun lapatuki vahvistuu, myös istumatyö juilii vähemmän yläselässä.

– Liikkeet sopivat loistavasti aamuun ennen työpäivää, koska ne aktivoivat lapoja ja parantavat ryhtiä, valmentaja Oona Tolppanen vinkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapatuen avulla saat lisätehoja muuhunkin treeniin. Punnerrukset menevät oikeaan osoitteeseen eli eivät vain käsille, vaan myös yläselälle, rintakehälle ja corelle. Samoin on selkäliikkeiden laita: et enää puske ylätaljaa pelkillä hauiksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alkuun lapojen löytäminen ei ole ihan helppoa. Siksi sitä kannattaa treenata omilla liikkeillään. Oona näyttää kaksi täsmäliikettä, joista ensimmäinen herättelee ja saa veren kiertämään, ja toinen auttaa löytämään oikeat lihakset. Kumpikin vahvistaa myös corea. Tervetuloa, kivuton selkä ja uljas ryhti!

 

1. Enkeli

Kiinnitä kuminauha esimerkiksi ovenkahvaan. Nosta kädet suorina ylös ja laske sivukautta alas. Vie ajatusta selän puolelle: tee liike lavoilla, älä käsillä. Pidä hartiat alhaalla ja aktivoi keskivartaloa.

 


2. Lapapunnerrus

Käy lankkuasentoon, pidä keskivartalo tiukkana ja kyynärpäät maassa olkapäiden alla. Keskitä ajatus selän puolelle lapoihin: purista ne ensin yhteen ja pyöristä sitten yläselkä, jolloin lavat kääntyvät irti toisistaan.  

Lapapunnerrus on pieni liike, joka voi alkuun tuntua kinkkiseltä. Katso videolta, miltä lapapunnerrus näyttää liikkeessä:

Ota loput 20 minuutin ryhticircuitin liikkeet talteen Sportin numerosta 5/2017. Mukana myös kaksi muuta supertehokasta 20 minuutin pikatreeniä: toinen corelle ja kolmas alakropalle. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Seuraa Oonan blogia: fitoona.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla