Sport
Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Jo se auttaa tyynnyttämään mieltä. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Jo se auttaa tyynnyttämään mieltä. Kuva: Shutterstock

Onko tapanasi murehtia liikaa ja väsyttää mieli huolilla? On aika pysähtyä ja rauhoittaa ajatukset. Näin se onnistuu.

  1. Hyväksy negatiivisetkin tunteet. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Kuulostele, oletko tyytyväinen, levoton, ahdistunut tai surullinen. Havainnoi, miten suhtaudut tunteisiin. On luonnollista haluta tuntea miellyttäviä tunteita ja vältellä ikäviä. Kaikilla on joskus vaikeuksia, ja niihin liittyvät negatiiviset tunteet olisi hyvä hyväksyä, ettei voimia kulu niiden väistelyyn. 
  2. Mieti, mihin voit vaikuttaa. Listaa, mihin kuormittavista asioista voit itse vaikuttaa, mihin et. Tartu vaikka yksi kerrallaan niihin, joita voit muuttaa. Elämää helpottavia vaihtoehtoja löytyy yleensä aina. Ehkä voit ideoita niitä esimiehen, työkaverin, puolison tai ystävän kanssa. On hyvä asettaa paineita helpottava tavoite, niin muistaa suunnistaa arjessa oikein. Asioista, joihin ei itse voi vaikuttaa, voi opetella päästämään irti.
  3. Pysäytä huolikone. Mitä ajattelet juuri nyt? Huoliako? Haasta ajatteluasi: ovatko ajatuksesi todella totta vai liioitteletko uhkakuvia? Ehkä olet unohtanut, että asiat voivat mennä hyvinkin. Kun huoli iskee, se on vain yksi ajatusvaihtoehto. Kokeile etsiä valoisampi vaihtoehto.

Vinkit antoi psykologi Heli Nurmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla