Taas olisi ihan muutama asia hoidettavana. Kuva: Shutterstock
Taas olisi ihan muutama asia hoidettavana. Kuva: Shutterstock

Olkaa hyvät: yhdeksän neuvoa ihmisiltä, jotka todella tietävät, miten arjen aikataulukaaoksesta selviää.

Työt pursuilevat yli äyräiden, läheisten kanssa haluaa viettää aikaa, harrastuksia olisi kiva olla – ja joskus pitää käydä kaupassakin. Ai niin, ja joillakin ihmisillä on kuulemma vapaa-aikaakin. Miten ihmeessä ajan saisi riittämään kaikkeen?

Jos tätä asiaa kannattaa joiltakuilta kysyä, niin Satu Rämöltä ja Hanne Valtarilta. Rämö on toimittaja, designkaupan pitäjä, matkailuyrittäjä ja ammattibloggaaja. Valtari taas on ammattibloggaaja, toimittaja ja tuottaja. Lisäksi kummallakin moniosaaja-yrittäjällä on lapsia. 

Tuoreessa Unelmahommissa-kirjassaan (WSOY) Rämö ja Valtari neuvovat, miten arkeen saa mahdutettua niin työn, perheen kuin harrastuksetkin. Opus kertoo siitä, miten itselleen voi tehdä työn asioista, joista pitää.

Kas näillä Valtarin ja Rämön neuvoilla arjen aikataulukaaoksesta selviää:

1. Määrittele työaika ja -paikka uusiksi

Minimoi työn aloittamiseen kuluva aika. Jos voit, osallistu kokouksiin etänä Skypen kautta ja hoida ideointi esimerkiksi pyöräillessäsi. Tee hommat silloin, kun sinulle sopii, ja siellä, missä sinulle sopii. Voit hyvin työskennellä myös pikku pätkissä. Puolessa tunnissa ei kannata aloittaa mitään suurta keskittymistä vaativaa, mutta siinä ehtii vastata moneen sähköpostiin.

2. Suunnittele huolellisesti

Tee listoja ja aikatauluja – ja noudata niitä. Kun Satu Rämö alkaa kirjoittaa tietokirjaa, hän tekee koko projektista pikkutarkan Excel-tiedoston. Kahden viikon suunnitteluajan jälkeen kirja alkaa valmistua jämptisti luku kerrallaan. 

– Jos aikataulu ei jostain syystä pidä, uusin aikataulun heti ja alan noudattaa sitä, Rämö kertoo kirjassa.

3. Älä sano aina töille kyllä

Menestysoppaissa kehotetaan aina sanomaan kaikelle kyllä, eikä Unelmahommissa ole poikkeus. Hanne Valtari kuitenkin kannustaa kieltäytymään välillä töistä. Muuten ei nimittäin jaksa. 

4. Älä luota spontaaniin liikuntaan

Merkitse lenkit ja jumpat kalenteriin. Muuten ei kerta kaikkiaan tule lähdettyä. 

5. Nuku kunnolla

Liikunta tuo hyvää oloa, paitsi jos sen tekee nukkumisen kustannuksella. Jätä nukkumiselle aikaa, ja jos nukut huonosti, ota seuraavana päivänä rennommin. Kuolemanväsyneenä hommat vain takkuavat ja vievät tavallista enemmän aikaa. 

6. Älä tee kaikkea itse

Pyydä apua läheisiltä. Se on sallittua ja järkevää.

Osta muilta ihmisiltä hommat, joita inhoat, tai joiden tekeminen kestää sinulta kauan, koska et ole niissä hyvä. Esimerkiksi kirjanpito tai siivous voivat olla tällaisia. 

– Jos budjetti vain antaa periksi, osta kaikki mahdollinen ulkopuolelta, Valtari kehottaa.

7. Etene rauhassa

Nainen voi saada kaiken, mutta ei välttämättä tällä palavalla minuutilla. Ole siis kärsivällinen unelmiesi kanssa. Hetkessä elämisessä on puolensa, mutta on myös huojentavaa tajuta, ettei kaikkia unelmia voi eikä tarvitse saavuttaa juuri nyt. 

8. Tee täydellisen sijaan hyvää jälkeä

Lakkaa tavoittelemasta täydellistä. 

– ”Huonon” ja ”täydellisen” väliltä löytyy myös ”tarpeeksi hyvä”. Hyvin usein se on ihan tarpeeksi! Rämö kannustaa.