Tiibetiläinen äänimalja on helppo tapa testata sound healingia kotona. Kuva: Shutterstock
Tiibetiläinen äänimalja on helppo tapa testata sound healingia kotona. Kuva: Shutterstock

Sound healing on ikivanha perinne, mutta tuoreet tutkimukset esittävät sille aika lupaavia terveysvaikutuksia. 

Yksi vuoden 2019 suurimmista palautumistrendeistä on oikeasti satoja vuosia vanha. Sekä julkkikset että urheilijat intoilevat sound healingista eli ääniterapiasta. 

Moni perinteisistä soittimista ja menetelmistä on peruja Aasiasta, esimerkiksi Tiibetistä tai Kiinasta, jossa ääniterapiaa on käytetty jo vuosisatojen ajan. Nyt trendi on levinnyt isosti länteenkin, ja maailman joogasaleilla on omia ääniterapialle pyhitettyjä tunteja. Äänimaljahieronnat ja sointukylvyt yleistyvät, ja jotkin retriitit on peräti kokonaan pyhitetty sound healingille. 

Sound healingin ideana on saada aikaan oikealla taajuudella soiva tasainen ääni, joka rentouttaa sekä kropan että mielen kokonaisvaltaisesti. Sama vaikutus on esimerkiksi valkoisella kohinalla (white noise), joka kuulostaa radiokanavan rätinältä tai telkkarin lumisateelta. Moni käyttää valkoista kohinaa esimerkiksi keskittymisen tai nukahtamisen apuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joidenkin tutkimusten mukaan tällaiset äänet voivat helpottaa stressiä ja kipua – jopa vauhdittaa lihasten palautumista treenin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ääniterapiassa hyödynnetään usein äänen taajuuksien rentouttavaa vaikutusta. Äänimaljahieronta ja sointukylvyt hoitavat kehoa ja saavat sen värähtelemään. Kehon omat sisäiset paranemisjärjestelmät aktivoituvat samalla kun keho rentoutuu. 

Jos tahdot kokeilla kotona, testaa esimerkiksi joogasaleilta tuttua tiibetiläistä äänimaljaa. Se tuottaa soitettaessa miellyttävää, kaikuvaa ääntä, joka rentouttaa takuutehokkaasti ja auttaa keskittymään. Om!

Kolme tapaa käyttää sound healingia

  1. Binauraaliset äänet eli binaural beats. Tietyllä taajuudella soivia ääniä, jotka rentouttavat ja auttavat keskittymään. Äänimaailmoja voi hakea esimerkiksi Youtubesta tai puhelinappseista. Testaa esimerkiksi sovellukset ExBeats tai Brainwaves.
  2. ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). Tarkoittaa kihelmöivää, rentouttavaa tuntemusta, joka on sukua kylmille väreille. Monella reaktion saavat aikaan pehmeät, kuiskuttelun tapaiset äänet. Suosituimmilla ASMR-videoilla on peräti miljoonia katseluita. Ilmiötä on tutkittu varsin vähän, mutta alustavien tulosten perusteella ASMR-tuntemukset voivat auttaa stressinlievitykseen ja nukahtamiseen. 
  3. Klassinen musiikki. Rauhallisella musiikilla on samankaltaisia vaikutuksia. Esimerkiksi klassinen barokkimusiikki, jonka rytmi vastaa luontaista leposykettä, voi laskea aivojen sähköaaltojen taajuuden tasolle, jossa mieli on vastaanottavaisempi kuin normaalissa valvetilassa.

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla