Kun arjen hoitaa järkevästi ja tehokkaasti, ehtii vaikka... rapsutella mirriä. Kuva: Shutterstock
Kun arjen hoitaa järkevästi ja tehokkaasti, ehtii vaikka... rapsutella mirriä. Kuva: Shutterstock

Kysyimme lukijoilta, miten he järjestävät lisää aikaa arkeensa. Poimi viisaat neuvot! (Ja pari vähemmän viisasta.)

Ruuanlaitto

  1. Suunnittele tulevat ruuat etukäteen ja käy kaupassa harvoin. ”Suunnittelen viikon ruoka- ja kauppalistan etukäteen, kaupassa käydään kerran viikossa meidän kahden hengen taloutta varten.”
  2. Ota ainekset esiin ennen ruoanlaittoa.
  3. Käytä mikroa mahdollisimman paljon.
  4. Tee kerralla isoja satseja. ”Osa syödään heti, osan pakastan annosrasioissa, joita on helppo sulattaa, kun ei ehdi tai jaksa kokata.”  
  5. Suosi peltiruokia. ”Uunipellille leivinpaperi ja päälle pilkottuja kasviksia ja kanaa, vähän öljyä, suolaa ja pippuria ja koko komeus uuniin 225 asteeseen noin 20 minuutiksi. Tämän safkan laittaminen vie noin kolme minuuttia aktiivista aikaa ja ruuan kypsyessä ehtii tehdä vaikka mitä.”
  6. Kokkaa seuraavan viikon arkiruuat sunnuntaina. ”Sunnuntaina kokatuilla jättiannoksilla ja aiempina sunnuntaina pakkaseen laitetuilla vedetään helposti ja vaihtelevasti arki-illan ruuat maanantaista torstaihin. Aikaa ei kulu työpäivän jälkeen kaupoissa säätämiseen, reseptien keksimiseen eikä siihen ruuanlaittoon.”
  7. Etsi nopeita reseptejä ja ota ne käyttöön.

Kodinhoito

  1. Vie mennessäs, tuo tullessas. Vanha ohje, mutta toimii edelleen ja kannattaa ottaa käyttöön.
  2. Ylläpidä tietty siisteystaso. Älä päästä kaaosta syntymään. ”Itse pidän siivoamisesta, joten mieheni taloudellisempana ihmisenä hoitaa kaupassakäynnit. Toimii hyvin.”
  3. Konmarita. Järjestysguru Marie Kondon opit tiivistettynä: säilytä vain tarpeellinen ja järjestä tavarat niin, että jokaiselle on oma paikka. 
  4. Vähennä tavaraa. (Marittamisen muoto tämäkin.) ”En säilytä esimerkiksi lahjaksi saatuja esineitä jos niille ei ole käyttöä, vain siksi että ne on saatu lahjaksi.”
  5. Laita tavarat paikoilleen heti käytön jälkeen ja tee nopeat siivoushommat heti. ”Viikkaan torkkupeiton kun nousen päikkäreiltä, tiskaan astiat heti. Näin hommia ei pääse kertymään – jos jonkun asian voi tehdä parissa minuutissa se kannattaa tehdä heti.”
  6. Laita paperit kansioon, jonka käyt läpi kerran vuodessa. ”Kaikki kuitit ja paperit arkistoin kansioon, jonka olen jakanut 12 osaan, jokaiselle kuukaudelle omaansa. Vuoden lopussa käyn koko kansion läpi ja säästän toiseen kansioon paperit, jotka pitää säilyttää. Muut heitän pois.”
  7. Ota käyttöön yksi sisään, yksi ulos -sääntö. ”Kun ostan uusia vaatteita, luovun joistain vanhoista.”
  8. Pidä kaapit järjestyksessä myös sisältä, myös ne, joihin kukaan ei kurki.
  9. Pidä esillä vain tarpeellinen. ”Siivoan talvivaatteet varastoon pois tieltä keväällä, kesävaatteille teen saman homman syksyllä.”
  10. Tee joka päivä jotain. ”Koti pysyy kunnossa, kun jakaa kotityöt pieniin osiin.”
  11. Ala minimalistiksi. ”Mitä vähemmän kotona on tavaraa, sitä vähemmän siivous vie aikaa.”
  12. Opettele nauttimaan kotitöistä. ”Ne jotenkin rauhoittavat. Siististä kodista tulee hyvä mieli.”
  13. Palkkaa avuksi ammattilainen. ”Kerran kuukaudessa meillä käy siivooja. Muutamassa tunnissa hän tekee sen, mihin minulla menisi kokonainen vapaapäivä. Ylläpitosiivouksen hoidan joka päivä arjen ohessa.”
  14. Laita ja opeta muut laittamaan pyykit suoraan koneeseen. ”Kone päälle, kun on täyttä, ei tarvitse erikseen kaivaa pyykkikoria ja miettiä, missä vaiheessa pesee.”
  15. Pidä siivouspäivä. ”Ei tarvitse koko ajan olla noukkimassa jotakin jostakin, kun keskittää yhden tietyn päivän murheeksi koko helahoidon järjestelemisestä imurointiin.”

Työmatkat

  1. Tee etätöitä. ”Kuulun niihin onnekkaisiin, jotka voivat tehdä töitä kotoa. Säästän etätyön ansiosta viikossa kuusi tuntia, jotka muutoin kuluisivat autossa kodin ja työpaikan välisellä matkalla.”
  2. Katso aikataulut etukäteen, jotta et joudu odottelemaan turhaan.
  3. Jos et voi vähentää aikaa, käytä se hyödyksi. ”Kun istun bussissa, pidän päivän Facebook-hetken puhelimellani, joten aikaa netissä roikkumiseen ei kulu myöhemmin kotona. Voin myös ylläpitää sosiaalisia suhteitani tekstaamalla tai juttelemalla ystävän kanssa. Kirjoitan kauppa- tai to do -listaa. Panen silmät kiinni ja keskityn hengitykseeni ja rentoudun.”
  4. Suhtaudu kuluvaan aikaan huumorilla. ”Raaputan autonikkunaan vain silmien kohdalle kolon.”
  5. Tee työmatkasta omaa laatuaikaasi. ”Pidä mukanasi hyvää kirjaa. Ja PIM, se mikä ennen tuhlautui, onkin yhtäkkiä laatuaikaasi, nam nam!”
  6. Vältä ruuhka-aikoja. ”Tulen töihin varttia myöhemmin kuin valtaosa ja lähtiessani varttia myöhemmin töistä vältän myös iltapäivän pahimman ruuhkahuipun ja sitä kautta helposti puoli tuntia bussissa istumista per päivä.”
  7. Asu lähellä työpaikkaa. Olisiko muuttaminen tai työpaikan vaihtaminen mahdollisuus?
  8. Hoida salikäynti ja kauppareissu työmatkan yhteydessä. ”Salille suoraan töistä, salilta tarvittaessa täydennyslasti elintarvikkeita kaupasta. Hoituu kaikki saman matkan varrelta, eikä tarvitse juoksennella edestakaisin.”

Muita vinkkejä

  1. Pidä kiinni sovituista asioista, jousta tarvittaessa.
  2. Laita illalla kaikki valmiiksi aamua varten. ”Vaatteet, eväät, avaimet, vesi, teepussi ja inkivääri kattilaan, hammastahnakin on harjassa valmiina. Otan aamupalan töihin ja matkalle keitän teetä. Herään 5.30, töissä 6–14.”
  3. Multitaskaa. ”Pyykkipäivänä siivous hoituu siinä samalla, ja kun seuraava koneellinen pyörii, ehtii käydä kaupassa. Ja seuraavan aikana lenkillä. Tai rentoutua siinä sohvalla, sekin on sallittua ja tarpeellista.” (Toim. huom. Pesukoneen ollessa käynnissä sitä ei välttämättä kannata jättää vahtimatta.)
  4. Tee kodista helposti siivottava. ”Järkevä huonejärjestys: kun huonekalut on sijoitettu tilavasti ja käytännöllisesti (ja kyllä myös esteettinen puoli on otettu huomioon), sujuu siivous ja siisteyden ylläpitokin helpommin. Ei turhia käytäviä, koloja ja soppia.”
  5. Herää aamulla tarpeeksi aikaisin. ”Jos kiire vaivaa, nukut todennäköisesti vain liian pitkään.”
  6. Roiku vähemmän somessa.
  7. Pidä tehtävälistaa.
  8. Pohdi, mitä on tärkeintä tehdä juuri nyt. Priorisoi ja organisoi.
  9. ”Älä pingota.”

Jutussa olevat sitaatit on poimittu lukijoiden vastauksista.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.