Noooo, nyt on vähän hölmö olo, mutta se menee kyllä ohi. Kuva: Shutterstock
Noooo, nyt on vähän hölmö olo, mutta se menee kyllä ohi. Kuva: Shutterstock

Tee niin kuin Lady Gaga ja lopeta turha itseruoskinta. Myötätunto itseä kohtaan tekee sinusta mukavamman tyypin.

Ajatusleikki: Kaverisi tekee virheen töissä. Lohdutatko vai väännätkö veistä haavassa?

Vastaus on varmasti helppo, mutta mitä jos teetkin virheen itse? Lohdutatko itseäsi ja toteat, että virheitä tapahtuu kaikille, vai syytätkö, miten saatoit olla niin typerä? Itseen kohdistuva myötätunto on huomattavasti vaikeampaa.

Molempia kannattaisi opetella: ne ovat hyviä keinoja parantaa mielen hyvinvointia, ja niillä on fyysisiäkin vaikutuksia. Itseen ja muihin ihmisiin kohdistuvasta myötätunnosta on tullut trendi myös maailmalla. Esimerkiksi laulaja Lady Gaga on halunnut keskustella aiheesta Tiibetin hengellisen johtajan Dalai-laman kanssa.

Myötätunto tarkoittaa yksinkertaisesti toisen ihmisen tuskan kohtaamista ja lievittämistä. Kun voi auttaa toista, se antaa itsellekin hyvää mieltä ja merkityksellisyyttä omaan elämään.

–  Myötätuntoon liittyy vahvasti ihmisyyden jakaminen, sen ymmärtäminen, että ei ole helppoa olla ihminen. Tähän esimerkiksi Facebookin vertaisryhmät perustuvat: tuoreet äidit jakavat arkeaan ja tuntevat, että kaikilla tässä on vähän vaikeaa, psykologi Mari Rauhala sanoo.

Itsemyötätunto on ihan samaa, mutta se kohdistuu itseen. Vaikka olisi hankala paikka elämässä tai töissä, on helpottavaa ymmärtää, että muilla on ihan yhtä vaikeita hetkiä.

– Sitä ei edesauta se, että syyttelee itseään vanhoista virheistä ja milloin mistäkin, vaan itseen pitäisi suhtautua kuin hyvään ystävään. Taustalla on ajatus, että voisi pitkällä tähtäimellä henkisesti hyvin.

Apua, alanko laiskotella?

Itsemyötätunto ei ole pelkkää puhetta, vaan sillä on fyysisiäkin vaikutuksia, jotka on nähty aivokuvauksissa. Tärkein hyöty on, että se katkaisee kehon stressireaktion.

– Se rauhoittaa aivojen mantelitumaketta eli uhkakeskustamme, Rauhala selvittää.

Nopealla stressireaktiolla on toki puolensa, sillä se auttaa meitä selviytymään vaaratilanteesta. Jos esimerkiksi työ tai elämäntilanne stressaa liikaa ja keho on jatkuvassa taistele tai pakene -tilassa, pinna voi alkaa kiristyä. Silloin ihminen ryhtyy helposti ennemminkin syytelemään kuin rauhoittelemaan itseään.

– Jos osaa tuntea myötätuntoa itseään kohtaan, saa tunnekaappaustilanteissa järkipuolen nopeammin käyttöönsä. Jos vaikka lapsi kiukuttelee ja tekee mieli lähteä mukaan huutoon, tyynnyttämällä itseään ja muistamalla, että kaikille käy toisinaan näin, pääsee kiukun yli paljon nopeammin.

”Itsemyötätunto ei tarkoita sitä, että päästäisi itsensä helpolla.”

Tutkimusten mukaan myös työelämässä pärjäävät hyvin ne, joka osaavat auttaa itseään turhan soimaamisen sijaan. Kun osaa lohduttaa itseään, epämukavuusalueille meneminen ja uuden yrittäminen eivät pelota. Ja juuri se johtaa onnistumiseen.

– Itsemyötätunto ei tarkoita sitä, että päästäisi itsensä helpolla ja toteaisi virheen tullen, että ei se mitään. Jos tuntee myötätuntoa itseään kohtaan, epäonnistuminen ei ole järkytys. Silloin tietää, että osaa ratkaista tilanteen. Jos ei tunne itsemyötätuntoa, virhe voi tuntua maailmanlopulta ja sieltä kuopasta on paljon vaikeampi nousta, Rauhala sanoo.

Rauhala korostaa, että tutkimusten mukaan itsemyötätuntoa tuntevilla on tavoitteet yhtä korkealla kuin heillä, joiden kannustin on itsekriittisyys. Itsemyötätunto ei siis alenna rimaa ja aiheuta laiskottelua. Erona on, ettei silloin toimi esimerkiksi häpeän pelosta ja virheiden välttelystä.

– Virheistä myös tunnetusti oppii. Esimerkiksi Nasa karsii ohjelmistaan pois ”täydelliset” henkilöt, koska heillä ei ole kokemusta epäonnistumisesta.

Älä välttele ikäviä tunteita

Rauhalan mukaan moni kuvittelee edelleen virheellisesti, että itsemyötätunto tarkoittaa jonkinlaista armollisuuskorttia, jonka voi vetää hihasta aina, kun jokin ei huvita.

– Se on juuri päinvastoin. Se ei tarkoita nopeaa nautinnon tavoittelua, vaan mikä on minulle hyväksi pitkällä aikavälillä.

– Jos esimerkiksi ystävä on alkoholisti, lähdetkö myötätunnosta ravintolaan hänen kanssaan, kun hän kerran kaipaa seuraa? Vai jaatko tuskan oikeasti ja autat hänet hoitoon? Se ei siis ole nopean mielihyvän etsimistä, vaan pysyvämpää hyvää oloa.

”Myönnä, että hävettää, pitele itseäsi myötätuntoisesti ja jatka sitten eteenpäin.”

Toinen väärinymmärrys on itsemyötätunnon sotkeminen itsesääliin. Jos teet töissä sen virheen, voivottelu ja ”olenpas huono ihminen” -litania eivät auta.

– Itsesäälissä unohtuu se, että myös muut tekevät virheitä. Se lisää erillisyyden tunnetta ja sitä kautta taas kärsimystä.

– Jos tekee virheen, pitää myöntää rehellisesti, että näin kävi. Älä välttele epämukavaa tunnetta, lakaise tilannetta maton alle ja ikään kuin unohda, mitä teit. Myönnä, että hävettää, pitele itseäsi myötätuntoisesti ja jatka sitten eteenpäin.

Miten toimia heikkoina hetkinä?

Mistä tunnistan, olenko riittävän myötätuntoinen itselleni?

– On helppo olla itsensä kaveri, kun menestyy, mutta mieti, miten kohtelet itseäsi, kun asiat eivät mene putkeen.

Jos et osaa olla niinä hetkinä ystäväsi, syyttely voi olla sanoja, ahdistusta tai epäonnistumisen tunnetta. Se voi tuntua myös kehossa.

– Jotkut kertovat, että tuntuu siltä kuin heittelisi tikareita sisäänpäin.

Mieti myös, mihin itsetuntosi perustuu. Oletko mielestäsi tärkeä ja hyväksytty, jos Instassasi on täydellisesti valotettuja kuvia, jotka keräävät paljon tykkäyksiä? Vai perustuuko itsetuntosi siihen, että olet ihan samanarvoinen kuin kaikki muutkin, eikä omanarvontuntosi riipu muiden hyväksynnästä?

Itsemyötätunto on laji, jota pitäisi treenata säännöllisesti.

– Länsimainen kulttuuri perustuu vertailuun ja kilpailuun, ja moni perustaa siihen itsetuntosakin. Itsemyötätunto ei ole kovemman itsetunnon tavoittelua, vaan se auttaa löytämään itsetunnon muualta kuin vertailusta.

– Ulkoiseen perustuva itsetunto on usein epävakaa, koska se riippuu viimeisimmästä onnistumisestamme, mutta jos itsetunto perustuu yleiseen ihmisarvoon, sitä eivät pienet vastoinkäymiset hetkauta. Kun on kyky pitää itsestään huolta ja on sitä kautta hivenen seesteisempi, on enemmän annettavaa ja mukavampi tyyppi muillekin.

Itsemyötätunto on laji, jota pitäisi treenata säännöllisesti, jotta taito on olemassa, kun sitä tarvitsee. Itsemyötätunto kasvaa samaan tapaan kuin kunto: sitä ei osaa hetkessä vaan taidon oppiminen vie viikkoja. Ole siis armollinen itseäsi kohtaan – myös silloin, kun harjoittelet itsemyötätuntoa!

4 x treenaa itsemyötätuntoa

1. Silitä! Kosketus lisää oksitoniinin eli mielihyvähormonin eritystä. Kosketa itseäsi esimerkiksi halaamalla itseäsi. Jos se tuntuu teennäiseltä, silitä käsivartta tai laita käsi sydämelle. Moni sivelee myös kasvojaan huomaamatta tai laittaa käden leualle, ja raskaana olevat sivelevät usein ajatuksissaan vatsaansa. Kaikki kosketus auttaa.

2. Puhu itsellesi kauniisti, niin kuin puhuisit ystävällesi vastaavassa tilanteessa. Samuli Edelmannin kappaleen sanoma on erinomainen: Ei mitään hätää.

3. Äänensävyllä on väliä. Ei riitä, että lausut kauniita sanoja. Sano ne myös kauniisti. Kun vauva itkee, äiti muuttaa äänensävyään automaattisesti lempeämmäksi ja ottaa vauvan syliinsä. Puhu samoin itsellesi.

4. Voit olla ystäväsi ja kirjoittaa myötätuntoisen kirjeen itsellesi. Vaikka et ole täydellinen, ystävä hyväksyy sinut silti. Jos se tuntuu vaikealta, käännä tilanne toisin päin ja leiki, että kirjoitat kirjeen ystävällesi, joka kamppailee saman pulman kanssa. Mitä sanoisit?

Vinkit antoi psykologi Mari Rauhala.

Astma ei ole este kovallekaan treenaamiselle, todistaa fysioterapeuttiopiskelija Tea Ahonen, 41. 

”Kolme vuotta sitten huomasin, että minun oli vaikea hengittää lenkillä. Kurkussani oli kuristava tunne ja rintakehääni painoi. Hengitys oli raskasta eikä meinannut tasaantua mäkijuoksun jälkeen. Olin juossut yksitoista vuotta ja treenasin neljästä kuuteen kertaan viikossa, joten ymmärsin nopeasti, että jokin on vialla. Lääkäri diagnosoi oireeni keskivaikeaksi astmaksi.

Kun luulin, että joudun luopumaan juoksusta, sydäntäni ahdisti ja oloni oli haikea. Olen aina rakastanut juoksemista. Se on paras tapa saada päivän liikunta-annos. Kun jalat ovat kevyet ja askel nousee, juoksu antaa vapauden tunteen. Flow-tilassa tunnen, että voisin juosta loputtomasti.

Lopettamisen sijaan päätin, että opettelen kuuntelemaan kehoani ja löydän oikean tavan juosta. Kun astmaani lopulta löytyi sopiva lääkitys ja hengitystieni rauhoittuvat, lähdin taas lenkille.

”En ota turhia riskejä. Jos oloni ei ole hyvä, en treenaa.”

Kannan kännykkää ja astmapiippua aina mukanani vyölaukussa tai juoksurepussa. Jos unohdan ne, minun on käännyttävä takaisin. Jos hengittäminen alkaa tuntua hankalalta, otan lääkettä ja juoksen loppumatkan rauhallisemmin tai kävelen. Puoli tuntia ennen kovaa treeniä otan avaavan lääkkeen.

Lääkärini on onneksi ollut alusta saakka motivoiva ja korostanut, että voin jatkaa liikkumista. Ainoastaan pakkasella juoksen sisällä juoksumatolla, koska kylmässä ja kosteassa saan helpoiten oireita.

Nykyään tiedän pikaisesti, koska kannattaa hidastaa: jos juoksu ei kulje tai hengitykseni muuttuu pinnalliseksi. En ota turhia riskejä. Jos oloni ei ole hyvä, en treenaa.

Kesäkuussa juoksin Rukalla 82 kilometriä ongelmitta. Piippu kulki mukanani repussa. Otin suorituksen aikana useamman kerran lääkettä. Olin luvannut itselleni, että jos keuhkoni alkaisivat oireilla, jättäisin leikin kesken. Terveys on tärkeintä.

Kun pääsin 15 tunnin jälkeen maaliin, fiilikseni oli sanoinkuvaamaton. Tein sen! Astmani voi paremmin, kun liikun. Rasitus tekee sopivassa määrin keuhkoilleni vain hyvää.”

Joka kymmenes suomalainen kärsii astmasta

  • Astma oireilee usein yskänä ja hengenahdistuksena, ja hoitamattomana se altistaa toistuville hengitystietulehduksille. 
  • Äärimmäisen harvat sairaudet ovat sellaisia, joihin liikunta ei auttaisi. Yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halosen mukaan liikunnan hyödyt ovat kiistattomia myös astmapotilaille. 
  • Kestävyysurheilu vähentää keuhkoputkien limakalvojen tulehtumisalttiutta. Ennen harrastuksen aloittamista on kuitenkin aina mietittävä ammattilaisen kanssa, kuinka laji sopii osaksi astman hoitoa. Kannattaa aloittaa kuitenkin varovasti, ja astmapiippua on aina pidettävä mukana.

 

Kombutsabuumi on rantautunut kunnolla nyt Suomeenkin. Tosifanit valmistavat sitä itse kotona.

”Kevyesti pirskahtelevaa. Raikasta ja puhdasta. Aavistus inkivääriä ja vihreää teetä.”

Näin Linda Hackman kuvailee suosikkijuomansa kombutsan makua. Pahaakin kombutsaa hän juonut joskus, mutta yleensä hän nauttii ensiluokkaista kombutsaa. Tuota ikiaikaista teejuomaa, jota hän valmistaa säännöllisesti kotonaan.

Helsinkiläinen Linda, 33, innostui kombutsasta viitisen vuotta sitten. Hän oli lueskellut aiheesta ensin kotona. Sitten hän päätyi erikoisruokia myyvään liikkeeseen, jossa hän jutteli kombutsasta myyjän kanssa.

– Sain myyjältä tämän oman kombutsasienen ja pääsin tekemään juomaa itse. Siitä asti olen käyttänyt tätä alkuviljelmää kombutsan valmistamisessa sekä antanut sieniä muillekin.

Kombutsaa kutsutaan myös terveysjuomaksi, jonka nimeen on vannottu jo vuosikymmenten ajan. Aiemmin sitä kutsuttiin volgansienijuomaksi. Juoman käyminen tapahtuu alkuviljelmän eli sienen avulla. Klönttimäiset hiivasienet kasvattavat kerroksiaan ja ovat jaettavissa kuin taikinajuuret, joita on kiva antaa kavereille.

”Kesällä juoma valmistuu nopeammin”

Yleensä Linda käyttää kombutsassaan vihreää tai valkoista teetä.

– Monet käyttävät myös mustaa teetä, mutta se ei sovi herkälle vatsalleni. Ja koska haluan kombutsani maistuvan voimakkaalta, käytän tavallista sokeria. Jotkut tykkäävät palmu- ja kookossokerista.

Kun Linda valmistaa teen, hän tekee sen puhtaassa kulhossa ja lisää siihen sokerin. Litraan teetä liukenee noin sata grammaa sokeria.

Sen jälkeen hän viilentää teen huoneenlämpöiseksi. Hän kaataa teen kolmen–neljän litran lasikulhoihin, jotka hän on peittänyt harsolla ja laittaa kulhot pimeään kaappiin. Tästä kombosta kombutsa saa simamaisen makunsa sekä luonnollisia probiootteja.

– Useimmiten minulla on samaan aikaan kaksi–kolme purkkia, joissa kombutsajuomani valmistuvat. Nyrkkisääntönä on, että juomasta kymmenesosa on vanhaa nestettä. Kesällä juoma valmistuu nopeammin, kun taas talvella se käy hitaammin ja makukin on jotenkin raikkaampi.

Nykyään kaupoissa ja terveysruokaan erikoistuvissa ravintoloissakin on tarjolla kombutsaa. Lindan mukaan ne ovat usein hiilihappoisempia ja makeampia kuin hänen omat juomansa.

– En pysty syömään maitotuotteita enkä halua syödä probiootteja purkista, joten juon kombutsaa päivittäin muutaman desin. Tykkään etikkamaisesta, ärjymmästä kombutsasta, ja uskon, että sillä on vaikutuksia muun muassa vatsantoimintaani.

”En pysty syömään maitotuotteita enkä halua syödä probiootteja purkista, joten juon kombutsaa päivittäin muutaman desin.”

Linda uskoo muidenkin käymisteitse valmistettujen eli fermentoitujen ruokien terveyshyötyihin, varsinkin suoliston toiminnan tasapainottajina. Tosikäyttäjien keskuudessa ei tunnu olevan vaivaa, jota superjuoma ei parantaisi. Muut kombutsaintoilijat kertovat, että juoma muun muassa vahvistaa hiuksia, alentaa verenpainetta ja ennen kaikkea piristää. Teejuomassa on kofeiinia, joten se saattaa suurina annoksina virkistää liikaakin kofeiiniherkkiä ihmisiä.

– Huomaan vatsastani, muun muassa ruuansulatuksesta, jos en ole vaikkapa matkalla saanut kombutsaa pariin päivään, Linda sanoo.

Hän itse antaa kombutsan käydä useamman viikon maun vuoksi, vaikka juoma valmistuu helposti kymmenessä päivässäkin. Valmiin juoman hän maustaa usein inkiväärillä tai muilla mausteilla. Jotkut käyttävät lisäsokeria pullottamisvaiheessa. Kombutsasieni käyttää teehen lisätyn sokerin ravinnokseen: maustamaton kombutsa ei maistu makealta, koska sokeri on haihtunut käymisprosessissa. Mitä pidempään sen antaa käydä, sitä hapokkaampaa se on.

Kombutsasta on tehty vielä vasta vähän tutkimuksia, vaikka juomaa on nautittu maailmassa joidenkin lähteiden mukaan tuhansia vuosia. Sen sijaan vihreää teetä on tutkittu enemmän ja todistetusti vihreä tee auttaa muun muassa painonhallinnassa ja verensokeriongelmissa.

 Lindan mukaan kombutsan valmistuksen ehdoton sääntö liittyy puhtauteen. Sieneen kasvaa helposti hometta, jos kombutsaa tekee likaisissa astioissa.
Lindan mukaan kombutsan valmistuksen ehdoton sääntö liittyy puhtauteen. Sieneen kasvaa helposti hometta, jos kombutsaa tekee likaisissa astioissa.

 

Kombutsaa suoraa hanasta

Käymisteitse valmistetussa juomassa saattaa olla prosentteja, kuten simassakin. Mutta alkoholipitoisuus jää Lindan mukaan alle yhden prosentin. Jotkut ulkomailla kombutsaa nauttineet ovat kertoneet, että ensimmäisellä kerralla kombutsa on aiheuttanut pienen hiprakan.

Ulkomailla Linda on törmännyt todelliseen kombutsabuumiin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa hän on juonut kombutsaa, jota tarjoillaan suoraan hanasta. Kombutsaa on siellä jopa kahvilajätti Starbucksin valikoimissa.

– Suomessakin kombutsasta on tullut entistä suositumpaa. Siitä kysellään paljon Facebookin ryhmissä ja sitä näkee paljon enemmän terveyskaupoissa. Jotkut saattavat kasvattaa sienen kaupan valmiista kombutsajuomasta ja olen nähnyt myös valmiita kombutsan aloituspakkauksia.

Hän on huomannut, että kombutsaa suosivat monenlaiset ihmiset. Yhteen ryhmään kuuluvat ”hippityypit”, toiseen ”ruokahifistelijät”, Linda kuvailee. Hän itse kertoo maistelevansa mielellään paljon myös viinejä, joten kombutsan nauttiminen kuuluu luonnollisena osana hänen elämäänsä.