Jos työpaikalla ei ole riippuvainen hankasta tyypistä, voi hänelle jopa virnuilla. Toisin on, jos olet riippuvainen. Sietämisen ensimmäinen aakkonen: pysy aikuisena ja ole kohtelias kaikille. 

Ensi tapaaminen on tärkeä, mutta vedämme siitä aivan liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä: Uusi pomo ei huomannut minua lainkaan, hän aikoo antaa minulle potkut!

Lähdemme siis peukaloisen tiedoilla tekemään jättiläisen päätelmiä. Ja ensivaikutelma on usein vaikea muuttaa, vaikka se valehtelisikin.

– Kannattaa jarruttaa omia ensi päätelmiään ja yrittää kontaktia uudemman kerran. Ärtyisä voi paljastua ihan kivaksi. Ehkä hänellä olikin vain
huono päivä, sanoo psykologi Liisa Uusitalo-Arola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli jos ensitapaaminen on jäätävä, ei pidä heti lähteä välttelemään tai väittelemään. Uudelleen vain areenalle ystävällisesti ja ilman  ennakkoluuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tärkeää olisi myös löytää syy ärsyttävään käytökseen: Itsekehussa lilluva ei välttämättä ole niin varma itsestään. Ehkä hän yrittää vain saada toiset näkemään oman arvonsa. Äkäisen naamion takaa voi paljastua mitä kiltein tyyppi, ja töksäyttelykin saattaa olla vain paha tapa.

Neuvottelukyky ratkaisee 

Työpaikan ihmissuhteissa vaikuttaa se, missä määrin olemme riippuvaisia toisistamme. Jos hankalan kanssa ei ole riippuvuussuhteessa, voi jopa nauraa toisen edesottamuksille, mutta riippuvainen ei pysy ohittamaan toisen tekemisiä. 

Nykyinen esimieheni ajaa vain omaa etuaan. Me alaiset teemme hommat, mutta hän ottaa kunnian.

– Se vaikuttaa, onko vaikea ihminen esimiehesi, alaisesi vai työtoverisi. Jonkun kanssa tulisi hyvinkin kaverina juttuun, mutta esimiehenä
hän voi tuntua sietämättömältä, Liisa Uusitalo-Arola pohtii.

Sekä työtoverissa että pomossa tärkeintä on ennakoitavuus ja neuvottelukyky. Ja neuvotteluhalu. 

– Silloin syntyy turvallisuudentunne. Voimme luottaa, että sovittu pitää ja etenemme suunnitelman mukaisesti.

Neuvottelutaidot ovat ensiarvoisia. Kun ne ovat kunnossa, alainen kokee, että myös hänen sanomisillaan on painoarvo. Ja kun myös alaiset
osaavat joustaa, esimies kokee, että työpaikan visiot ovat kaikkien tiedossa. Silloin puhalletaan yhteen hiileen.

Malttia, malttia ja malttia…

Jos pitäisi tehdä tiivistä yhteistyötä eikä ole puhevälejä, homma ei toimi ainakaan pitemmän päälle. Onko silloin muuta keinoa kuin lähteä?

– Kannattaa tutkia myös itseä. Miten käyttäydyn tätä ihmistä kohtaan? Olenko ystävällinen, kuuntelenko ikävää työtoveriani? UusitaloArola kysyy.

Melko varmaa on, että hankalalta tuntuva onkin jonkinlainen peili: Mihin arkaan pisteeseen ärsyttävä ihminen koskettaa? Mikä omassa henkilöhistoriassani nostaa esille niin voimakkaan tunteen, etten hallitse sitä?

Tärkeä on myös oivaltaa, että kaikista ei tarvitse pitää. Riittää, että tulee toimeen. Ja ainakin suurella työpaikalla voi vältellä ja vetäytyä etäämmälle.

– Kun pysyy maltillisena ja menee itseensä, myönteistä palautetta saattaa tulla yllättävältä taholta. 

SIETÄMISEN AAKKOSET

  • Pysy aikuisena ja ole kohtelias kaikille.
  • Mieti ennen kuin puhut pahaa toisesta.
  • Muista, että toisen käytös ei ole sinun vastuullasi.
  • Tutki myös itseäsi: oletko itse ystävällinen?
  • Hae tukea esimieheltä, jos tilanne ei helpotu.
  • Etäännytä itsesi hankalasta tyypistä, tuuleta muualla.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Asiantuntijana Liisa Uusitalo-Arola, työn ja organisaatioiden erikoispsykologi, kouluttajapsykoterapeutti (KAT).

Sisältö jatkuu mainoksen alla