Kodin Kuvalehti
Hakeudu niiden asioiden äärelle, jotka tuottavat sinulle onnen tunteita.
Hakeudu niiden asioiden äärelle, jotka tuottavat sinulle onnen tunteita.

Usein ihminen on itse oman onnensa suurin este. – Olemme omaksuneet ajatusmalleja, jotka estävät meitä tuntemasta itsemme onnellisiksi, psykologi Tiina Ekman sanoo Kodin Kuvalehdelle.

Monilla elämän peruspilarit ovat kunnossa: on terveyttä, sopiva työpaikka, oma koti ja perhe. Silti he eivät tunne olevansa onnellisia.

Psykologi, psykoterapeutti Tiina Ekmanin mielestä se on normaalia, koska onnellisuus ei ole mikään pysyvä olotila. Se on vain yksi ihmisen tunnekokemuksista.

– Onnellisuus on nykypäivänä saanut tavattoman suuren painoarvon, vaikka se on vain yksi niistä kivoista asioista, joita ihminen saa elämässään kokea. Meidän pitäisi pyrkiä hyväksymään se, että elämään kuuluu onnellisten hetkien lisäksi myös onnettomia hetkiä, tyytyväisiä ja tyytymättömiä hetkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onnellisuuden tavoittelun sijaan pitäisi ennemminkin tavoitella hyvää oloa tai tyytyväisyyttä, sanoo Ekman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta miksi onnellisuuden, tyytyväisyyden tai hyvän olon kokeminen on monelle niin vaikeaa?

Ainakin siksi, että ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä on olla valpas, varautua pahimpaan ja skannata mahdollisia riskitekijöitä ympäristöstään. Tästä syystä olemme myös omaksuneet ajattelumalleja, jotka estävät meitä tulemasta onnellisiksi.

Kuten tällaisia:

1. En ole ansainnut tätä.

On vaikea iloita uudesta asunnosta, työpaikasta tai parisuhteesta, jos päällimmäisenä mielessä on tunne, ettei ole ansainnut sitä.

Usein tällainen ansaintalogiikkaan perustuva ajattelutapa on saanut alkunsa jo lapsuudessa, sanoo Ekman. Omaa ajatteluaan voi kuitenkin kyseenalaistaa.

– Olisi tärkeää oivaltaa, ettet ole oikeasti arvoton vaan olet kenties kokenut vaikeita asioita, minkä vuoksi olet alkanut ajatella olevasi arvoton.

On myös hyvä hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, joiden kanssa on hyvä olla ja jotka arvostavat sinua, kehottaa Ekman.

2. Ei minusta niin väliä.

Omaa tyytyväisyyttä ja onnellisuutta estää se, että asettaa aina muiden ihmisten tarpeet omiensa edelle ja huomioi toiset ensin.

– Hoivaaminen ja huolenpito ovat ihmiselle luontaisia tarpeita ja sosiaalisia mekanismeja. Jos kuitenkin omat tarpeet jäävät aina sivuun tai pitää aina olla mieliksi muille, se haittaa omaa hyvinvointia, kertoo Ekman.

3. Sitten kun olen saanut tuon asian, olen onnellinen.

Onnellisuutta estää loputon saavutusten perässä juokseminen. Jos aina vaatii itseltään uusia suorituksia tullakseen tyytyväiseksi, onnellisuus karkaa, koska aina pitäisi saada vielä enemmän.

– Ihminen on pohjimmiltaan metsästäjä ja keräilijä. Meidän perusominaisuutemme on, että meillä pitäisi aina olla vielä vähän enemmän, että tulisimme tyytyväisiksi. Kun mustikat on kerätty ja pakastettu, tulee tunne, että ei tämä riitä, kyllä puolukatkin pitää vielä saada pakkaseen.

Siinä, että ihminen pyrkii tavoittelemaan asioita ja saamaan itselleen hyvää, ei ole mitään vikaa – kunhan se ei mene liiallisuuksiin ja estä häntä tuntemasta oloaan tyytyväiseksi, muistuttaa Ekman.

4. Ei kannata iloita – kohta kuitenkin sattuu jotain.

Monet onnellisuutta estävät ajatuksemme liittyvät turvallisuuden tai turvattomuuden kokemukseen. Ei tämä hyvä olo kauan kestä. Kohta tulee taas jotakin.

– Pitäisi muistaa, ettei onni koskaan kestä kauan aikaa, vaan pian tulee jokin toisenlainen tunnekokemus. Se ei tarkoita sitä, että onni on kadonnut elämästä. Onni tulee takaisin sitten, kun sen aika on, sanoo Ekman.

– Pessimistinen pahan pelkääminen ja etukäteismurehtiminen ovat tapoja, joilla estämme itseämme huomaamasta niitä tärkeitä olemassa olevia asioita, jotka tuottavat meille iloa ja tyytyväisyyttä.

Erota omat ajatuksesi todellisuudesta – tunne ei ole totuus

Omaa tyytymättömyyttään voi lievittää, jos pystyy tutkimaan ajatusmallejaan etäisyyden päästä ja muistamaan, että omat synkät ajatukset eivät ole elämän koko todellisuus. Se, että murehdit asioita etukäteen, ei tarkoita sitä, että pahat asiat toteutuvat.

Kun oppii näkemään oman ajattelunsa ja todellisuuden välisen eron, myös oman elämän hyvät puolet tulevat esiin ja hyvinvointi lisääntyy.

– Kuvittelemme, että tunteemme ovat totta, koska ne tuntuvat niin voimakkaasti. Ajattelemme herkästi, että meidän tunteemme ovat kaikkein tärkein asia tässä elämässä. Tunteet ovat tärkeitä, mutta niin ovat muutkin asiat – ei pelkästään se, miltä asiat tuntuvat.

Loppujen lopuksi arjen onnellisuudessa ja tyytyväisyydessä on todella paljon kyse teoista, sanoo Ekman.

– Hakeudu niiden asioiden äärelle, jotka tuottavat itsellesi onnellisuutta ja tyytyväisyyttä, ja keskity niihin. Silloin voit kokea sen onnellisen tunteen, joka siitä seuraa.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla