Stressaantuneen mielen rauhoittamiseen on monia keinoja, yksi niistä on tietoinen läsnäolo. Aloita antamalla aikaa väsyneelle mielelle ja pysäytä huolikone.

 

Sitä voi uupua huomaamattaan. Opettajan työssä väsynyt kertoo: ”Hain apua väsymykseen monesta suunnasta, lääkäreiltä, vyöhyketerapiasta ja akupunktiosta. 

Työterveyspsykologi oli ensimmäinen, joka pyysi pohtimaan, voisiko syynä olla pitkään jatkunut stressi. Väsyin työpaikalla nopeasti ääniin ja muuhun ärsykevirtaan. Ja minä sentään olen aina pitänyt opettajan työstäni! Tosin olen tehnyt sitä aina varsin pedantisti.

Perfektionistina olen jatkuvasti ajatellut, kuinka voisin seuraavana päivänä vielä paremmin tukea sekä oppilaita että heidän vanhempiaan. Kotona olen ollut ahkera kodinhengetär, joka pesee, puunaa ja ruokkii muut. Omat tarpeet jäävät viimeisiksi ja lopulta unohtuvat.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuinka perfektionismiin taipuvainen voisi välttää uupumuksen?

Psykologi Heli Nurmi antaa kuuden kohdan ohjelman, jonka avulla opit keskittymään itseesi ja tähän hetkeen. Mindfulnessista tutut taidot auttavat suuntaamaan energian oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

1. Pysähdy ja arvioi

Jos päivät ovat pelkkää suorittamista, tee kalenteriin tilaa itsellesi. Ota aikaa väsyneelle mielelle ja itsetutkiskeluun. Lähde vaikka kävelylle tai istu alas. Arvioi voimiasi hyväksyvällä asenteella. Mitkä asiat elämässä kuormittavat, mitkä antavat voimia? Kun kirjoitat asiat muistiin, tilanne hahmottuu konkreettisemmaksi. Entä millaisia mieltä rasittavia ajatusmalleja ehkä toistat?

 

2. Aseta tavoite

Listaa, mihin kuormittavista asioista voit itse vaikuttaa, mihin et. Tartu vaikka yksi kerrallaan niihin, joita voit muuttaa. Elämää helpottavia  vaihtoehtoja löytyy yleensä aina. Ehkä voit ideoita niitä esimiehen, työkaverin, puolison tai ystävän kanssa. On hyvä asettaa paineita helpottava tavoite, niin muistaa suunnistaa arjessa oikein. Asioista, joihin ei itse voi vaikuttaa, voi opetella päästämään irti.

 

3. Pysäytä huolikone

Mitä ajattelet juuri nyt? Huoliako? Haasta ajatteluasia: ovatko ajatuksesi todella totta vai liioitteletko uhkakuvia? Ehkä olet unohtanut, että asiat voivat mennä hyvinkin. Kun huoli iskee, se on vain yksi ajatusvaihtoehto. Kokeile päästää siitä irti.


4. Määrittele arvosi ja karsi

Mitkä asiat kuuluvat hyvään elämääsi? Jos terveys on tärkeää, toimi sen eteen. Hyväksy ajatus, että aika on rajallista ja anna sitä arvojesi mukaiselle tekemiselle. Toisen hyvinvointia lisää rentoutuminen, toisen vauhdikas liikunta. Mikä tukee sinun jaksamistasi? Karsi voimia kuluttavia asioita ja unohda sanat ”pitäisi” tai ”on pakko”.

 

5. Tunnista tunteesi ja hyväksy ne

Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Kuulostele, oletko tyytyväinen, levoton, ahdistunut tai surullinen? Tee havaintoja suhtautumisestasi tunteisiin. On luonnollista haluta tuntea miellyttäviä tunteita ja vältellä ikäviä. Kaikilla on joskus vaikeuksia, ja niihin liittyvät negatiiviset tunteet olisi hyvä hyväksyä, ettei voimia kulu niiden väistelyyn.

 

6. Harjoittele läsnäoloa

Tietoista läsnäoloa opettavat mindfulness-harjoitukset auttavat päästämään irti menneen ja tulevan huolehtimisesta. Huomaatko kantavasi  niihin liittyviä taakkoja? Sen purkaminen tekee hyvää. Läsnäolon taito auttaa osaltaan pääsemään tähän hetkeen. Opettele päästämään irti uuvuttavista, samaa rataa kulkevista ajatuskuvioista. Kun mieli rauhoittuu, myös fyysiset stressioireet helpottavat.

 

Asiantuntija: Heli Nurmi, kognitiivinen psykoterapeutti, psykologi. Psykologi- ja psykoterapiapalvelut Heli Nurmi.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla