Meidän Perhe
Lapsiin liittyvät asiat asettuvat usein muistin ruuhkassa etusijalle. Silloin ei ole mikään ihme, että muut asiat unohtuvat. Kuva: Shutterstock
Lapsiin liittyvät asiat asettuvat usein muistin ruuhkassa etusijalle. Silloin ei ole mikään ihme, että muut asiat unohtuvat. Kuva: Shutterstock

Tuntuuko siltä, että perhearki sulatti aivot? Se johtuu siitä, että aivokapasiteetti on rajallinen.

Lapsella on repussaan varapaita, jääkaapista löytyy kaksi litraa maitoa, anoppi tulee auttamaan ensi viikon tiistaina kello viisi. Pakolliset asiat ovat kirkkaina mielessä, mutta iltapäivällä hiipii mieleen epäilys: Miksi kumppani näytti niin kireältä aamulla? Olenko unohtanut jotakin?  

Ihan tavallinen tilanne ruuhkavuosia elävällä ihmisellä on se, että oma hääpäivä saattaa unohtua kokonaan, kun muistettavana on miljoona muuta asiaa. Se on kiusallista, mutta ihan normaalia, lohduttaa aivotutkija Mona Moisala.

– Aivokapasiteetti, erityisesti kyky muistaa, on rajallinen, Moisala sanoo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Pystymme pyörittämään mielessämme kolmesta viiteen asiakokonaisuutta kerrallaan. Jos yritämme muistaa enemmän, jokin asia putoaa muistista pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ulkoista ja nuku

Koska lapsiin liittyvät asiat on pakko hoitaa, ne asettuvat tiedostamatta muistin ruuhkassa etusijalle. Silloin ei ole Moisalan mukaan mikään ihme, että muut asiat unohtuvat. Stressi on muistille lisärasite. 

Avuksi hän kehottaa ottamaan kaikki hyvät keinot: 

  1. Muista armo. Unohteluun kannattaa suhtautua lempeästi, sillä se on täysin luonnollista.
  2. Ulkoista kaikki mahdollinen. Jos vain voit, tilaa ruoka kotiovelle. Käytä siivous- ja lastenhoitoapua aina, kun mahdollista. Jätä naapurille vara-avain, jos oma unohtuu jonain aamuna eteiseen. 
  3. Kirjoita ylös. Laita menot heti kalenteriin. Aseta kännykkä hälyttämään tärkeistä jutuista. Käytä huoletta muistilappuja. 
  4. Nuku. Kun pienten lasten vanhemmasta tuntuu siltä, että omat aivot olisivat sulaneet jonnekin, syynä on todennäköisesti univaje. Unen puute vaikuttaa suoraan aivojen toimintakykyyn. 

Ja vaikka käytät kaikkia apukeinoja, jokin voi silti unohtua. Sekään ei ole Mona Moisalan mukaan ole välttämättä hälytysmerkki. 

– Omasta muistamattomuudesta kannattaa huolestua vasta, jos tuntuu, ettei enää selviä arjesta, hän sanoo.

– Sillloin täytyy varata aikaa levolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla