Jokaisessa kymmenen hengen porukassa on muutama, joka tuntee olonsa toisten seurassa epämukavaksi. Testaa, kuulutko sinä heihin ja tee sen jälkeen mielikuvaharjoitus.

Tee ensin testi

Arvioi, ahdistavatko sinua seuraavat tilanteet.

Oireita pelosta ovat esimerkiksi punastuminen, hikoilu, käsien vapina, äänen väriseminen, sydämen tykyttely, vatsakipu tai huimaus.

  •  julkinen esiintyminen
  • yhteinen ruokailu
  • kahvitilaisuus
  • esitellyksi tuleminen
  • juhlat tai kokoukset
  • työhaastattelu
  • yleisen vessan käyttö
  • ostosten teko
  • neuvon kysyminen
  • puhelimella soittaminen
  • hississä olo muiden kanssa
  • julkisen kulkuneuvon käyttö
  • toisen käytöksestä huomauttaminen

Toimi näin, kun jännittää

Jos koet jotkut tilanteet selvästi ahdistavina, toistuva, sopiva ja hallittu tietoinen altistus vähentää ahdistusta pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. Mene tilanteisiin ensin mielikuvissa, näe itsesi tyynenä ja ystävällisenä.
  2. Mielikuvaharjoituksen jälkeen lähde tilanteisiin ja tapaamisiin, jotka ovat sinulle tärkeitä tai jotka muuten rikastuttavat elämääsi.
  3. Jännittävässä tilanteessa siirrä huomio pois itsestäsi. Voit esimerkiksi kuunnella oikein tarkasti, mitä sanotaan. Huomion siirtäminen pois jännittämisen oireista vähentää niitä jo muutamassa minuutissa.

Näin saat rohkeutta lisää

  • KATSEKONTAKTI
    Katsekontakti on sosiaalisten taitojen perusta, jonka päälle muu vuorovaikutus rakentuu. Katsekontaktin myötä tilanteesta tulee yhteisesti jaettu ja ilmapiiristä avoimempi.
  • KUUNTELEMINEN
    Anna tilaa toisen puheelle, voit nyökytellä, esittää lisäkysymyksen tai toistaa kuulemasi osoittaaksesi, että olet kuunnellut toista.
  • KESKUSTELU
    Pyri ystävälliseen äänensävyyn. Esitä oma mielipiteesi tai tee lisäkysymyksiä jatkaaksesi keskustelua.
  • JÄMÄKKYYS
    Jämäkällä käytöksellä tarkoitetaan oman mielipiteen tai oikeuksien ilmaisemista selkeään mutta ystävälliseen sävyyn.
  • MINÄ-PUHE
    Kun perustelet asiaasi, käytä minä-puhetta: minusta tuntuu, minusta olisi mukavaa, olen sitä mieltä, haluaisin...
  • PYYDÄ NÄTISTI
    Esitä pyyntö ystävälliseen sävyyn: Voisitko laittaa astiat tiskikoneeseen?

Lisää hyviä rohkeusharjoituksia löydät täältä:

  1. mielenterveystalo.fi/mielenhyvinvointi
  2. mielenterveystalo.fi/tyyni
  3. mielenterveysseura.fi/oiva

Asiantuntija: Jan-Henry Stenberg, psykiatrian linjajohtaja, HYKS.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue lisää Ahdistuneisuushäiriöstä Käypä hoito -suosituksesta.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla