Kuvat
Shutterstock
Perfektionistin elämässä kaiken pitää olla tiptop.
Perfektionistin elämässä kaiken pitää olla tiptop.

Oletko muiden mielestä ahdistunut, kontrolloiva tai onneton? Siinä tapauksessa kannattaa jatkaa lukemista.

Järjestelmällinen. Pedantti. Joskus jopa ”OCD. Kaikkia näitä nimityksiä minusta on käytetty. Ja toden totta, olen itsekin tunnustanut olevani monissa asioissa perfektionisti.

Iän karttuessa olen tietoisesti pyrkinyt laskemaan korkealle asettamaani rimaa ja opetellut rennompaa elämänasennetta. Nuorempana olin kuitenkin melkoinen täydellisyyden tavoittelija. Laadin itselleni euron tarkan vuosibudjetin. Pelkäsin epäonnistumista opinnoissa, mutta saatoin lopulta saada parhaan mahdollisen arvosanan. Jos käsisaippuapullo oli vieraiden jäljiltä eri asennossa, en voinut olla kääntämättä sitä ”oikein”.

Tiedostin kyllä itse aina oman vaativuuteni ja sen, ettei siinä monesti ollut järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina näin ei ole, varsinkaan, jos perfektionismi on kovin voimakasta. Sen tunnistaminen olisi kuitenkin tärkeää, sillä liika täydellisyyden tavoittelu rasittaa usein ihmissuhteita. Psykiatri Grant Hilary Brenner kertoo Psychology Todayssa, että seuraavat merkit voivat kieliä perfektionismista:

1. Muut ovat mielestäsi laiskoja tai epäpäteviä

Vain sinä muistat, mitä pitää tehdä, ja joudut jatkuvasti muistuttamaan muita siitä, tai asiat eivät etene. Muut saattavat kertoa sinulle, että kokevat tämän painostuksena tai jopa kiusaamisena, vaikka se ei ole tarkoituksesi. Mielipaha voi ajan myötä saada muut sulkeutumaan, jolloin he eivät välttämättä enää viitsi edes yrittää ylettyä sinun standardeihisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Sinua sanotaan ahdistuneeksi

Et koe suorituspakkoasi ahdistuksena, mutta se vaikuttaa siltä muiden silmissä. He lannistuvat, kun mikään ei koskaan tunnu olevan oikein tai tarpeeksi, ja se voi jopa horjuttaa heidän itsetuntoaan. Vaativuutesi saattaakin joko heijastua muihin ahdistuksena tai saada heidät vetäytymään.

3. Saat kuulla olevasi vihamielinen ja kriittinen, vaikka et ole

Sinusta on niin itsestäänselvää, että asiat tehdään mahdollisimman hyvin, ettet ymmärrä, miksi ihmiset ottavat itseensä, jos muistutat heitä tehtävistä asioista tai piiskaat parempiin tuloksiin. Siinä ei ole sinusta mitään henkilökohtaista, joten et tajua, miksi muut ottavat siitä itseensä. Mielestäsi heidän pitäisi ennemmin arvostaa, että pidät kaikki langat tiukasti hyppysissäsi.


4. Et vaikuta onnelliselta

Saat itse iloa, kun olet pedantti ja varmistat, että kaikki sujuu juuri niin kuin haluat. Jatkuva pyrkimys täydellisyyteen tarkoittaa kuitenkin sitä, ettet pysty rentoutumaan ja rauhoittumaan, mikä saa sinut vaikuttamaan onnettomalta.

Ristiriita johtuu siitä, ettei perfektionisti yleensä itse tajua, että asiat voisivat sujua hyvin ilman jatkuvaa huolehtimistakin ja oma toimintatapa on keino lievittää ahdistusta. Joskus voikin olla niin, että masennus naamioituu täydellisyyden tavoitteluun.

5. Saat muut tuntemaan itsensä riittämättömäksi

Hermostut, kun asiat eivät suju suunnitelmien mukaan, ja se saa muut tuntemaan itsensä riittämättömiksi. Läheisesi kokevat, että sinulta saa harvoin kehuja, ja tuntevat siksi, ettei rakkautesi ole ehdotonta.


6. Muut sanovat sinun olevaan kontrolloiva

Sinun mielestäsi kaikkien pitäisi pyrkiä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Et kuitenkaan yritä kontrolloida ihmisiä ympärilläsi, vaan lopputulemaa.

Kontrollin säilyttäminen voi välillä käydä raskaaksi, eivätkä muut vaikuta ymmärtävän sitä. Se johtuu kuitenkin siitä, että heillä on erilaiset prioriteetit kuin sinulla, ja siksi vaatimuksesi täydellisyydestä turhauttaa ja tuntuu ikävältä.

7. Sinulle on vaikea kertoa tunteista

Sinulla on aina niin paljon työn alla, ettet ehdi keskittyä muuhun. Niinpä lykkäät keskustelua tai jyräät muut tyystin, kun he yrittävät kertoa sinulle tunteistaan tai ajatuksistaan.

Kaikki keskeytykset tuntuvat ajanhukalta, ja tarvittaessa puolustat näkökantaasi raivokkaasti. Tilanne johtaa helposti isoon riitaan, jos toinen osapuoli ei luovuta. Joskus saatat kuitenkin tilanteen rauhoituttua alkaa ymmärtää toisenkin näkökantoja.

Kuulostiko tutulta? Jos tuntuu, että olisi tarpeen hieman höllätä menoa, löydät vinkkejä muutokseen esimerkiksi tästä jutusta:

Sisältö jatkuu mainoksen alla