Moni tekee nyt poikkeusoloissa etätöitä, ja samalla kotikonttorityöskentelyn varjopuolet ovat kaivautuneet esiin. Aivotutkijan vinkeillä voit kuitenkin päihittää keskittymiskykysi ongelmat.

Työntekoa parvekkeella kahvia siemaillen, peiton alla makoillen tai vaikka laiturin nokassa. Normaaleissa olosuhteissa etätyöllä on oma kannattajakuntansa, joka kokee olevansa aikaansaavampi ja keskittyneempi kotona.

Asiantuntijoiden mukaan asia on juurikin näin: kotona voi keskittyä paremmin kuin avokonttorissa. Näinä aikoina koti voi kuitenkin olla aivoille suurempi rasite kuin avokonttori. Näin arvioi Mona Moisala, joka on Heltti Oy:n työterveyspsykologi ja aivojen asiantuntija.

Toisin kuin työpaikalla, kotona jatkuvat keskeytykset ovat usein täysin irrallisia työmaailmasta: pyykit unohtuivat koneeseen, kissa tulee puskemaan päätään jalkaa vasten tai lapset alkavat riehua. Naapurikin päätti alkaa porata seinää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Ajattelutavan muutokset ja huomion suuntaaminen täytyy tapahtua sekunnissa hyppäämällä, mikä on raskasta aivoille ja ajattelulle. Keskeytykset kuormittavat aivoja nyt erityisen paljon, Moisala sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moisalan mukaan ihmisen kyky käsitellä montaa asiaa samanaikaisesti on rajallinen. Keskittymiskykykin vaatii siis huoltoa. Esimerkiksi puhelimen sulkeminen sekä yhden asian kerralla loppuun tekeminen auttavat jo selvittämään ajatuksien takkuja. Mikäli keskittymiskykyään ei ole pyrkinyt vaalimaan aikaisemmin, se kostautuu viimeistään nyt, kun töitä tehdään kotoa käsin ja uudet rutiinit ovat vielä hakoteillä.

Koronan aiheuttama murrosvaihe voi olla loistava tilaisuus kiinnittää huomiota omiin tapoihin ja muuttaa niitä. Tuttujen rutiinien katoaminen avaa siis uusia mahdollisuuksia.

Näin voit elvyttää keskittymiskykysi vaikka samantien

Syytä huoleen ei ole, vaikka ajatukset olisivatkin päässeet vaeltamaan ja päässä tuntuisi, kuin siellä olisi sata televisiokanavaa samanaikaisesti auki. Moisala antaa parhaat vinkit, joilla keskittymisen saa halutessaan kuriin.

Kun huomaat, että ajatuksesi lentävät ja niin sanotusti ”multitaskaat” ilman yhtäkään järkevää lopputulosta, pysähdy ja unohda tehtävät hetkeksi. Tärkeää olisi tarkastella omia ajatuksia. Multitaskaamisen tunnistaminen on Moisalan mukaan jo itsessään haastavaa aivotreeniä ja merkittävä askel kohti parempaa keskittymiskykyä.

Seuraavaksi Moisala kertoo tehokkaan vinkin, jolla voit saada jo puolessa minuutissa keskittymiskyvyn palaamaan. Hän kehottaa vetämään viisi syvää henkäystä ja palaamaan tekemisen pariin vasta pienen aikalisän jälkeen.

Kun ajatukset on hetkeksi viety toisaalle, on helpompaa asettaa tehtävät tärkeysjärjestykseen.

– Karsi kahdesta kolmeen selkeää työtehtävää etätyöpäivän tavoitteiksi. Voit kirjoittaa muut mielessäsi pyörivät ajatukset konkreettisesti ylös, Moisala vinkkaa.

Tee tärkeimmät hommat aamupäivällä

Etätyöpäivän suunnittelun kannalta tärkeää olisi tunnistaa henkilökohtaisesti tehokkain aika työskennellä. Aivoja tutkinut Moisala tietää, että valtaosalla ihmisistä virkein tila ajoittuu aamupäivään. Siihen kannattaakin hänen mukaansa raivata parin tunnin pätkä, jonka aikana hoituvat vaativimmat työtehtävät.

Aamut ja iltapäivät kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyhittää esimerkiksi sähköpostien lukemiselle, sillä se ei vaadi veitsenterävää tarkkaavaisuutta.

Myös aivoasiantuntijan aivot käyvät toisinaan kierroksilla ja keskittyminen herpaantuu. Moisalalle paras täsmälääke on pitää pieniä taukoja kotitoimistossa.

– Esimerkiksi joogaamisen olen havainnut toimivaksi keinoksi, hän kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla