Kodin Kuvalehti
Ehkä olisi aika lähteä lenkille? Kuva: Shutterstock
Ehkä olisi aika lähteä lenkille? Kuva: Shutterstock

Pääsykokeet lähestyvät! Jos haluat saada paljon asioita painumaan nopeasti muistiin, on pänttäysputki syytä keskeyttää välillä ja nostattaa sykettä.

Ravitsevaa ruokaa ja riittävästi unta – siinä hyvä alku tiukkaan pääsykoepänttäysputkeen. Niiden lisäksi on kuitenkin vielä olemassa konsti, jota kannattaa varmasti kokeilla: oppimistuloksia voi parantaa myös liikunnalla.

Sydämen sykettä nostava liikunta saa muistissa ihmeitä aikaan. Useat tutkimukset todistavat, että aivojen hippokampuksessa syntyy kuntoilun aikana uusia soluja ja yhteyksiä eri aivoalueiden välille. 

Jos hyödyn muistille haluaa maksimoida, voi yrittää ajoittaa liikunnan oikein. Olennaista näyttäisi olevan, että liikkumisen yhdistää oppimisen ”kylkeen”, kertoo Psychology Today -lehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tunti treenin jälkeen muistiin tarttuminen on jo heikompaa.

Voit kokeilla seuraavaa kontia: kun tarkoituksesi on painaa mieleen jotain uutta, teepä se joko hiukan ennen tai hiukan jälkeen liikunnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Psychology Today -lehden mukaan aivojen muistamista hoitavat osat ovat erityisen vastaanottavaisessa tilassa ainakin 15 minuuttia keskiraskaan tai raskaan kuntoilun jälkeen. Jos knoppitietoa alkaa päntätä vasta tunti liikkumisen jälkeen, muistisoluihin tarttuminen voi olla jo heikompaa.

Poistu siis välillä lukukammiosta ja kokeile avata tenttikirja vaikeasta kohdasta vaikkapa juoksulenkin tai kuntosalitreenin jälkeen.

Liikkujan muistisolut rappeutuvat hitaammin

Reippaan liikunnan on havaittu ylläpitävän yleiskunnon ja lihaskunnon lisäksi myös aivotoiminnan vireyttä. Tästä todistaa muun muassa Illinoisin yliopiston tutkimus, jossa yli 55-vuotiaiden koeryhmäläisten aivot magneettikuvattiin.

Parhaassa fyysisessä kunnossa olevien aivoissa todettiin kaikkein vähiten muistiin liittyvien alueiden rappeutumia.

Aineenvaihduntaa lisäävän ja sykettä nostavan liikunnan yhteydet muistiin on todettu myös tutkimuksissa, joissa on kartoitettu muistisairauksien syitä ja riskitekijöitä. Aerobisen liikunnan on todettu vähentävän myös Alzheimerin taudin riskiä.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Testaa, toimiiko!

  • Kirjoita lapulle 20 itsellesi vierasta englannin tai muun kielen sanaa ja niiden suomenkieliset vastineet. Laita lappu talteen.
  • Pänttää niitä seuraavana päivänä ennen sykettä nostavaa liikuntaa ja sen jälkeen.
  • Tee seuraavana päivänä itsellesi testi: kuinka monta sanaa muistat?
  • Toista testi vastaavasti uusilla sanoilla, mutta ilman liikuntaa. Kerro kommenttikentässä, muistitko enemmän aiemmalla kerralla!
Sisältö jatkuu mainoksen alla