Alasti julkisella paikalla? Tai irtosiko hammas? Jos näet aina saman unen, se muistuttaa sinua jostakin, sillä uni on kuin peili. Toistuvasta painajaisesta voi myös päästä eroon. 

Jos löydät itsesi yö yön perään samasta pulasta, kannattaa miettiä: mistä uni sinua muistuttaa vai treenaako se sinua tulevaan?

Painajaiset vievät voimia, mutta ne ovat kuitenkin vain peili. Unien avulla voi kiinnittää huomiota siihen, onko itse elämänsä ohjaimissa, jumissa vai hurjasteleeko kenties liiankin lujaa.

Painajaiset kuvastavat valve-elämän tapahtumia. Painajainen on kuin palohälytin, se vie huomion hyvinvointia uhkaavaan asiaan. Unessa mikään elementti ei ole sattumaa, vaan yksityiskohdat liittyvät elämänhistoriaamme.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Joku jahtaa

Jos vaikka vanha koulukaverisi jahtaa sinua unissasi, mieti, miten kuvailisit häntä. Jos mieleesi tulevat adjektiivit kateellinen, petollinen ja arvaamaton, pohdi, löytyvätkö nuo piirteet jostakin nykyisen elämäsi ihmisestä tai osittain jopa itsestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin pääset jyvälle, mitä uniesi jahtaaja symboloi elämässäsi.

Olet loukussa

Jos olet toistuvasti loukussa unessa, onko tunne jollakin tavoin tuttu myös reaalielämästä? Unen tapahtumapaikallakin on merkitystä.

Pohdi, mitä olet kokenut tapahtumapaikalla, johon painajainen sijoittuu?

Hampaat irtoavat

Lähes jokaiselle on tuttua hampaiden irtoaminen unessa.

Moni meistä narskuttelee tai puree unessa hampaitaan yhteen, ja jokaisella on myös kokemusta ainakin maitohampaiden irtoamisesta.

Olet myöhässä, putoat jostain — tai olet alasti julkisella paikalla

Myöhästymisunet saattavat piinata, kun on ylibuukannut kalenterinsa tai hukannut tärkeän mahdollisuuden.

Putoamisunia nähdään usein nukahtamisvaiheessa, kun lihakset rentoutuvat, mutta myöhemmin yöllä nähtyjen putoamisunien taustalla voi olla sekin, että itsestä tuntuu, että elämältä putoaa pohja tai ei saa tarvitsemaansa tukea muilta.

Myös alasti julkisella paikalla pyrähtely voi viestiä turvattomuuden tunteesta ihmissuhteissa.

Jäät ansaan tai et löydä vessaa

Ansaan jääminen tai verkkoon sotkeutuminen saattaa taas vihjata siitä, että elämä on ajautunut umpikujaan. Kun tilanne junnaa yöllä, se todennäköisesti junnaa myös päivällä.

Se, että unessa etsii vessaa eikä löydä kuin likaisen toiletin tai törmää lasiseinään, voi kertoa siitä, että oikeasti on kauhea pissahätä!

Olet hukkumassa — tai purjeveneessä

Tukkoisesta nenästä kärsivä taas voi nähdä unta hukkumisesta, ja sängynreunalle unessa liukunut jalka voi aiheuttaa tunteen kuin hoippuisi kallion kielekkeellä.

Intohimoiselle purjehtijalle purjehdusunilla on aivan eri merkitys kuin purjeveneestä tippuneelle ja täpärästi pelastuneelle.

Unessa varaudut uhkaan

Painajaisten teemat ovat samankaltaisia ympäri maailmaa: ajetaan takaa, ollaan loukussa tai muutoin vaarassa. Vaarallisten eläinten lähellä asuvien unissa saattavat tosin vilahtaa tavallista useammin petoeläimet.

Uhkasimulaatioteorian mukaan unet heijastavat tapahtumia, jotka ovat esi-isillemme olleet kriittisiä. Jos unissa harjoitellaan tilanteiden tunnistamista ja niistä selviytymistä, ne aivojen osat, jotka vastaavat uhkaan reagoimisesta, toimivat nopeammin.

Uni on hieman kuin lentosimulaattori: lentäjät harjoittelevat simulaattorissa tilanteita, jotka ovat liian vaarallisia harjoitella oikealla lentokoneella. Ne joilla oli tehokas uhkasimulaattori, selviytyivät todennäköisemmin hengissä ja siirsivät lapsilleen saman mekanismin. Siksi nykyihmisetkin näkevät vaaraunia, vaikka elävät hyvin turvallisesti.

Keksi onnellinen loppu

Toistuvasta painajaisesta voi myös päästä eroon. Usein painajaisiin puree parhaiten kognitiivinen työskentely. Tällöin unta käydään mielikuvissa läpi ja keksitään sille onnellisempi, vaihtoehtoinen loppu eli tehdään aivoihin niin sanottu kilpaileva muistijälki.

Esimerkiksi putoamispainajaisen onnellinen loppu voi olla lentäminen. Kun sama putoamispainajainen jälleen nukkuessa aktivoituu, toivotaan, että siihen saadaan harjoittelun avulla onnellinen loppu.

Joogaaminenkin voi auttaa

Myös rentoutumishetki tai joogaaminen ennen yöpuulle menoa rauhoittaa ja hillitsee painajaisia. Jos rentoutuminen tuntuu yksin vaikealta, rentoutuskursseilta saa hyviä eväitä jatkoon.

Unet opettavat ja pysäyttävät kuuntelemaan omaa elämää. Ymmärtämättä jäänyt uni on kuin avaamaton kirje. Alitajunnasta kumpuavat unet ovat monesti tietoista mieltämme edellä.

Myös unipäiväkirjan pidosta voi olla hyötyä. Kun aamulla muistelee, millaista unta on nähnyt ja jopa kirjoittaa niitä ylös, vastaanottaa alitajunnan viestit jo ennen kuin asiasta on valveilla ehtinyt muodostua ongelma.

Asiantuntijoina psykologi Anna Riihimäki ja psykologian tohtori Katja Valli.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla