Sport
Vauhditon pituushyppy paljastaa, paljonko jaloissasi on ponnistusvoimaa. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Vauhditon pituushyppy paljastaa, paljonko jaloissasi on ponnistusvoimaa. Kuva: Shutterstock

Vauhditon pituushyppy on simppeli, mutta paljon kertova liike. Tähän testiin tarvitse vain mittanauhan.

Millä tolalla ponnistusvoimasi on? Paljonko jaloissasi on voimaa? Jos tahdot tietää, testaa vauhditonta pituushyppyä. 

Vauhditon pituushyppy on yksinkertainen, mutta tehokas testiliike. Se antaa suuntaa myös keskivartalon kunnosta, sillä pituushypyssä miltei kaikki kropan lihakset tekevät yhteistyötä.

Katso lopusta suuntaa-antavat tulostaulukot miehille ja naisille. Ylitätkö kriittisen senttirajan? Karkeasti ottaen hyvän tuloksen raja naisilla on noin 180 senttiä, miehillä 230. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liike paljastaa muun muassa seuraavia asioita kehostasi:

  • Vauhditon pituushyppy kertoo lantion alueen, reisien ja pakaroiden voimasta. Koko alakroppa tekee ponnistuksessa lujasti töitä, varsinkin kehon takaketju, joka on monella etupuolta heikompi.
  • Se mittaa myös ponnistus- ja nopeusvoimaa. Tätä ominaisuutta on hyvä harjoittaa varsinkin, kun ikää tulee. Pitkä hyppy vaatii nopeaa, terävää ponnistusta jaloilta. 
  • Myös keskivartalo on töissä syviä lihaksia myöten. Hyppy on ponneton, jos core laiskottelee.
  • Kädet rytmittävät liikettä, joten käsilihaksistakin on hyötyä. 
  • Vauhdittomassa pituushypyssä koko kehon lihakset tekevät töitä yhdessä. Saat siis osviittaa siitä, miten kroppasi toimii kokonaisuutena.

Tee näin: Seiso viivan tai muun merkin takana jalat hiukan harallaan. Ponnista omalla tyylillä tasajalkahyppyyn. Ota vauhtia myös käsillä. Laskeudu molemmille jaloille. Mittaa tulos mittanauhalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hauskaa ajanvietettä vaikka porukalla ulkotreeneihin: kuka ponnistaa pisimmälle? 

Tulokset:

NAISET

Hyvä: 181 cm tai enemmän 

Keskitaso: 171–180 cm

Heikko: 170 cm tai alle

MIEHET

Hyvä: 231 cm tai enemmän

Keskitaso: 221–230 cm 

Heikko: 220 cm tai alle 

Muokattu
klo 11:00 | 29.5.2019

Valitettavasti ikä vähentää kimmoisuutta. Voin tehdä jalkaprssissä sarjoja 220 kg painolla ja kävellä 15 kg cabin bag pään päällä helposti kuudenteen kerrokseen 2 askelmaa kerrallaan kävellen, mutta vauhdittomassa ollaan tultu reilusti alas teiniaikojen yli 3 m tasosta sittemmin kuluneessa 52 vuodessa.

Nyt 68 v olen jo onnellinen että pystyn löymään iskulyönnin lentopallossa pallonx kenttään virallisen miesten verkkokorkeuden 243 yli.

Pitää aloittaa kimmoisuusharjoitukssia. Voima ei enää yksinään auta.

Veli-Jussi Jalkanen

Justus

Mun mielestä tän artikkelin cm-rajat on aivan hölynpölyä! Vertaa vaikka 150cm pitkä nainen ja 180cm pitkä nainen. Ja olis samat suoritusrajat? Samoin ikä vaikuttaa, ihan kuin tuo toinen kommentoija kirjoittaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla