Kodin Kuvalehti
Kun Emilia lentää, hän alkaa vain hiljalleen nousta ylöspäin.
Kun Emilia lentää, hän alkaa vain hiljalleen nousta ylöspäin.

Emilia Lehtinen tietää unta nähdessään näkevänsä unta, jossa tapahtumien kulkua voi muuttaa. Tunne tekee hänestä unessa kaikkivoivan.

Vielä lapsena kirjailija ja elokuvantekijä Emilia Lehtinen, 49, ei tiennyt, että ilmiötä, jossa nukkuva tietää olevansa unessa, kutsutaan selkouneksi.

– Kun yhdeksänvuotiaana vaihdoin koulua, huomasin pystyväni unessa testaamaan sitä, millaista on olla uusien luokkakavereiden kanssa. Unessa olin kaikkivoipa ja vain annoin mennä! Vasta myöhemmin tajusin, että näin selkounta, Emilia sanoo.

Emilia oppi lapsena myös lentämään unessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Unessa lentäminen on yhä voimakas kokemus. Tunnen kuin olisin huvipuistossa, mutta niin, että voin itse vaikuttaa siihen, mihin lennän, Emilia kuvailee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun uniinsa oppii vaikuttamaan, lentäminen ja muiden mieluisten asioiden kokeminen on todellakin mahdollista, Emilia sanoo ja kertoo neljä hyödyllistä asiaa selkounista.

Selkounista saa itseluottamusta ja uusia taitoja

  1. Voin käydä läpi tulevia valve-elämän tilanteita: ”Kerran yritin ilman tulosta kaivaa sanataidepajan materiaaleja repustani. Hetken päästä tajusin, että näen vain unta ja pystyin päättämään, että tulen löytämään repustani tarvittavat materiaalit. Helpotuin ja nousin leijumaan. Aina stressiä aiheuttavan asian ei tarvitse onnistua unimaailmassa. Riittää, että näen paria päivää ennen koitosta, miten asian voisi tehdä, ja ehdin valmistautua siihen.”
  2. Saan itseluottamusta: ”Unissa lentäminen vaatii samankaltaista heittäytymistä ja itseensä luottamista kuin mihin tahansa haastavaan tehtävään ryhtyminen. Se antaa voimakkaan kokemuksen siitä, että voin onnistua ja hallita vaikean taidon.”
  3. Opin uusia taitoja: ”Olen soittanut pianoa joissakin unissa ja uskon, että selkounia pystytään käyttämään motorisen toiminnan harjoittamiseen. Ehkä ahkerammalla uniharjoittelulla taito olisi kasvanut myös valve-elämän pianotunneilla.” 
  4. Pääsen eroon painajaisista: ”Selkounissa pystyn kääntämään ahdistavan unen suunnan toiseksi. Esimerkiksi jos selkounessa onnistun taikomaan hirviön pois ja muuttamaan painajaishahmon ystäväksi, samantyyppiset unet voivat loppua kokonaan. Siksi soisin selkounien kokemisen mahdollisuuden kelle tahansa lapselle. Erityisen paljon selkounista voisi olla apua lapselle, jolta puuttuu hallinnan tunne arkielämässä.”

Entä miten selkounia oppii näkemään?

Emilia Lehtinen antaa ensin tärkeimmän neuvon: selkounia täytyy haluta nähdä. Sen jälkeen niiden näkemistä voi alkaa harjoitella.

– Jo pelkästään se, että tiedostaa unessa olevansa unessa, voi riittää. On myös olemassa erilaisia unitekniikoita, joista voi olla apua selkounien näkemisessä, Emilia sanoo

1. Muista unesi, muuten niitä ei ole.

Selkounista kiinnostuneen täytyy pitää unipäiväkirjaa. Emilia vinkkaa, että unesta heräämisen jälkeen ei pitäisi edes kääntää kylkeä, vaan mietiskellä saman tien uni läpi.

Sen jälkeen uni täytyy kirjoittaa muistiin, koska unet katoavat hämmästyttävän nopeasti, jos niitä ei kirjoita.

– On myös hyötyä, jos unen kertoo toiselle. Kertoessa saattaa tajuta uudella tavalla jonkin asian, mitä ei ole yhdellä kirjoittamiskerralla huomannut, Emilia neuvoo.

2. Kiinnitä huomiota unimaisiin asioihin unessa.

Selkounien näkemisessä auttaa, kun alkaa unessa kiinnittää huomiota asioihin, jotka ovat unimaisia. Ne ovat tyypillisesti sellaisia, jotka eivät voisi tapahtua valveilla, mutta joihin unessa voi yrittää vaikuttaa. Esimerkiksi tähän tapaan:

  • Jos ylös hypähtäessä pysyt vaikka vain sekunninkin pidempään ilmassa kuin se olisi valveilla mahdollista, olet unessa.
  • Avaa ovi kaksi kertaa peräkkäin, ja jos oven takana on eri asia molemmilla kerroilla, se on unta.
  • Katsot kelloa kaksi kertaa peräkkäin. Jos aika on muuttunut huomattavasti, näet unta.
  • Yrität käyttää kännykkää, mutta se ei mitenkään onnistu.
  • Jos yrität lukea ja teksti on kahdella eri kerralla eri tai kirjaimet menevät sekaisin, on kyseessä uni. 

3. Päätä, mistä haluat nähdä unta.

Jo illalla kannattaa asettaa päämäärä, josta haluaa nähdä unta. Unessa on sitten helpommin havaita ja tajuta näkevänsä unta, Emilia sanoo.

– Itse ajattelen, että halutun unen näkeminen voi tapahtua tänä yönä tai jonain lähiyönä. Selkouni voi olla tavoitteellinenkin harrastus, mutta ei kannata luovuttaa, jos se ei heti onnistu. Sitä ei voi pakottaa, vaan houkutella.

4. Anna unelle aikaa.

Emilialle parasta selkounien näkemisen aikaa ovat pitkät aamut, jolloin REM-unen vaihe on pisimmillään. 

– Jos tykkää harjoitella selkounien näkemistä, kannattaa aamuheräilyn jälkeen ruveta nukkumaan uudelleen.

Entä jos selkounia ei yrityksistä huolimatta näe?

– Olisi kauheaa, jos en näkisi mitään unia, koska unet ovat tärkeä osa ajatusten prosessoinnissa. Mutta selkounia en todellakaan näe joka yö. Jo yksittäinen kokemus siitä, että on päässyt lentämään, on riittävän nautinnollinen muisto, Emilia sanoo.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Kiinnostuitko?

Emilia Lehtinen innostui unissa lentämisestä niin, että kirjoitti kokemuksistaan Unissa lentämisen oppaan (Storytel Original -äänikirjasarja). Se sisältää kymmenen lukua, joissa kaikissa on neuvo, jonka avulla pääsee itse harjoittelemaan unessa lentämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla