Sport
Pikkutaapero ihailee vilpittömästi peilikuvaansa. Miksikö? Hän ei rasita mieltään negapuheella. Kuva: Shutterstock.
Pikkutaapero ihailee vilpittömästi peilikuvaansa. Miksikö? Hän ei rasita mieltään negapuheella. Kuva: Shutterstock.

Valtaosa meistä pyörittelee päässään sanoja, jotka rajoittavat salakavalasti elämää. Muokkaat aivojasi, kun korvaat ne myönteisemmillä.

Suurin osa suomalaisista on tyytymättömiä ulkonäköönsä: 70 prosenttia Sportin kyselyyn vastanneista kertoo kipuilevansa ulkonäkönsä kanssa niin, että se rajoittaa elämää. Lähes yhtä moni tahtoisi laihduttaa. 

Oman ulkonäön sättiminen ei tutkitusti kannusta kohtelemaan kroppaa hyvin. Ratkaisu olisi opetella ensin hyväksymään itsensä sellaisena kuin on.

Mutta miten se onnistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Psykologi Reetta Puurosen mukaan avain on tulla tietoiseksi pienistä, huomaamattomista sanoista, joilla puhut itsellesi jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Valtaosalla ihmisistä on joitain haitallisia ajatuslukkoja. Kun siis tulee rumaa tekstiä, huomioi se ja pysähdy. 

Aivot ovat muovautuvat: kun syötät niille negapuhetta, alat nähdä itsesi kielteisemmin. Ja päinvastoin. 

– Kehopositiivisuus on ennen muuta mielen hyvinvointia. Jokaisella on oikeus tuntea olonsa hyväksi omassa kropassaan, Puuronen summaa. 

Erityisesti kolme huomaamatonta sanaa saattavat rajoittaa elämääsi salakavalasti. Kun lopetat niiden käyttämisen, muutos parempaan voi olla huikea: 

1. ”Sitku”

Yksi yleisimmistä ajatuslukoista ovat sitku-ajatukset: ”Sitten kun laihdun, olen onnellinen ja hyväksyn itseni.” Jos huomaat sortuvasi sitku-ajatteluun, pysähdy ja kyseenalaista.

– Kysy itseltäsi, mitä tarkoittaa onnellinen. Mitkä ovat sellaisia asioita, jotka voisit saavuttaa vasta toisennäköisenä etkä nyt? 

Seuraava askel on kääntää katse nykyhetkeen. 

– Kysy itseltäsi, miten voisit parantaa oloasi juuri nyt. Voisitko vaikkapa ohjata huomiota itsesi soimaamisesta ihmissuhteiden parantamiseen?

2. ”Pakko”

Puurosen mukaan monet ahdistuvat tiukoista kauneusihanteista. Voit olla vaikka kuinka tikissä ja silti tyytymätön. 

– Taustalla on viesti, että kun syöt terveellisesti, liikut ja näytät tietynlaiselta, voit hyvin. Moni alkaa tuijottaa ruokavaliota ja tavoitella optimaalista kroppaa. Silloin menee helposti överiksi.

Suorittamista seuraa monesti iloton pakkoajattelu. Pakko laihduttaa, pakko liikkua, pakko olla hoikka. Puuronen muistuttaa, ettei hyvinvointi ole yksittäinen piste. Ennemminkin se on jana, johon mahtuu monenkokoisia kehoja ja ruokavalioita. 

– Kropan ulkomuoto ei lopulta kerro hyvinvoinnista kokonaisuutena paljoakaan.

3. ”Mutta”

Pieni, mutta salakavala sana on mutta. Usein se esiintyy erilaisissa selityksissä, joiden mukaan et muka voi tehdä jotain, koska et ole riittävän hyvä: ”Haluaisin mennä rannalle, mutta olen liian pyöreä.” 

Taas kerran stop. Kun huomaat mutta-ajatuksen, pysähdy sen ääreen ja kyseenalaista. 

– Korvaa mutta-sana ja-sanalla. ja katso, mitä tapahtuu. 'Haluaisin mennä rannalle, ja rakastan uimista.' Huomaat, että moni rajoitus on vain omassa päässäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla