Kuvat
Shutterstock
Istuskelua lenkkarit jalassa ei – valitettavasti – lasketa vielä liikunnaksi!
Istuskelua lenkkarit jalassa ei – valitettavasti – lasketa vielä liikunnaksi!

Hyvät uutiset ensin: uusien suositusten mukaan ihan lyhyetkin pätkät liikuntaa ovat hyväksi.

Tuoreen, lokakuussa julkaistun virallisen suosituksen mukaan kestävyyskuntoa pitäisi harjoittaa viikoittain vähintään 2,5 tuntia reippaasti tai vähintään 75 minuuttia rasittavasti. Reipasta liikuntaa on esimerkiksi kävely, raskaat pihatyöt tai hyötyliikunta, rasittavaa taas juoksu, hiihto tai aerobic.

Lisäksi pitäisi muistaa lihaskunto – ainakin kaksi kertaa viikossa. Suuria lihasryhmiä vahvistavia liikkeitä pitäisi tehdä 8–10 eri liikettä, 8–12 toistoa kutakin liikettä kohden.

Käsi pystyyn, tuleeko tehtyä? Suurin osa suomalaisista liikkuu nimittäin vähemmän kuin terveysliikuntasuositukset kehottavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitten hyvä uutinen: uuden suosituksen mukaan viikoittaisen liikuntakakkunsa voi koota vaikka minuutin pätkistä. Nekin ovat parempia kuin mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Aiemmassa suosituksessa vielä painotettiin, että viikon liikuntamäärän voi kerätä kymmenen minuutin pätkistä. Päivitetyssä suosituksessa korostetaan, että jo lyhyempikin aika riittää. Kokonaismäärällä on siis enemmän väliä kuin pätkien pituudella, vahvistaa UKK-Instituutin erikoistutkija Minna Aittasalo.

Suositus on juuri päivitetty myös Yhdysvalloissa. Muutokset suosituksessa ovat samat meillä ja Yhdysvalloissa.

Uusi suositus perustuu katsauksiin siitä, kuinka paljon ihmisen pitää vähintään liikkua, jotta siitä on hyötyä terveydelle. Suosituksen mukainen liikuntamäärä vähentää riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen, joihinkin syöpiin ja masennukseen.

– Uusia asia suosituksissa on istumisen vähentäminen. Sillä, että valitsee portaat hissin sijasta tai lähtee työpöydän äärestä jaloittelemaan, on merkitystä.

Aittasalo huomauttaa, että vaikka terveysliikuntasuositus voi kuulostaa helpolta, voi käydä niin, että oma viikko sisältää esimerkiksi vain liian kevyttä liikuntaa.

– Liikunnan kokonaismäärä suosituksissa ei kuitenkaan ole ihan vaatimaton – etenkin jos liikunta ei ole ainoa asia, jota elämässä ajattelee.

Vierailija

Ei ikiliikkuja kirjoitti:
Mielenkiintoista, että faktat muuttuu.

Ihmisethän noita suosituksia miettivät eikä kukaan ihminen ole niin viisas, että tietäisi kaikkea. Tiede muuttuu ajan kuluessa ja ihmisten "faktat" vanhenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla