Sport
Rääkkikuuri vai iloa tuovaa tekemistä? Kuva: Shutterstock
Rääkkikuuri vai iloa tuovaa tekemistä? Kuva: Shutterstock

Tärkeintä on välttää tiukkoja kuureja, jotka vievät kehon ja mielen stressitilaan, muistuttaa psykologi.

Käsi sydämellä: liikutko kuuriluontoisesti vai onko liikkuminen sinulle säännöllinen tapa arjessa? Jos vastaat ensimmäiseen kyllä, mieti vielä hetken. Bikinikunto rantalomalla voi olla hyvä tavoite, mutta tiukka treenaaminen kostautuu yleensä jossain vaiheessa. Kun tavoite on saavutettu ja matka on ohi, treeni ei enää ehkä jaksakaan kiinnostaa. 

Jos voimat ovat ihan lopussa eikä motivaatiota riitä enää salille kampeamiseen, kroppa ja mieli on yksinkertaisesti vedetty liian tiukille. Voi tuntua, että jokainen solu huutaa lepoa. Silloin onkin järkevää levätä ja antaa kehon palautua.

Pysyvä muutos tuo tuloksia

Ylimitoitettu tehotreeni voi vaihtua lähes totaaliseen liikunnan lopettamiseen. Kun liikunta jää elämästä ja kalenteria täyttämästä, lohtua ja tekemistä on helppo hakea herkuista, jotka olivat ehkä ennen pannassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kuuri on painonhallinnassakin yleensä joko väliaikaista tai jonkin startti. Tiukalla kuurilla keho ja mieli ajetaan stressitilaan, joka vaatii veronsa. Siitä edetään välttämättömään palautumisvaiheeseen eli lepoon, toteaa urheilu- ja liikuntapsykologi Leena Matikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miten sitten päästä eroon kuuriajattelusta ja saada liikunta osaksi arkea?

Matikan mukaan tärkeintä on saada liikkumisesta niin mielekästä, että sitä haluaa jatkaa.

– Jos ainoa mitä odottaa, on saada vihdoinkin levätä, vika on ollut ohjelmassa, ei sen toteuttajassa. Silloin kannattaa pysähtyä miettimään seuraavia: Jos treenaaminen äärirajoilla tuntuisi oikeasti hyvältä, eikö sitä haluaisi jatkaa, vaikka tavoite on saavutettu? Jos tavoitteessa pysyminen vaatisi liian kovaa ja nautinnotonta puurtamista, onko tavoite ylipäätään realistinen?

Rääkkäävien kuurien sijaan on parempi ajatella pitkällä tähtäimellä ja tehdä muutoksia, joista voi tulla pysyviä. Pysyvyydessä avainasema on mielekkyydellä: saanko oikeasti mielihyvää ja muuta positiivista palautetta.

– Vaikka parempaan kuntoon hakeutuisikin ensin rajuilla otteilla, kannattaa viimeistään sen jälkeen pohtia, mikä oli kivaa, mikä työlästä ja millaisia tuntemuksia treenit herättivät. Jos treenejä saa muokattua mielekkäämmäksi, niitä haluaa ja jaksaa jatkaa, Matikka muistuttaa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla