Kodin Kuvalehti
Aina ei tarvitse olla käytettävissä. Ota välillä omaa aikaa, jolloin kukaan toinen ei odota eikä vaadi sinulta mitään. Kuva: Shutterstock
Aina ei tarvitse olla käytettävissä. Ota välillä omaa aikaa, jolloin kukaan toinen ei odota eikä vaadi sinulta mitään. Kuva: Shutterstock

Jos jatkuvasti on korvana muiden murheille ja pitämässä huolta toisista, saattaa itse salakavalasti uupua. Asiantuntija listasi kymmenen keinoa, joilla omasta jaksamisesta kannattaa huolehtia.

Myötätunto on merkki siitä, että kykenee välittämään muista ihmisistä ja samastumaan heidän kokemuksiinsa, kouluttaja Franz Schnider sanoo.

Nyky-yhteiskunnassa on kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin tarvetta niille, jotka uskaltavat olla ihmisiä ihmisille.

– Empatia on tärkeä asia, mutta tekee meistä myös haavoittuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se voi johtaa stressiin ja väsymykseen, myötätuntouupukseen, muistuttaa Schnider, joka kouluttaa muun muassa sosiaalialan ammattilaisia aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotta jaksaa auttaa muita sopivasti, on tärkeää pitää huolta itsestään. Schnider kehottaa muistamaan ainakin nämä kymmenen asiaa.

  1. Tutustu omaan tunnemaailmaasi. Miltä vihani tuntuu? Miltä suruni tuntuu? Entä väsymys? Muista, että kaikki tunteet ovat sallittuja ja jokaisella on tarkoitus.
  2. Ota omaa aikaa. Jokainen tarvitsee sitä. Rauhoitu yksin.
  3. Puhu toisten kanssa. Myös sinulla on oikeus jakaa omia asioitasi, tunteitasi ja kokemuksiasi. Älä tyydy kuuntelijan rooliin.
  4. Säätele omia odotuksiasi. Mitä vaadit itsestäsi? Vääristä tai liian korkeista odotuksista seuraa syyllisyyttä ja pettymyksiä.
  5. Mieti, missä roolissa olet. Mitkä asiat kuuluvat sinulle, mitkä eivät? Et ole terapeutti, vaan ystävä tai läheinen.  
  6. Hyväksy se, ettet aina voi auttaa tai antaa neuvoa. Usein riittää, kun kuuntelet toista.
  7. Liiku kylliksi, nuku ja syö hyvin. Valitse harrastus, joka saa ajatuksesi muualle.
  8. Aseta rohkeasti rajat. Lentokoneessakin käsketään laittaa ensin happinaamari itselle ja auttamaan vasta sitten toista.
  9. Muista, ettet ole vastuussa kenenkään elämästä, etkä hänen tunteistaan.
  10. Jos uuvut, ota yhteys ammattilaiseen saadaksesi apua. Uupunut ihminen ei pysty hoitamaan itseään pelkällä omalla voimallaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla