Vaikka rehellinen tunteiden ilmaisu pitää terveenä, tunteita on myös opittava ilmaisemaan toisia vahingoittamatta. Kokeile näitä keinoja, kun suuttumus kuohahtaa.

RAIVOAMINEN EI AUTA

Vielä 10–15 vuotta sitten ajateltiin, että vihasta pääsee, kun sen purkaa raivona ulospäin: huutaa metsässä, hakkaa tyynyä tai muuta vastaavaa.

Uusimpien tutkimusten mukaan vihanpurkumenetelmät, kuten aggressiivisen musiikin kuuntelu, ylläpitää ja lisää vihaisuutta.

Paljon on tutkittu myös vihan tunteen ja sydänkohtausten yhteyttä. Sekä vihan hallitsematon purkaminen että vihan tukahduttaminen lisäävät sydänkohtauksen riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile näitä, kun kuohahtaa

  1. KESKITY LASKEMISEEN. Laske kymmeneen ja siirrä samalla huomio johonkin neutraaliin asiaan: voit vaikka laskea punaisia esineitä ympärilläsi. Tai laske ja kuulostele, miltä viha tuntuu kehossa ja miten tuntemukset vähitelleen laantuvat. Kehollisten tuntemusten tarkkailu auttaa ottamaan etäisyyttä tunteeseen.
  2. LÄHDE POIS. Voit myös kokeilla sitä, että lähdet pois tilanteesta viideksi minuutiksi. Tunnista ajatuksesi tässä tilanteessa. Jos olisit sarjakuvan henkilö, mitä ajatuskuplassasi lukisi. Muista, ettei tunne pakota sinua mihinkään, vaan se antaa sinulle vain erilaisia toimintayllykkeitä. Ne laantuvat samalla, kun itse tunne laantuu. Kun tunne on rauhoittunut, pystyt ilmaisemaan itseäsi puhumalla.

Asiantuntija: Katja Myllyviita, psykologi, psykoterapeutti, Hyvinkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla