Kuvat
Shutterstock
Tämän kun imaisee, ajatus kulkee selkeämmin.
Tämän kun imaisee, ajatus kulkee selkeämmin.

Moni huono päätös on estettävissä pienellä tarkistuslistalla.

Tekisikö mieli jättää illaksi ajateltu liikunta väliin, ärähtää työkaverille tai livauttaa kotona ivallinen huomautus, jonka tietää johtavan riitaan? Pysähdy! 

Pysähtymistä tarkoittava HALT-tarkistuslista on kehitetty estämään riippuvaisia retkahtamasta. Samasta toimintamallista voi kuitenkin olla yllättävää apua jokaiselle, joka tekee joskus tyhmiä päätöksiä – eli ihan kaikille.

Pari- ja yksilöterapeutti Heli Suutari esittelee HALT-mallin Kaikki kääntyy hyväksi -harjoituskirjassaan (Atena), joka on tarkoitettu mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen. HALT viittaa neljään olotilaan, jotka yksin tai yhdessä tekevät ihmisen erityisen alttiiksi vahingolliselle käytökselle: nälkään (hungry), ärtymykseen (angry), yksinäisyyteen (lonely) ja väsymykseen (tired).

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kun asiat eivät luista, Suutari kehottaa seisahtumaan ja tarkistamaan, oletko syönyt ja levännyt tarpeeksi. Myös soitto kaverille tai se, että antaa pahan tuulen laantua, voi auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

HALT-malli muistuttaa, että perustarpeiden on täytyttävä, ennen kuin voi  ratkoa ongelmia ja huolehtia itsestään. Töissä kehittyminen, ihmissuhteiden vaaliminen ja vaikkapa tupakoinnin lopettaminen edellyttävät, ettei ole jatkuvasti nälkäkiukun kourissa tai yksinäisyyden riivaama. 

Joskus pelkkä sen tiedostaminen, että arkisen hankaluuden taustalla on huonosti nukuttu yö tai pahan tuulen puuska, voi auttaa. Vielä hyödyllisempää on yrittää järjestä elämänsä niin, että HALT-listan asiat olisivat entistä useammin kunnossa. Terveellisen välipalan lisääminen ruokarytmiin, säännöllinen ystävien tapaaminen tai nukkumaanmenon aikaistaminen puolella tunnilla voi antaa yllättävää potkua omien tavoitteiden saavuttamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla