Kodin Kuvalehti
Toisen ongelmia ei tarvitse ratkaista. Muuta ei tarvitse osata kuin kysyä ja kuunnella. Kuva: Shutterstock
Toisen ongelmia ei tarvitse ratkaista. Muuta ei tarvitse osata kuin kysyä ja kuunnella. Kuva: Shutterstock

Keväällä itsemurhia tehdään enemmän kuin pimeämpinä vuodenaikoina. Älä epäröi kertoa ja kysyä, jos pelkäät, että joku harkitsee elämänsä päättämistä.

Ei tarvitse olla kriisityöntekijä tai muu auttamisen ammattilainen, jotta voi välittää, auttaa ja joskus jopa pelastaa ihmisiä. Tärkeintä on, että uskaltaa puhua huolestaan.

Päällikkö Marena Kukkonen Suomen mielenterveysseuran Itsemurhien ehkäisykeskuksesta tietää, että jotkut pelkäävät lisäävänsä vaaraa itsemurhan tekemiseen, jos ottavat asian puheeksi läheisensä kanssa. Kukkosen mukaan se ei pidä paikkaansa: kysyminen auttaa selvittämään asiaa.

– Jos ihminen sanoo, ettei ole itsetuhoinen, sitten ei ole hätää. Jos hän myöntää olevansa, siitä aukeaa tie hänen auttamiseensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huomaa vihjeet

Mutta voiko kysyjä olla varma siitä, että vastaus on rehellinen? Marena Kukkonen myöntää, että varmaksi ei voi tietää – on lopulta ihmisen omalla vastuulla, haluaako hän saada tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ihminen on aina lopulta vastuussa omista teoistaan ja siitä, ottaako apua vastaan.

Hän toivoo, että joku tarttuisi siihen hätään.

Sekin, joka ei suoraan sano suunnittelevansa itsemurhaa, antaa yleensä jonkinlaisia vihjeitä lähipiirille.

– Hän voi alkaa puhua, että ei jaksa enää tai mikään ei huvita. Ja ihan sama, vaikka kuolisin. Jos kuulet tällaisia lauseita, pyydä kertomaan lisää. Sano, että haluat kuulla. Hän toivoo, että joku tarttuisi siihen hätään.

On myös heitä, jotka eivät pukahdakaan ajatuksistaan. Läheisiä ei haluta kuormittaa tai avun pyytämisestä on jo huonoja kokemuksia. Joku on saattanut hakea apua terveydenhuollosta, mutta ei ole saanut sellaista, jonka olisin kokenut auttavan.

Kysyä voi vaikka uudestaankin – ehkä toisella kerralla luottamus on suurempi.

– Kysy, onko kaikki hyvin. Jos olet huolissasi, kerro siitä.


Älä yritä piristää

Entä jos pelkää, ettei osaakaan auttaa? Marena Kukkonen tietää, että asiasta kysymistä pelätään juuri siksi, että pelätään vastausta. Pelätään, että pitäisi osata ratkaista tilanne, tai toisen kuolema jää pahimmillaan omalle vastuulle.

Kukkonen vakuuttaa, että toisen ongelmia ei tarvitse ratkaista. Mitään muuta ei tarvitse osata kuin kysyä, kuunnella ja pysyä rauhallisena sen suhteen, mitä kuulee. Aina sekään ei ole helppoa.

– Jos joku alkaa puhua itsemurhan suunnittelusta, on luonnollista, että hätäännymme ja alamme sammuttaa hänen puhettaan. Helposti tulee sanottua, että kyllä se siitä, äläs nyt: kesäkin on tulossa ja aurinko paistaa.

Toisen vaikeita tunteita voi olla vaikea kestää. Syyllistäminen ei kuitenkaan itsetuhoista auta.

Joskus käy niinkin, että synkät ajatukset saavat kuulijan hermostumaan ja hyökkäämään. Vaikeita tunteita on vaikea kestää.

– Pahimmillaan tulee sanottua, että et sä saa puhua tollasta, et voi olla noin itsekäs!

Hengitä siis syvään ja rauhoita itsesi ensin – syyllistäminen ei itsetuhoista auta. Elämäänsä väsyneelle on suuri merkitys sillä, että hän saa jakaa ajatuksensa.


Auta hakemaan apua

Kukkosen mukaan itsetuhoiselle on tärkeää, että joku valaa hänen elämäänsä toivoa ja tunteen siitä, ettei hän ole yksin kaiken kanssa. Jos joku kertoo sinulle miettivänsä itsemurhaa, ole myös tukena avun hakemisessa.

– Itse ei pidä alkaa terapeutiksi. Apua kannattaa hakea, ja sitä on olemassa.

Kukkonen muistuttaa, että kuuntelijan pitää hakea apua myös itselleen. Itsetuhoisen lähellä elävä joutuu koville. Siksi myös omasta hyvinvoinnista on tärkeää pitää huolta.

Jos haluat puhua ja kysyä itsetuhoisuuteen liittyvistä asioista, tukea tarjoavat mm. Suomen mielenterveysseuran valtakunnallinen kriisipuhelin, Sekasin-chat ja valtakunnallinen kriisikeskusverkosto.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Mistä merkeistä vaaran tunnistaa?

On merkkejä, jotka voivat kertoa ihmisen harkitsevan itsemurhaa tai saattavan päätyä siihen jopa harkitsematta. Kiinnitä huomiota näihin muutoksiin, joita itsetuhoisen elämässä voi tapahtua.

  • Ärtyneisyys lisääntyy
  • Voimat vähenevät
  • Muiden seura ei enää kiinnosta
  • Puheet muuttuvat masentuneiksi tai puhuminen vähenee
  • Henkilö alaa kerätä välineitä itsemurhan toteuttamiseen
  • Vuorokausirytmi muuttuu
  • Nukkuminen lisääntyy tai vähenee selvästi
  • Henkilö alkaa jakaa tavaroitaan muille
Sisältö jatkuu mainoksen alla