Kodin Kuvalehti
Aurinkoisen kevätpäivän jälkeen harmaa sade voi vetää mielen matalaksi. Tunne huonon sään aiheuttamasta ahdistuksesta vähenee, kun lähtee säästä huolimatta ulos. Kuva: Shutterstock
Aurinkoisen kevätpäivän jälkeen harmaa sade voi vetää mielen matalaksi. Tunne huonon sään aiheuttamasta ahdistuksesta vähenee, kun lähtee säästä huolimatta ulos. Kuva: Shutterstock

Sää vaikuttaa kaikkien mielialaan, toiset meistä vain kokevat huonon sään selvästi muita ahdistavampana. Tutkijalla on ratkaisu sääahdistukseen.

Saako harmaa sää mielesi matalaksi? Saatat olla meteopaatti eli ihminen, jonka mielialaan sää vaikuttaa voimakkaasti.

Meteopaateista tiedetään vasta vähän, mutta sään vaikutuksia mielialaan on tutkittu jo kauan.

– Fyysinen ympäristö vaikuttaa meihin koko ajan, vaikka emme olisi siitä tietoisia. Sää, lämpötila, rakennukset, sisäilma, maisema, sanoo eko- ja ympäristöpsykologi Kirsi Salonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Salosen mukaan sää vaikuttaa jollakin tavalla kaikkiin, mutta toiset kokevat vaikutukset voimakkaampina kuin toiset. Eroja on myös siinä, miten säähän suhtautuu ja miten hyvin sen vaikutukset tunnistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osa sään aiheuttamasta ahdistuksesta on aiheellista.

– Jos ei tunnista hyötyjä, haitat tuntuvat isommilta, Salonen sanoo.

Osa sään aiheuttamasta ahdistuksesta on aiheellista: ilmastonmuutoksesta pitääkin kantaa huolta.

– Lämpötilat ovat nousseet ja myrskyt lisääntyneet, Salonen sanoo.

– Elämme silti kuin ilmastonmuutosta ei olisi olemassakaan. Huolta on tarpeenkin kokea, kunhan se ei käy liian murskaavaksi ja ahdistavaksi.

Voiko sään vaikutukset kumota?

Salonen muistuttaa, että kun puhumme hyvästä tai huonosta säästä, ajattelemme maailmaa ihmisen perspektiivistä. Kuin ympäristö olisi olemassa vain meitä varten.

– Ajatellaan, että kaiken pitää palvella ihmistä. Aina pitäisi olla sellainen keli kuin minä haluan. Sen sijaan voisi ajatella, että nyt on tällainen vuodenaika ja täällä nyt asutaan. Meidän luonto ja ilmasto ovat tällaisia, Salonen sanoo.

Kun hän tutki väitöskirjassaan suomalaisten luontokokemuksia, moni tutkimukseen osallistujista kuvaili suhdettaan säähän ja vuodenaikoihin.

Osa koki sään ja vuodenajat rentouttaviksi ja rauhoittaviksi, osa toivotti kaikenlaiset säätilat tervetulleiksi. Jotkut vastaajista suhtautuivat säähän ristiriitaisesti ja kertoivat eniten säähän liittyvistä kielteisistä tunteista – masennuksesta, ahdistuksesta, pelosta, vastenmielisyydestä.

Ristiriitaisesti kokevien kuvauksia yhdisti yksi asia: ne oli tehty sisätiloista käsin. Moni vastaajista sanoi, ettei lähde epämiellyttävällä säällä ulos ollenkaan.

Kun vain lähti luontoon, sään kielteiset vaikutukset vähenivät.

Oikeasti kannattaisi lähteä, väittää Salonen. Hän kertoo Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta, jossa ryhmä ihmisiä lähti säännöllisesti ulos säällä kuin säällä – sateella, räntäsateella, pilkkopimeällä. Mielialaa mitattiin ennen ja jälkeen ulkoilun. Se nousi joka kerta.

– Kun vain lähti luontoon, sään kielteiset vaikutukset vähenivät. Moni unohti sen, että satoi.

Jokainen sää on hyvä

Sään kuin sään hyvät vaikutukset pitää vain huomata, uskoo Salonen. Se vaatii kykyä havainnoida ympäristöä kuin olisi ulkomailla.

– Lomalla olemme paremmin läsnä. On kiireetöntä ja lupa aistia ympäristöä, Salonen sanoo.

Hän suosittelee kokeilemaan samaa taktiikkaa kotona. Kun pistää kännykän taskuun, saattaa huomata, kuinka helppoa sateen jälkeen on hengittää.

Kun omia aistihavaintoja oppii kuuntelemaan, huomaa myös, millaisessa ympäristössä on hyvä olla ja millaisessa ei. Mikä tuntuu, tuoksuu ja näyttää hyvältä? Mikä auttaa palautumaan työpäivästä parhaiten? Mikä on paras tapa liikkua – reippaasti vai pysähdellen?

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

3 askelta irti sääahdistuksesta

1. Tee ulkoilusta rutiini

Kun ulkoilusta tekee samanlaisen rutiinin kuin hampaiden pesusta, säähän kuin säähän tottuu. Tampereen yliopiston tutkimuksen mukaan jo se, että piipahtaa lounastunnilla ulkona, lisää hyvinvointia.

2. Sulje puhelin, avaa aistit

Jokaisessa säässä on hyvät puolensa. Ne pitää vain havaita.

– Esimerkiksi sateen jälkeisessä raikkaassa ilmassa on helppo hengittää. Sisältä käsin se näyttää vain harmaalta, Kirsi Salonen sanoo.

3. Etsi metsäkaveri

Jos ulkoilu tuntuu vaikealta, sitä ei ole pakko tehdä yksin.

– Monia yhdistää se, että ei vain tule lähdettyä. Voi auttaa, kun kysyy joltakin, tulisitko kaveriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla