Liikaa liikuntaa ja liian vähän lepoa? Kuva: Shutterstock
Liikaa liikuntaa ja liian vähän lepoa? Kuva: Shutterstock

Fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuori kertoo, miksi palautuminen ja lepo ovat seuraavia hyvinvointitrendejä – ja mistä tunnistaa, onko levännyt liian vähän.

– Seuraava trendi on palautuminen. Kyse ei ole vain nukkumisesta vaan jaksamisesta, fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuori sanoo.

Yrjövuori on hyvinvoinnin ammattilainen, joka on tehnyt uran Kaliforniassa NBA-koripalloilijoiden parissa. Hän on esimerkiksi auttanut huippupelaajia eroon uniongelmista – mutta ei ole itse välttynyt ongelmilta.

– Väsähdin itsekin, kun reissasin 17 vuotta ympäri Yhdysvaltoja ja tein 18-tuntisia työpäiviä.

”Ei riitä, että nukutaan, pitäisi myös olla virkeä herätessään.”

Nyt Yrjövuori on oppinut levon merkityksen ja opettaa sitä muillekin. Tavoitteellisesta kuntoilusta ja terveellisen ruokavalion etsinnästä on jo tullut kansainvälisiä megatrendejä, joten lepo ja palautuminen seuraavat luultavasti perässä.

– Tiedetään, kuinka harjoitellaan ja syödään terveellisesti, mutta esimerkiksi unen laadun merkitys unohdetaan. Ei riitä, että nukutaan, pitäisi myös olla virkeä herätessään, Yrjövuori kuvailee.

Olenko palautunut?

Palautumisessa on Yrjövuoren mukaan kyse paljon muustakin kuin pelkästä unesta; fyysinen kunto, liikunta, ravinto ja stressi vaikuttavat siihen, jaksaako pirteänä läpi päivien.

– Pitää oppia, mitä jaksaa, Yrjövuori tiivistää.

Mistä sitten tietää, onko palautunut ja levännyt tarpeeksi? Yrjövuori mainitsee muutaman tunnusmerkin.

– Tärkeintä on, että herää aamulla virkeänä ja että iltapäivällä ei tule romahdusta.

Karmea väsymys herätessä ja päivästä selviäminen vain kahvin voimalla ovat ilman muuta varoitusmerkkejä. Yrjövuoren mukaan hyvin levännyt ihminen ei nuupahda iltapäivällä, vaan pysyy virkeänä iltaan asti. Myös univaikeudet ja vuorokausirytmin meneminen sekaisin kertovat tietysti siitä, etteivät lepoasiat ole kunnossa.

Fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuori on auttanut huippukoripalloilijoita uni- ja palautumisvaikeuksissa. Kuva: Sanoma-arkisto / Akseli Valmunen
Fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuori on auttanut huippukoripalloilijoita uni- ja palautumisvaikeuksissa. Kuva: Sanoma-arkisto / Akseli Valmunen

Liikuntaa kolmesti viikossa

Lepo on tärkeää, koska unenpuute heikentää reaktiokykyä, keskittymiskykyä ja päätöksentekoa. Liikunnassa ei kehity, jos ei ole ehtinyt palautua. Huonosti palautuneella syöminenkin on usein hunningolla.

– Univelkaisena voi syödä päivässä jopa 400 kaloria enemmän kuin tavallisesti, Yrjövuori sanoo.

Jotta palautumiseen jäisi aikaa, liikuntaa ei missään tapauksessa kannata harrastaa joka päivä.

– Urheilijoillekin määrään pari päivää lepoa viikossa. Jos haluaa aloittaa kuntoilun, lähtisin liikkumaan kolme kertaa viikossa, Yrjövuori sanoo.

Kolme viikoittaista liikuntakertaa ei tarkoita, että loppuaika täytyisi maata sohvalla. Kävelyä ja hyötyliikuntaa voi ja kannattaa harrastaa joka päivä. Yrjövuori puhuu aktiivisesta levosta. 

– Lepo ei välttämättä tarkoita sitä, että nostetaan jalat ylös. Lasten kanssa leikkiminen on parasta lepoa: syke vähän nousee ja mieli lepää, Yrjövuori antaa esimerkin.