Ah, koko ilta aikaa – nyt Netflix auki! Kuva: Shutterstock
Ah, koko ilta aikaa – nyt Netflix auki! Kuva: Shutterstock

Maratonit ovat ah niin ihania, mutta samalla ne voivat tuhota yöunemme.

Rakastan televisiosarjojen katsomista. Ne ovat syrjäyttäneet täysin elokuvat iltojen viihdykkeenä, ja uskon, että tilanne on sama monessa muussakin kotitaloudessa.

Parasta on tietenkin se, kun hyvää sarjaa ehtii katsella monta jaksoa putkeen. Alkuvuodesta ahmin Game of Thronesin kaikki kaudet alusta loppuun valmistautuessani viimeisen kauden alkamiseen – ja sitten katsoin kaikki 67 jaksoa vielä toiseen kertaan muutamassa viikossa.

Kepeitä tilannekomediasarjoja, kuten Frendejä tai Brooklyn Nine-Ninea, voin katsella helposti vaikkapa kuusi jaksoa putkeen arki-illan ratoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suoratoistopalvelut ovat mullistaneet ihmisten mediankäytön. Moni nuori katsoo lähes kaikki televisiosarjansa ja elokuvansa nykyään Netflixin, HBO:n, Yle Areenan ja Viaplayn kaltaisista palveluista, ja perinteinen televisio jää sivurooliin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaikka sarjojen ahmiminen on koukuttavaa ja ihanaa, havahdun joskus pohtimaan sen seurauksia. Ja ennen kaikkea yhtä kysymystä: miten maratonkatselu vaikuttaa uneeni?

Asiaa on nyt selvitetty uuden tutkimuksen avulla, kertoo unitohtori Michael J. Breus Psychology Today -lehdessä. Yhdysvaltalainen Michiganin yliopisto sekä belgialainen Leuvenin yliopisto tutkivat maratonkatselun vaikutusta nukkumiseen. Tutkimukseen osallistui 423 nuorta, 18–25-vuotiasta aikuista. Heidän television- ja maratonkatselutapojaan analysoitiin, ja samalla tutkittiin nuorten unenlaatuun, uupumukseen ja unettomuuteen liittyviä asioita.

Maratonkatselun ja uniongelmien välillä löydettiin monta yhteyttä:

  • Maratonkatselulla todettiin olevan yhteys unettomuusoireisiin, uupumukseen ja huonoon unenlaatuun.
  • Yli 80 prosenttia tutkituista nuorista piti itseään maratonkatselijoina, ja heistä 20 prosenttia oli harrastanut maratonkatselua ainakin pari kertaa viikossa kuluneen kuukauden aikana.

Olennaista tuloksissa on se, että ne liittyvät nimenomaan maratonkatseluun – tavallisen television katselua ei yhdistetty huonoon unenlaatuun.

Miksi maratonkatselu haittaa unta?

Tutkijat havaitsivat, että unihäiriöt johtuivat iltaisen, pitkittyneen maratonkatselun aiheuttamasta mentaalisesta stimulaatiosta

Ohjelmien sisällölle – kuten juonikuvioille, kuvamateriaalille ja vauhdikkaille tapahtumille – altistuminen stimuloi aivotoimintaa ja lisää valppautta. Maratonkatselu kestää pitkään, minkä vuoksi aivot saavat niin paljon kiihottavaa stimulaatiota, että nukahtaminen vaikeutuu. 

Oman suosikkiohjelman jaksojen katselu putkeen voi tuntua rentouttavalta pitkän työpäivän päätteeksi. Tosiasiassa se valmistelee aivosi toimintaan eikä suinkaan rauhoita niitä.

Maratonkatselu on suhteellisen tuore ilmiö. Sen vuoksi sen vaikutuksia uneen sekä henkiseen ja fyysiseen terveyteen ollaan vasta parhaillaan tutkimassa. Psychology Today -lehti kertoo, että viimeaikaiset tutkimukset ovat yhdistäneet maratonkatselun myös yksinäisyyteen, masennukseen ja ahdistukseen. Esimerkiksi tuoreen brittiläistutkimuksen mukaan kolmasosa brittiläisistä aikuisista ja teineistä kokee, että maratonkatselu on vähentänyt heidän unensa määrää tai saa heidät tuntemaan väsymystä.

Televisionkatselua on sen sijaan tutkittu jo pitkään. On paljon todisteita siitä, että liika television katselu haittaa nukkumista sekä henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Yli kahden tunnin päivittäinen televisionkatselu on yhdistetty moniin uniongelmiin, kuten nukahtamisvaikeuksiin ja öisiin heräilyihin. Television houkutukset lykkäävät monen nukkumaanmenoaikaa, mikä aiheuttaa univelkaa. 

Miksi maratonkatselu on niin ihanaa?

Suoratoistopalvelujen suosio on täysin ymmärrettävää: Toisin kuin perinteisessä televisiossa, suoratoistopalveluissa ei ole mainoksia. Netflixin tai HBO:n ohjelman voi pysäyttää vessakäynnin ajaksi, ja koukuttavan ohjelman koko kausi on heti malttamattoman saatavilla.

Palveluntarjoajat ovat muutenkin ovelia. Suoratoistopalveluissa on automaattisen toiston ominaisuus – kun katsoo yhden jakson loppuun, seuraava alkaa joidenkin sekuntien kuluttua itsestään. Jos katselua ei halua jatkaa, täytyy siitä tehdä tietoinen päätös. Jokainen on todennäköisesti joskus ollut liian laiska tai malttamaton lopettamaan katselua vaikka tietäisi, että pitäisi jo mennä nukkumaan. No, katsotaan nyt sitten vielä yksi jakso!

Netflixin kaltaiset palveluntarjoajat tietävät itsekin, että ohjelmien katselusta voi olla suurta haittaa yleisölle. Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings on myöntänyt haastattelussa, että yhtiön suurin kilpailija ei ole HBO eikä Amazon – vaan uni.

– Ajattelepa: kun katsot ohjelmaa Netflixistä ja jäät siihen koukkuun, valvot myöhään illalla... me kilpailemme nukkumisen kanssa, hän on todennut.

Televisiosarjojen katselun ansiosta arjen stressi ja huolet unohtuvat hetkeksi. Sarjojen parissa jännitetään, nauretaan ja itketään, ja siksi ne ovat niin addiktoivia. 

On tutkittu, että itsekontrollin puutteesta kärsivät ihmiset harrastavat maratonkatselua muita enemmän, samoin masentuneet ja yksinäiset ihmiset. Toisaalta liika katselu voi lisätä eristäytyneisyyden tunnetta ja pahentaa itsekontrollin puutetta entisestään, jolloin vaikea kierre on valmis.

Vinkkejä terveempään sarjojen katseluun

Kaikkien edellä mainittujen syiden vuoksi on tärkeää olla tietoinen omista televisionkatselutavoistaan. Lempiohjelman parissa voi viettää aikaa iltaisin, mutta liika on liikaa. Listasimme unitohtori Breusin vinkit, joiden avulla pidät huolen siitä, ettei yhden jakson katselu muutu viideksi jaksoksi joka kerta.

1. Älä katso yksin

Psychology Today kertoo, että ihmiset katselevat televisiosarjoja mielellään yksin. Brittitutkimuksen mukaan 45 prosenttia ihmisistä katseli televisiota yksin päivittäin, amerikkalaistutkimuksen mukaan yli puolet tutkituista harrastaa maratonkatselua mieluiten yksin.

Siksi voi olla viisasta katsoa sarjoja jonkun kanssa, mikäli mahdollista. Katselukumppani voi varmistaa, että jossain vaiheessa televisio tulee todella suljettua. Yksin ollessaan katsoja antaa maratonin houkutusten voittaa helpommin.

2. Katso valoisassa, älä pimeässä huoneessa

Tämä voi tuntua kummalliselta. Useinhan puhutaan siitä, että liika valoisuus ilta-aikaan ei tee hyvää unelle. Tarkoitus ei ole kuitenkaan sytyttää kodin jokaista lamppua.

Jos katselet televisiota täysin pimeässä, on ruutu todennäköisesti ainoa asia, joka kiinnittää huomiosi tunti toisensa jälkeen. Kun huoneessa on hieman valoa, pysyt yhteydessä myös muihin ympärillä tapahtuviin asioihin. Mieleen saattaa muistua tekemätön kotityö tai asia, josta puolisolle piti kertoa. Tosielämän häiriötekijät antavat maratonkatselulle rajat.

3. Aseta itsellesi aikaraja

Päätä jo ennen sarjojen katselun aloittamista, kuinka pitkään aiot niitä katsoa. Voit olla joustava, mutta pidä rajoista silti kiinni. Päätä vaikkapa, että katsot kaksi tai kolme jaksoa illan aikana. Voit asettaa puhelimeesi hälytyksen, kun on aika mennä nukkumaan.

Jos aloitat katselun jo aikaisin ja tiedät ehtiväsi katsoa monta jaksoa, pidä jaksojen välillä tauko ja tee jotakin muuta. Näin aivosi saavat hengähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla