Me Naiset
|
ME NAISET
Mobiilisovellus voi auttaa rentoutumaan – ainakin, jos kääntää sovelluksen hälytykset pois päältä. Kuva: Shutterstock.
Mobiilisovellus voi auttaa rentoutumaan – ainakin, jos kääntää sovelluksen hälytykset pois päältä. Kuva: Shutterstock.

Testasimme viisi mobiilisovellusta, jotka lupaavat parempaa mielenhallintaa, rentoutumista ja unta.

Calm

Mitä lupaa? Sisältää yli 100 ohjattua meditaatiota eri aiheista, iltasatuja, musiikkia rentoutumiseen, nukkumiseen ja keskittymiseen sekä kursseja mindfulness-asiantuntijoilta.

Testikokemus:

+ Sovellus on tyylikkään näköinen ja helppokäyttöinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

+ Sisältää valtavasti kaikenlaista kuunneltavaa. Aloittelijoille suunnatut meditaatiot tuntuvat vähän liian pitkiltä, mutta niiden sisältö on järkevä ja äänimaailma miellyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vielä kivempi olisi kuunnella meditaatioita ja iltasatuja suomeksi.

– Kerran erehdyn kuuntelemaan kymmenen minuutin meditaation ilman kuulokkeita ja näyttö päällä, ja se vetää akun lähes tyhjäksi. Muutoin sovellus ei kurita akkua pahasti.

Hinta: Ilmaisen kokeiluviikon jälkeen 11,99 €/kk, 35,99 €/v tai 329,99 € eliniäksi.

Kenelle sopii? Ihmiselle, joka haluaa aloittaa säännölliset rentoutumisharjoitukset joutumatta metsästämään sopivia ääniraitoja Youtubesta. Koska sovelluksella on hintaa, sitä ei kannata ladata, jos ei ole valmis antamaan meditoimiselle aikaa. Nukahtamisvaikeuksista kärsivälle tai mindfulnessista tosissaan kiinnostuneelle sovellus on valtava aarreaitta.

Arvosana (1–5):

Viivi Aaltovesi

Headspace

Mitä lupaa? Elä terveellisemmin ja onnellisemmin. Lepää paremmin. Opi meditointia ja mielenhallintaa helposti – muutama minuutti päivässä riittää. Väittää olevansa yksi harvoista meditaatiosovelluksista, joiden treenit pohjaavat aitoon tutkimustietoon.

Testikokemus:

+ Onpa söpö! Nätit värit ja grafiikat. Naivistiset kuvitushahmot ja pienet animaatiot ovat sopivan pöhköjä ja jotenkin sympaattisia.

+ Sovellus tarjoaa samasta treenistä sekä lyhyen (2–3 min) että pidemmän (10–15 min) version. Suositus on aloittaa meditaation perusteista ja sen jälkeen edetä teemaharjoituksiin, esim. stressinhallintaan, uneen, keskittymiseen, ahdistukseen, ihmissuhteisiin ja konfliktien hallintaan.

+ Oppaana toimii entinen munkki Andy Puddicombe, jonka pehmeä ääni on yllättävän miellyttävä. Ei ärsytä tai puuduta yhtään.

+ Superselkeä käyttöliittymä.

+ Monipuolinen uniosio. Uniohjelmat tuntuvat oikeasti toimivan.

+ Hieman pelimäinen kokonaisuus koukuttaa.

+ Noin viiden viikon käytössä sovellus auttoi rentoutumaan, pysähtymään ja hengittämään sekä lyhensi nukahtamisaikaa. Hyvän mielen appi!

– Melko hintava: maksaa kuukaudessa Spotifyn verran.

– Mobiilihälytykset muistuttavat rentoutumaan myös kesken työpäivän. Käänsin ne hyvin pian pois päältä, sillä ne tulivat aina väärään aikaan ja tuntuivat rentoutumisen suorittamiselta. Otin pari pitkää hengitystä sen sijaan.

Hinta: Ilmainen kokeilu Meditaation perusteet -osioon. Valtaosan treeneistä saa käyttöön vain tilauksella. 9,99€/kk (peruutus milloin tahansa), vuositilaus 5,99€/kk (etukäteismaksu vuodeksi kerralla), perhediili 14,99€/kk (sis. 6 tiliä).

Kenelle sopii? Kaikille, joiden kroppa ja mieli kaipaavat parempaa palautumista. Meditaatiosta ja mielenhallinnasta kiinnostuneille, matalalla kynnyksellä. Loistava lahjaidea myös ystävälle!

Arvosana (1–5): 4

Reetta Röynä

Sleep Cycle

Mitä lupaa? Kertoo nukkumistavoistasi ja herättää kevyen unen vaiheessa.

Testikokemus:

+ Jo ilmaisversio kertoo mielenkiintoisia tilastoja: se näyttää muun muassa nukkumiseen käytetyn ajan sekä syvän ja kevyen unen vaihtelut. Se laskee unen laadun ja näyttää tilastoja pidemmältä ajalta.

+ Älyherätykseen saa 10–90 minuutin liukuman, eli herätyskello herättää unen kevyimmässä vaiheessa sovitulla liukuma-ajalla tai ilman liukumaa. Esimerkiksi jos pitää herätä 6.00, voi kellon asettaa heräämään 4.30–6.00, jos haluaa herätä kevyimmän unen vaiheessa. Pidin itse 15 minuutin liukumaa hyvänä ja nautin todella paljon, jos heräsin vartin etuajassa. Yleensä heräsin silloin virkeänä. 

+ Voi halutessaan yhdistää RunKeeperiin tai Philipsin sarastusvaloon.

– Kännykän pitää olla sängyn laidalla, joten se saattaa pudota siitä.

– Rekisteröi yölliset liikkeet, joten paljon pyörivän nukkujan uni voidaan tulkita huonolaatuiseksi.

– Jos sängyssä on kaksi nukkujaa, saattaa sensori nauhoittaa toisenkin kuorsauksen.

– Kännykän pitää olla latauksessa koko ajan; jos akku on loppumaisillaan, ohjelma ilmoittaa siitä kovaäänisesti.

Hinta: Perusversio ilmainen, premium 29,90 €/v. Maksullisessa sovelluksessa voi muun muassa antaa mikrofonille luvan nauhoittaa kuorsausta ja muita yöllisiä ääniä.

Kenelle sopii? Jos tarvitset tukea unirytmin ja -määrän säännöllistämiseen. Terveysdatan kerääjälle, joka on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan.

Arvosana (1–5):

Annakaisa Vääräniemi

Sleep Cycle lupaa antaa myös pitkän aikavälin dataa unenlaadusta. Kuva: Sleep Cycle.
Sleep Cycle lupaa antaa myös pitkän aikavälin dataa unenlaadusta. Kuva: Sleep Cycle.

Streaks

Mitä lupaa? Auttaa muodostamaan terveellisiä päivittäisiä rutiineja, kuten ”nuku 7 tuntia” tai ”lankaa hampaat”. Valitset kuusi tehtävää, jota haluat suorittaa päivittäin. Tavoitteena on rakentaa mahdollisimman pitkä peräkkäisten onnistuneiden tehtäväpäivien putki.

Testikokemus:

Aluksi valitsen listalta kolme päivittäistä tehtävää: hampaiden lankaus, nuku vähintään 7 tuntia ja kävele 5000 askelta. Hieman harvemmin suoritettaviksi valitsin salilla käynnin (kerran viikossa), lue kirjaa (2 kertaa viikossa) ja älä syö ”pahoja” ruokia (6 päivää viikossa). Tehtäväputkeni kestää katkeamattomana viikon, mutta sitten sekä unen että askelten suhteen tulee lipsumisia. Harmittaa, mutta olen rehellinen ja merkkaan tehtävät tekemättömiksi.

+ Erittäin yksinkertainen käyttöliittymä: vain asetusvalikko ja näyttö, josta voi valita itselleen tehtäviä. Tehtävän valittuaan voi määritellä minä viikonpäivinä ja montako kertaa päivässä sen haluaa suorittaa. Jokaiselle tehtävälle voi asettaa erikseen muistutuksen. Suoritus merkataan pitämällä sormea hetki tehtävän päällä. Näpäyttämällä näkee, miten tehtävä on suoritettu kuukauden ajalla.

+ Koukuttaa nopeasti. En halua rikkoa onnistuneiden tehtävien putkea, ja siksi kävelen välillä iltaisin ympäri asuntoa saadakseni täyteen tarvittavat askeleet.

+ Erityisen hyvä karkkipäivän noudattamisessa. Ei tule sorruttua suklaapatukoihin kaupan kassalla.

+ Kannustava, ei soimaa. Tämä appi jää käyttöön!

– Tarjolla vain Applen laitteille. Androidille löytyy kyllä samanniminen kopio, mutta käyttöliittymältään aivan erilainen.

Hinta: 5,49€.

Kenelle sopii? Jos haluaa päästä irti huonoista tavoista tai oppia uusia hyviä rutiineja.

Arvosana (1–5): 4

Malla Murtomäki

You-App

Mitä lupaa? Suomalainen sovellus, joka auttaa kiireistä ihmistä muodostamaan terveydelle ja suorituskyvylle hyödyllisiä pysyviä rutiineja. Sovelluksen ideana ovat pienet mikromuutokset, jotka vaativat vain minuutin päivässä.

Testikokemus:

Omalle tehtävälistalle voi valita erilaisia valmiita tehtävälistoja. Aihealueet vaihtelevat stressinhallinnasta liikkumiseen, nukkumiseen ja luovuuden tehostamiseen. Osa listoista on ilmaisia, osa maksullisia. Valitsen 8 päivän stressinlievityksen, ja tehtäviini putkahtaa heti minuutin hengitysharjoituksia, mikrotaukoja ja tiedostavan läsnäolon harjoitteita.

+ Kirjautuminen on helppoa. Käyttöliittymä ehdottaa heti ensimmäistä mikrotehtävää. Se on ”ota hetki itsellesi”. Keitän kupin teetä ja juon sen katsellen ulos ikkunasta. Toimii.

+ Tehtävät todella vievät korkeintaan pari minuuttia, eikä niiden suorittamiseen muodostu korkeaa kynnystä.

– Monet tehtävistä tuntuvat hieman liian höttöisiltä omaan makuuni. Olisin tarvinnut konkreettisempia ohjeita tehtävien suorittamiseen.

Hinta: Itse sovellus on ilmainen, mutta sen sisällä on ostoja. Esimerkiksi KonMari-siivousopas ja kahden viikon stressinlievityskurssi maksavat 2–4 euroa.

Kenelle sopii? Stressaantuneelle, joka kaipaa pikaista apua.

Arvosana (1–5): 3

Malla Murtomäki

Kaikki testatut sovellukset (Streaksia lukuunottamatta) toimivat sekä iOS- ja Android-laitteilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla