Kodin Kuvalehti
Luonto herää, mutta sinulla on silti lupa käpertyä peiton alle. Kuva: Shutterstock
Luonto herää, mutta sinulla on silti lupa käpertyä peiton alle. Kuva: Shutterstock

Pitäisi olla pirteä ja pitäisi jaksaa, onhan kevät! Psykologin mukaan tuo ajatus altistaa alakulolle. Kevät voikin olla monille vuoden vaikeinta aikaa. Miten asiantuntija neuvoo masentuneisuuteen taipuvaisia?

Kaiken järjen mukaan keväällä lisääntyvän valon pitäisi piristää, mutta toisilla se aiheuttaa alakuloisuutta.

– Mielialat voivat vaihdella vuodenaikojen mukaan, mutta vaikutus on yksilöllistä. Jotkut ihmiset ovat alttiimpia masentuneisuudelle syksyllä ja kaamoksen aikaan. Toiset taas kokevat alakuloa keväällä, kun valo lisääntyy, sanoo asiantuntijapsykologi Juho Mertanen Suomen Mielenterveysseurasta.

Kevätaurinko voi pahentaa oloa, jos on jo valmiiksi masentunut mieliala. Silloin voi olla hankala erottaa, mikä alakulossa on kevään tuomaa, mikä muuta masentuneisuustaipumusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Jos huomaa, että kevät aktivoi kielteisiä ajatuksia, on tärkeä miettiä, miten hillitä kevään tulon vaikutusta omaan hyvinvointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei tarvitse olla pirteä, jos ei jaksa

Masentuneisuudelle altistaa Mertosen mukaan mielessämme välkkyvä konditionaali: Pitäisi olla pirteä ja pitäisi herätä eloon, koska onhan kevät. 

– Sen sijaan, että moitit itseäsi, yritä haastaa sisäisen syyttäjän puhetta. Masentuneisuuden oireita lieventävät armollisuus ja hyväksyntä itseä kohtaan. 

Armollisuus tarkoittaa esimerkiksi tätä: Jos haluan liikkua, minun ei tarvitse juosta maratonia. Lyhyt ulkoilu metsässä riittää ja piristää mieltä.

– Masentuneisuuteen taipuvainen ajattelee helposti, että vaihtoehdot ovat täysillä tai ei ollenkaan. Hallinnan tunne lisääntyy sen ymmärtämisestä, että kaikkea en voi tehdä, mutta jotain voin. 

Kaksi altistavaa tekijää: uni ja työ – kysy itseltäsi nämä kysymykset

Masentuneisuutta ruokkivat myös heikentynyt uni ja usein keväisin lisääntyvä työmäärä. Molempia voi yrittää torjua kotikonstein.

1. Nukun huonosti ja väsymys vain kasvaa, mitä pidemmälle kevät etenee. Miten toimin?

– Mieti, mitä voit tehdä, jotta valo vaikuttaisi nukkumiseen mahdollisimman vähän. Lähesty asiaa käytännön kautta: hankinko pimentävät verhot tai alanko käyttää silmämaskia? Mertanen sanoo.

2. Keväällä täytyy saada tehtyä valtavasti työtä, ennen kuin voi jäädä kesälomalle. Miten vältän stressin? 

– Tärkeintä on miettiä, miten työn vastapainoksi saa muuta mielekästä tekemistä. On hyvä pysähtyä oman arkensa äärelle viikoittain: näkyyhän se, että ystävät ovat minulle tärkeitä, ja että ehdin harrastaa itselle mieluista liikuntaa? Toisten ihmisten seurassa oleminen on tehokas tapa ylläpitää hyvää mielenterveyttä, Mertanen sanoo.


Alakulo voi olla myös masennusta

Jos mieliala ei yrityksistä huolimatta nouse, on syytä pyytää ulkopuolista apua.

– Vuodenaikamielialavaihteluiden kanssakin voi joutua käyttämään lääkitystä. Sitä ennen tehdään laaja elämäntilanteen arviointi eikä pohjana ole pelkkä kevään aiheuttama alakulo, Mertanen sanoo.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla