Kodin Kuvalehti
Sikeitä unia teillekin, iltavirkut.
Sikeitä unia teillekin, iltavirkut.

Iltavirkut, hyviä uutisia! Vaikka tykkäätte valvoa, unenne on ehkä sittenkin yhtä syvää ja hyvää kuin aamuvirkkujen.

Usein väitetään, että ennen keskiyötä nukuttu uni on tehokkaampaa kuin sen jälkeen nukuttu uni.

Pitääkö väite paikkansa, Helsingin yliopiston unitutkija Tarja Stenberg?

– Valitettavasti yksiselitteistä vastausta ei ole, vaan asia on hyvin monimutkainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Varmaa on Stenbergin mukaan tämä: syvin uni nukutaan aina unijakson alussa. Jos siis menet nukkumaan kello 22–23, unesi syvin vaihe on ennen puoltayötä. Toisaalta jos menet nukkumaan vasta puolenyön jälkeen, nukut syvän unen silloinkin ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tunnista luontainen unirytmisi

Stenbergin mukaan tehokkainta syvä uni on ihmiselle aina silloin, kun hän nukkuu oman luontaisen vuorokausirytminsä mukaiseen aikaan.

– Jos elää vastoin luontaista unirytmiään, unen teho heikkenee, Stenberg sanoo.

Jos siis olet luontaisesti iltavirkku ja menet puolenyön jälkeen nukkumaan, syvä unesi on todennäköisesti tehokasta. Jos taas olet aamuvirkku ja valvot siitä huolimatta yli puolenyön, syvä unesi ei ole yhtä tehokasta.

Yhtä yleispätevää ohjetta siitä, mihin kellonaikaan on terveellisintä mennä nukkumaan, ei voi siis antaa. Ratkaisevaa on oma yksilöllinen unirytmi.

– Se kuitenkin tiedetään, että useimmille ihmisille luontaisinta on se, että uni alkaa ennen puoltayötä, Stenberg sanoo.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla